Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plager med hals og mandler.

Christopher S

Anbefalte innlegg

Hei.

Har over lenger tid (18 mnd) hatt moderate til store plager med mandler og halsen. I starten hovnet de opp med ukers mellomrom, og var syk 3 ganger første 6 mnd. De siste 12 mnd har jeg vært syk (forkjølet/influensalignende) ytterligere 4 ganger, og hyppigheten på mandelhevelsen har økt til et punkt hvor de stort sett er hovne 4-5 dager i uka. Går konstant med slim bak i halsen som svelges. Jeg har plager med redusert kapasitet i forbindelse med tale og spesielt sang (jeg er vokalist). Har aldri mistet stemmen, verken etter vanlig bruk eller konserter (som tilskuer eller musiker), men har begrenset rekkevidde, og spesielt i det øvre registeret mangler det kraft. Er som regel hes/ru i stemmen, og har lette til moderate plager ved normal tale.

Har time hos ØNH-lege om 2 dager, men har en jobb hvor jeg sitter i tlf 4-5 timer om dagen. Burde jeg be om sykemeldig i forhold til jobben? Kan ikke skjønne noe annet enn at konstant bruk av stemmen og halsen hjelper tilstanden - hva enn den er.

Har vurdert tonsilitt, kyssesyke, pharyngitt og post nasalt drypp - eventuelt en kombinasjon (har lest litt rundt på nettet i vente på legetimen).

Noen tanker rundt hva jeg kan forvente/bør gjøre av selvhjelp?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...