Gunfreak Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Så nå som take command 2nd manassas har blitt kåret til det 78ende beste spillet i historien. Kanskje noen vil prøve den spirituele oppfølgeren Scourge of war. Spillet tar for seg slaget ved gettysburg som tok sted 1-3 juli 1863. Spillet er en taktisk simulator av slag fra den amerikanske borgerkrigen. Mens Spill som total war gir deg max 20 enheter som skal forestille en hær, har ikke dette spillet noe grense, Du kan ha hundrevis av enher, faktisk kan du spille hele slag. I en map pack som ble gitt ut nylig kan du spille hele slaget ved antietam. På et enorm kart, mange mange ganger større enn noe total war kart, du har over 500 enheter, og flere hundre kanoner. Kartet er så stort at du bruker veier til å flytte soldater. Naturlig nok kan du ikke drive å flytte 500 enheter for hånd, spillet har en AI som er basert på historiske formasjoner, En enkelt enhet er et regiment, 2 eller flere regimenter er satt sammen til en brigade, så i stede for å gi si 5 ordere til 5 enheter, gir du bare en ordre til brigaden med 5 regimenter og alle sammne flytter seg på den orderen, men det er fremdeles opp til 80 brigader i en hær, så igjen gi 80 ordere er litt masete, så derfor har du divisjoner, 2 eller flere brigader blir en division, en divisjon har ögså en eller flere batterier med artilleri. Så du gir en ordre til til en divisjon, og alle brigader og regimenter i den divisjonen gjør som du sier, men du kan gå enda høyrere, 2 eller flere divisjoner blir et korps, og du kan gi ordre til korpset også, dette gjør at med et par taste trykk gir du ordre til 20-50 regimenter. Men aien følger ikke bare ordrene dine rett ut, hver enhet, brigade, divisjon, Korps har en engen ai viss en brigade ser fienden pøver å flanke dem, flytter de seg automatisk for å passe på flanken, brigader, divisjoner og korps er under ledelse av en general, noen generaler er bedre enn andre og derfor er aien bedre eller dårligere utifra hvilken general som leder formasjonen. Du vet med andre ord aldri helt hva enheter vil gjøre, de prøver å ikke gjøre noe alt for dumt, men ikke alle ledere er like gode. Regimenter tar også automatisk og bruker terreng til deres fordel, bruker steinrøyser, skoger osv. Du trenger også ikke spille general over hele hæren, du kan selv velge hvilken formasjon du vil spille, du kan feks. spille en brigader og kontrolere en enkelt brigade, altså 2-6 regimenter, det er alt du får lov til å kontrolere, det betyr at resten av hæren din kontroleres av AI, og ai vil til og med gi deg ordre. Ratioen i spillet på default er 1:4, det betyr at 4 soldater er en sprite, så si du har et regiment med 600 soldater, da har du 150 soldater på skjermen, men du kan øke dette til 1:1 det betyr at 1 soldat er 1 sprite, atlså 600 soldater er 600 soldater på skjermen, og når du da har hærer på 25-80 000 blir det VELDIG MANGE soldater, det er veldig få pcer som kan spille det, derfor kan du senke rationen til 1:10, så 10 soldater er 1 sprite, så 80 000 soldater blir bare 8000 soldater på skjermen, man man kan velge alt fra 1:1 til 1:20 så du kan gjøre slagene så store eller mså du vil basert på pcen din, du kan også justere detaljer på soldatene, utifra hvor bra pc du har, fordi soldatene er sprites og ikke 3dd modeler krever ikke spillet så mye 3d kort, men masse ram, du trenger egentlig minst 4gig for å spille spillet sikkelig. 8 er anbefalt. http://www.scourgeofwar.com/index.shtml Spillet har også en veldig aktiv mp comunity Du har 3 type spill, historic, senario og sand box. Historic tar deg gjennom kjente slag fra borgerkrigen, relativt korte slag de fleste er på ca. 1 time, du ser slaget fra div vinkler og hendelser, tar del av de kjente slagene i de store slagene, senario er noe folk lager de kan være basert på historiske ting eller fiktive ting, da har man oppdrag man skal gjøre osv og alt er kontrolert av senario desgineren. Sandbox er på en måte skirmish, da velger du et kart å spille på og en av dusinvis at order of battles, du velger hva du vil spille og hvor lenge slaget skal vare. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg spiller nå hele antitam slaget, det varer 11 timer, så langt har jeg mista 4500 soldater, det samme har fienden, eneste fordelen jeg har er at jeg får konstant forterkinger, jeg har nå 24 000 soldater, men jeg har over 45 000 flere på vei utenfor kartet. mens sørstatene har alle sine soldater allerde tilstede. Jeg var i stor fare for at flanken min skulle bli snud, 5000 sørstats soldater var på vei mot mine opne flanke, viss jeg ikke fant noen soldater for å plugge hullet ville disse 5000 soldatne komme inn i flanken og angripe meg bakfra, heldigvis hadde General Sedgwick kommer i nærheten og jeg sente hans divisjon til flanken, han møtte sørstats soldatene akurrat når de skulle slå til mot meg, det ble blodig, men flanken ble holdt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå