Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eldre på institusjon - privatøkonomiske rettigheter

adweb

Anbefalte innlegg

Min mor har langt framskreden Alzheimer, og har vært på institusjon de siste seks år. Men hun er formelt sett fortsatt myndig.

Min far er fortsatt klar i hodet, men helsa for øvrig skranter. Han "ordner sitt bo" for tiden og lurer på hva som skjer hvis min mor skulle komme til å arve ham. Tar det offentlige beslag i midler som evt tilfaller hans enke?

Hvor kan man evt orientere seg nærmere om hva som gjelder på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan sette ned hennes arv til 6g ved testament, dersom det er ønskelig. Institusjoner tar svjv ofte en (ganske stor) andel av inntekten til beboerne, men jeg tror ikke de rører formuen. Ved å begrense arven til lovens minimum blir uansett effekten av at de tar deler av formuen (dersom de gjør det, hvilket jeg ikke tror) liten.

Lenke til kommentar

Han kan sette ned hennes arv til 6g ved testament, dersom det er ønskelig. Institusjoner tar svjv ofte en (ganske stor) andel av inntekten til beboerne, men jeg tror ikke de rører formuen. Ved å begrense arven til lovens minimum blir uansett effekten av at de tar deler av formuen (dersom de gjør det, hvilket jeg ikke tror) liten.

Takk for svar. Finnes det "kjøreregler" eller oppgåtte stier, juss eller presedens som regulerer dette?

Lenke til kommentar

Hvis du med institusjon mener sykehjem, altså ikke bolig med heldøgns omsorg, bokollektiv eller aldershjem, er det denne forskriften som regulerer vederlaget:

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-20111216-1349.html

Se særlig på § 3. (linken Rognmo viser til har opphørt)

Kommunen vil ikke røre kapital, men vil ha 75% av grunntrygden og 85% av overskytende skattbar inntekt, altså renteinntekter, vinst fra salg av fond etc.

De fleste kommuner har en saksbehandler som gjør beregningen av vederlag for institusjonsopphold, det er denne du kan prate med, vedkommende har veiledningsplikt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og nyttige svar. Et par oppfølgningsspørsmål:

- Betaler ektefelle arveavgift når de arver sin mann/kone?

- Kommer Overformynderiet inn i bildet hvis den etterlatte er /burde være umyndiggjort?

Lenke til kommentar

Overformynderiet kommer ikke automatisk inn i bildet. Umyndiggjøring er ikke så vanlig idag som man skulle tro. Ingen av de 300 demente sykehjemspasientene jeg har oversikt over idag, er umyndiggjort. Derimot er flere erklært å ha manglende samtykkekompetanse. De har da en hjelpeverge oppnevnt fra overformynderiet etter en begjæring fra lege.

Flere av hjelpevergene er barna til pasienten. Noen ganger er det riktig at en annen nærmeste pårørende blir oppnevnt, selv om ektefelle er i livet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...