Gå til innhold

Har mulighet til å velge ett nytt yrke, trenger inspirasjon!

Tobh

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er tidligere malersvenn og jobbet i 4,5 år til jeg var i en bilulykke, og krasjet i 100 km/t på E18. På mirakuløst vis gikk det bra, men jeg fikk en alvorlig støtskade i begge håndleddene/rotene. hadde smerter men prøvde å jobbe meg igjennom det.

Det endte med kronisk håndleddsbetennelse i begge hånd, som spredde seg til nakke, rygg, skuldre og uførhet fra maleryrke i minst 5 år til evig.

Har startet på AAP hos NAV, der jeg venter på å komme inn på arbeidsevnesenter og karriereveiledning, for så å teste yrke praktisk før jeg er på egenhånd.

Jeg har en god sjanse til å velge min egen arbeidsframtid, men trenger hjelp til å bli inspirert og finne ut hva! (I teorien kan de bare sette meg til noe, men er jeg forberedt, kan jeg manipulere en stor grad.)

Jeg var inne på å studere fornybarenergi, men

omskolering er så å si umulig å få etter de nye reglene ifjor. Kortere kursing er aktuelt.

Det kan ikke være for fysisk. Jeg er i god form og liker å være aktiv, men jeg må være forsiktig pga. håndleddene som fort blir verre.

Jeg er glad i å lære og har gode generelle datakunnskaper. Jeg liker også å snakke med folk, eller holde foredrag.

Det må være en krevende jobb der jeg kan utvikle meg, utfordre meg selv, og helst en jobb jeg kan ha mål for å stige i gradene.

Jeg er vant med å tjene i underkant 200 kr/timen, men forstår at jeg må ned i lønn. Men jeg har forsatt en familie å forsørge, så lønn er en faktor.

Jeg har tatt 2,5 år allmenn-studiekompetanse og mangler 4 fag, men kan ikke fullføre, da jeg mister all støtte fra NAV.

Jeg vet dette er veldig svevende, men jeg er helt uvitende om hva jeg kunne tenke meg eller mulighetene jeg har! Har dere noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hiver bare ut noen tips her som jeg tror ikke blir for mye belastning på håndledd men alikavel komme seg litt (ut)

Eiendomsmegler

Takstmann, på f.eks skade, hus, osv

noe innen skolesystemet, f.eks lærer? kontaktlærer osv

selger, der har du mange muligheter alt fra bil til jernvarebutikker.

Bare noe jeg kom på kjapt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor kan du ikkje fullføre studiekompetansen utan å miste støtten frå NAV?

Og sjølv om du mister støtten så vil du vel få studielån for vidare utdanning?

Problemet med yrker som kun krever enklare kurs er at det er mange om beinet, når du i tillegg stille litt svakt med tanke på fysiske jobber så bør du sjekke muligheitene for å ta meir utdanning.

Men for å liste opp noke så:

-Eigendomsmeglar er nemt

-Vekter (her er det også mange arbeidsoppgaver som ikkje går ut på å jakte på butikktjuver)

-Jobb innen TV/radio/film (her finnes det fleire utdanninger som varer 1 år under forskjellige emner)

-Taxi sjåfør (eventuellt buss/lastebil, osv)

-Kranfører

-Juridisk kontorarbeider

-Ymse HMS og sikkerheitskoator jobber

-Lege sekretær

Ingen av dei jobbane eg har lista opp har meir enn 1 års utdanning.

Lenke til kommentar

Gode forslag! Takk alle sammen.

Kvifor kan du ikkje fullføre studiekompetansen utan å miste støtten frå NAV?Og sjølv om du mister støtten så vil du vel få studielån for vidare utdanning?

Jeg har fått beskjed av NAV om at jeg ikke får lov å studere, heller ikke som privatist der jeg betaler alt selv.

Jeg er under 26, så jeg får studielån. Men jeg har en kone som studerer, og siden jeg har vært maler med relativt godt betalt, har vi levd og lånt deretter så vi har ikke råd til at begge studerer.

Jeg har vært maler for et firma som jobber med skadeforsikring, og takstmann er noe jeg gjerne kunne jobbet med. Men jeg har ikke mesterbrev eller ingeniørutdannelse, så det blir nok vanskelig. Men det kan jo være ett langtidsmål.

Jeg ser at jeg ikke har så veldig mye å velge mellom som jeg ser for meg at jeg vil få støtte til. Jeg vet ikke selv hva jeg vil, men jeg er åpen for det meste. Jeg er bare redd for at det kan bli for enkelt og "hjernedødt".

Noen forslag til hva jeg kan bli med kortere kurs?

Lenke til kommentar

Og det er mye billigere å gi deg et jobbsøknadskurs og sende deg til nærmeste kiwi enn å støtte en treårig-utdannelse.

Hvor rettferdig det er, etter 4 år som lærling(allerede tatt en utdanning med 55 kr/t) blir ufør fra yrke mitt og kanskje må jobbe på kiwi, kan diskuteres.

Men jeg må nesten bare gjøre det beste ut av det og være positiv.

Lenke til kommentar

<<<shItload med tekst>>>

En venninne hadde noen håndleddproblemer og fikk omskolering, (var lite kurs å velge i for henne ), hun valgte kranfører, hun drives ekstremt godt med det, hun drar ikk 30 til 40 k i måneden ved normal jobbing, blir noen syke eller det er mye ekstra båter som kommer inn på kaia hun jobber en måned er hun raskt opp i 50-60k, kan absolutt være noe for deg.

håper det ordner seg for deg!

-frank

Lenke til kommentar
En venninne hadde noen håndleddproblemer og fikk omskolering, (var lite kurs å velge i for henne ), hun valgte kranfører, hun drives ekstremt godt med det, hun drar ikk 30 til 40 k i måneden ved normal jobbing, blir noen syke eller det er mye ekstra båter som kommer inn på kaia hun jobber en måned er hun raskt opp i 50-60k, kan absolutt være noe for deg.

-frank

Fint du likte bakhistorien min :)

Hørtes interessant ut! Skal sjekke det ut. Men er redd for at dette var før de nye reglene? Nå er det veldig vanskelig å få omskolering. Men blir spennende å se hva som skjer.. Takk for innspill!

Jeg kan sitere hva NAV har sagt til meg 2 ganger allerede: "NAV bryr seg ikke om hva du har jobbet med før, uansett utdannelsen. Vi skal bare få deg ut i arbeid."

Endret av swink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...