Gå til innhold

Skjermkort nr 2 for Crossfire

Sanchez_

Anbefalte innlegg

Har et Sapphire Radeon HD 6790 skjermkort som er ca et halvt år gammel. Etterhvert begynner jeg å skjønne at det kanskje var litt korttenkt å bruke så lite penger på et skjermkort, og nå ser jeg at jeg trenger noe litt bedre. Tenkte å kjøpe et nytt, og tenkte da at jeg kunne gå for Crossfire, så denne nokså pent brukte 6790'en ikke trenger å gå helt til spille. HK er P8Z68-V LX, og såvidt jeg vet har den Crossfire-støtte.

Ser utifra AMD sin tabell at man kan også kan koble 6790 til 6850 og 6870, hvis jeg skaffer meg en bridge.

Jeg har fryktelig lite peiling på skjermkort, så tenkte jeg skulle spør her etter noen tips. Noen som har en anbefaling til et 6790/6850/6870-kort, eller eventuelt om det er bedre å kjøpe et helt annet kort som gir bedre ytelse uten mitt gamle? Tenker meg at affæren ikke skal koste mer enn rundt en 2.5k.

Endret av TerjeP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha lest noen tester for ditt kort, vil jeg tro at det ikke lønner seg å matche det med en 6850/70. Det har en tendens til å bli at det raske kortet blir trukket ned på det svaket kortets hastighet før man i tillegg ikke får 100% ytelsesøkning fra crossfire.

Om dette stemmer for den serien, vet jeg som sagt ikke, men kan godt hende det lønner seg å kjøpe et raskt kort for hele budsjettet istedet for å matche det med ditt 6790.

Lenke til kommentar

Dette kommer litt an på hvilke spill du spiller og syns ytelsen er for lav i, men HD 6870 eller 6950 vil begge være et solid hopp i ytelse.

Uten å ha lest noen tester for ditt kort, vil jeg tro at det ikke lønner seg å matche det med en 6850/70. Det har en tendens til å bli at det raske kortet blir trukket ned på det svaket kortets hastighet før man i tillegg ikke får 100% ytelsesøkning fra crossfire.

Dette vet jeg nok ikke så mye om, jeg heller. Men jeg er i utgangspunktet ikke så ekstremt nøye på akkurat det, da jeg (enda) ikke er en totalt hardcore-gamer. Tror ikke det er så ekstremt mye som skal til, for å tilfredsstille mitt behov. Per dags dato klarer jeg å spille MW3 på maks, men ikke BF3 (BF3 er soleklart det jeg spiller mest). Vet ikke hvor mye som skal til. I tillegg går det mye tid med til (relativt avansert) design og foto/videoredigering, men her er det vel mer viktig med bra minne og prosessor fremfor skjermkort.

Men la oss nå si dette kortet (6870 2GB) i crossfire med mitt 6790, da. Det er 1GB+2GB. Dersom denne kombinasjonen kan føre til at jeg får en grafikkytelse som står i stil til resten av PCen jeg har (sjekk sig) og mitt bruk (gjerne litt over, liker at utstyret kan vare en stund), sparer jeg myye heller de 800 kronene i 1-2 måneders tid og kjøper meg en 24" skjerm til. Det å ha to skjermer er nesten et must til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke helt du forsto det jeg sa tidligere om Crossfire av forskjellige kort. Selv om det går, så er det ikke nødvendigvis anbefalt.

Se her for en god forklaring av diverse problemer.

Når det er sagt, så skalerer HD 6 serien til AMD svært bra i Crossfire, og du får tilnærmet 100% ytelsesøkning ved kjøp av et 6790 til idag*. Det er jo en god investering til 800 kroner ca :)

*I de spill som skalerer bra med multi-GPU, og de blir det fler og flere av.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Aha, nå er jeg med! Ingenting er bedre enn det, altså. Og da får jeg faktisk råd til en skjerm i samme slengen. :w00t:

Blir jeg nødt til å kjøpe fra samme produsent, eller kan jeg kjøpe 6790 fra noen andre enn Sapphire? Evt. trenger jeg bridge da?

EDIT: Tenkte da spesielt på HIS sin med IceQ-kjøleren.

Endret av TerjeP
Lenke til kommentar

Ingen hardcore gamer vil noengang godta problemene med CFX og SLI: microstutter, ekstra frames med inputlag, driverproblematikk, negativ skalering...

BF3 kan du glemme å kjøre på Ultra til ditt "stusslige" budsjett på 2K. Du kan kjøpe skjermkort til 7500 kr og det vil fortsatt hakke i enkelte tilfeller på Ultra og 1920x1080. Det er ikke like ille som Crysis var, men det er fortsatt i stor grad et spill der du kan skryte "se min PC kan kjøre BF3 på Ultra!"

CFX deler opp arbeidet så hvert grafikkort tegner annethvert bilde, det betyr også at minnemengden du har ikke vil legges sammen, men det kortet med minst minne vil holde det med mest tilbake. Å pare et 2GB-kort med et 1GB-kort blir derfor som å kaste penger ut vinduet.

Uansett er det et relativt hopp i ytelse, og jeg vil påstå at et 6950 (+60%) eller GTX 570 (+75%) vil gi deg et større relativt hopp i praktisk ytelse enn om du kjører 6870+6790 (+100-120%) samtidig som du slipper problematikken med CFX og særlig da microstutter.

Lenke til kommentar

BF3 kan du glemme å kjøre på Ultra til ditt "stusslige" budsjett på 2K. Du kan kjøpe skjermkort til 7500 kr og det vil fortsatt hakke i enkelte tilfeller på Ultra og 1920x1080. Det er ikke like ille som Crysis var, men det er fortsatt i stor grad et spill der du kan skryte "se min PC kan kjøre BF3 på Ultra!"

Yeah, tenkte egentlig ikke på Ultra heller. Kjører den på High, og er der jeg opplever noe trøbbel. Er altfor imponert over grafikken på High, så kommer ikke til å syte for å ikke ha oppsett nok til å kjøre Ultra. Har tross alt spilt CoD i et par år og plutselig begynt med BF3, så grafikkovergangen er dramatisk nok fra før av.

Uansett er det et relativt hopp i ytelse, og jeg vil påstå at et 6950 (+60%) eller GTX 570 (+75%) vil gi deg et større relativt hopp i praktisk ytelse enn om du kjører 6870+6790 (+100-120%) samtidig som du slipper problematikken med CFX og særlig da microstutter.

Nå er jeg i teorien ikke først og fremst opptatt av å gjøre et så dramatisk stort hopp i ytelse som mulig, men å gjøre et greit hopp for en overkommelig pris. Dersom forslaget til Mixy om å gå for et 6790 til vil øke ytelsen for kun en tusenlapp (såfremt jeg ikke vil oppleve microstutter med et slikt oppsett), så går jeg heller for det. Gir det meg dårligere ytesle på noen punkter med CFX og om ikke hoppet er så "grasalt" høyt, kan jeg likesågodt spytte mer penger i.

Endret av TerjeP
Lenke til kommentar

du kan fint overklokke til ~15% mer fps, helt gratis og kanskje nok til å gi levelig fps på bf3 hvis det allerede kjører nesten ok etter dine kriterier. du har vel ganske lave temps på load med sapphire sin kjøler?

og så i tilfelle dette ikke var nok etter litt testing, kan du jo legge av pengene til å investere i 7870 som kommer i mars, eller gtx 660 som skal komme i april.

http://www.legionhardware.com/articles_pages/amd_radeon_hd_6790_overclocking_guide,1.html

Lenke til kommentar

Benchmarks med 7970 viste vel gevinst på 0,5-2 fps med pci-e 3.0 kontra 2.1. Men hvis du bytter ut del for del, får nytt hk og cpu en dag, så har egentlig ikke sandy bridge støtte for pci-e 3.0, det har ivy bridge. Om pci 3.x-kort som ikke har båndbreddeflaskehals får mer boost på fremtidige prosessorer vet ihvertfall ikke jeg, men det er kanskje ikke helt usannsynlig. Samt at nye kort har mer optimaliseringspotensiale gjennom nye drivere og relativt til de eldre kan se bedre ut ett eller to år senere.

Ergo ville jeg personlig alltid valgt det nyeste av to kort dersom de yter/kjøler/klokker det samme der og da, og dette kan bli scenariet for gtx 580 vs 660 (regner da også med at de justerer pris mot ytelse med sine egne produkter)

Lenke til kommentar

Da er jo faktisk det dere HD7970 et bedre kort i forhold til ytelse pr krone.

Å her har du et enda bedre kort av HD7950 serien.

http://www.amentio.no/VGA-Card-Radeon-HD7950-3GB-PCI-E-DVI-HDMI-2xDisplayPort-DDR5-Eyefinity-ASUS/cat-p/c/p4525260.html

XFX sin dual fan løsning er ikke den beste for å si det sånt.

Er vel dette du har fått deg? http://www.prisjakt.no/product.php?p=1105732

Lenke til kommentar

Da er jo faktisk det dere HD7970 et bedre kort i forhold til ytelse pr krone.

Å her har du et enda bedre kort av HD7950 serien.

http://www.amentio.no/VGA-Card-Radeon-HD7950-3GB-PCI-E-DVI-HDMI-2xDisplayPort-DDR5-Eyefinity-ASUS/cat-p/c/p4525260.html

XFX sin dual fan løsning er ikke den beste for å si det sånt.

Er vel dette du har fått deg? http://www.prisjakt.no/product.php?p=1105732

XFX' 7950 Dual Dissipation er faktisk ikke så ille, det er Powercolor som har feilet mest av de nåværende modellene.

7970 Dual Dissipation er derimot en rimelig svak modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...