Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Operativsystemet booter kun hvis en hdd er tilkoblet

Anbefalte innlegg

Hjelp, Har en spøkelsemaskin/haunted som oppfører seg rart

Asrock Z-68 Pro 3 Gen 3 ((med nyaste bios og win_XP)http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Fatal1ty%20Z68%20Professional%20Gen3

har en ganske ny selvbygd PC. Og funket bra i begynnelsen.

En lei av å måtte koble ifra de andre harddiskane for at den skal boote uten problem

når man bor på landet så er ikke strømnettet stabilt, og i dag hadde jeg 4 strømbrudd på 4 timer (hvert strømbrudd varte sirka 5 min)

Ved oppstart så boota den greit 1 gang av 4 med alle hdd tilkobla.

i de andre tilfella så får eg MBR 3 error og MBR 1 error som feil melding.Såda kobler jeg fra de andre diskane (bootflagg deaktivert på dei og)

Og da booter den greit til windows, og da kobler jeg til de and diskane (ahci mode på alle)

Noen ganger booter PCen til win xp logo med den blå prikkete linja som jobber en god stund, forså å reboote med feilmelding windows boota ikke uten feil (dårleg melding/forklaring)

Når eg er i bios og sjekker, så har bootdisken corsair SS3 havna nederst på boot rekkefølgen, så XP likar vist best å boote fra gamle disker. som ikke har bootflagg (så kansje eg må formatere dei som secondary disk for å løse problemet)

Noen ganger står OS disken øverst i boot priorety men alikavel så booter ikke OSet alltid med hell.

Lagring av bootorder virker alltså avogtil

en annen fyr med litt av det samme

http://forums.ocworkbench.com/showthread.php?t=124882

Noen forslag til feilsøking ?

Endret av mago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Operativsystemet var henta fra gamle maskina, og innsallert fra backup_image fil

så en del tull skjedde ved boot, men fikk boota til OS når eg valgte VGA mode.

Maskinen booter greit nå, da eg fjerna alle di andre boot options fra lista i bios.

som et mellon stradie valgte eg F11 tasten ved boot, for å velge boot disk manuelt

nå funker det automatisk.

bruker faktisk XP_OS enda siden det er så lett å manurere i. Og masse program og spill er installert.

muligens går eg rett fra XP til win8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...