Gå til innhold

Nå har Microsoft fjernet Start-knappen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Fordi endringer i dypet av systemet har større innvirkning på hardware og dennes funksjonalitet enn hvordan desktop'en ser ut. Brannfakkel: Operativsystemets viktigste oppgave er å kontrollere maskinvaren.

etter at hardware.no slo seg sammen med programmer.no har hw.no også dekket programvare, ikke _bare_ hardware.

Helt greit at de dekker programvare, jeg bare stusser på at det kommer smått med artikler som beskriver endringer i underliggende funksjonalitet mens desktop'ens layout er ansett som viktige saker.

Det kan jo sammenlignes med kun å skrive om layout av dash'en på en bil. Ingenting om motor, bremser, drivverk etc. Hvordan instrumentene er plassert har relativt lite å si for opplevelsen.

Feil fokus etter min mening, men det skaffer vel muligens flere klikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bare tenke meg kundeservice til Microsoft når folk med null teknisk innsikt skal prøve å finne fram og lurer på hvor det har blitt av start-knappen de så ofte har brukt.

Selv med null teknisk innsikt, så vil man nok instinktivt dytte pekeren ned til venstre, og så vidt jeg forstod, så vil dette være nok til å bringe opp startmenyen. Det er verre for andre med et greit nivå av teknisk innsikt, men som sitter og knoter med Office 2007/2010 for å finne ut på hvilken jævla fane man finner de knappene man brukte så ofte før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Feil fokus etter min mening, men det skaffer vel muligens flere klikk.

Er vel en grunn til at det skaffer flere klikk. Interessant for flere av de som leser hardware.no?

Mmm... Tror det snart er på tide at jeg forlater dette nettstedet.

Lenke til kommentar

Generelt har Microsoft benyttet seg av "classic"-innstillinger for å gi folk mulighet til å beholde gammelt format i én generasjon.

Uansett, dersom det kun er den fysiske knappen som blir borte, kan man jo alltids installere en knapp-app og sette lengst til venstre.

Lenke til kommentar

]Mmm... Tror det snart er på tide at jeg forlater dette nettstedet.

Dessverre har mange av artiklene på tek.no nettverket blitt mer og mer lik IT-verdens versjon av Se&Hør (dvs. ITavisen.no).

Tiden der hw.no ble drevet av folk som virkelig brant for det de skrev om er tydeligvis over :(

Lenke til kommentar

...Og i andre deler av verden tenker man på om den tradisjonelle meny-modellen fortsatt fungerer.

Windows forandrer seg nesten alt for lite. Det eneste de gjør er å pynte på en mammut: dødt, men de holder det i live med små visuelle inngrep.

Det er mye mer moro å bruke Linux i min mening.

Lenke til kommentar

Hm bruk egendlig ikke startknappen/menyen så mye. Synes det er mye enklere å sotere ikonene på skrivebord. Er tydeligvis ganske ensomt med det. Uannsett, like ikke hva Win8 utvikle seg til, vi får se. Men blir mindre og mindre grunn til å i heletatt bruke Windows. Kan hendes jeg kjøre Linux fulltime ved neste store endringer i oppsette mitt.

Lenke til kommentar

Burde ikke hardware.no egentlig være mer opptatt av endringene "under skallet" på et operativsystem enn det rent kosmetiske ?

Nei, hvorfor det?

Fordi endringer i dypet av systemet har større innvirkning på hardware og dennes funksjonalitet enn hvordan desktop'en ser ut. Brannfakkel: Operativsystemets viktigste oppgave er å kontrollere maskinvaren.

Det var da noe å klage på også. Ser ingen problemer med å ha fokus på designløsning, det er ikke som det ene utelukker det andre.

Ei heller kjenner jeg særlig mange hardware-geeks som ikke er interessert i design. Det være seg design av et OS, eller design av et skjermkort.

Er designet dårlig, har det ingenting å si om det er verdens beste "under skallet". Ingen som kjører en bil med verdens beste motor, hvis setet er rene dødsfellen og rattet kun kan brukes av dverger. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det var da noe å klage på også. Ser ingen problemer med å ha fokus på designløsning, det er ikke som det ene utelukker det andre.

Den (nesten) eneste designen vi hører om i atrikler på hw.no er hvordan utseende på desktopen i Windows endres. Desktop'en utgjør 0.1% av hva det windows er.

Ei heller kjenner jeg særlig mange hardware-geeks som ikke er interessert i design. Det være seg design av et OS, eller design av et skjermkort.

...men de er neppe spesielt interessert i kun å få nyheter om når Catalyst stokker om på menyvalgene.

Det at VesleMjuk tilpasser greia si til nettbrett vet de fleste og hvorvidt startknappen synes eller ei er neppe spesielt betydningsfullt.

Er designet dårlig, har det ingenting å si om det er verdens beste "under skallet". Ingen som kjører en bil med verdens beste motor, hvis setet er rene dødsfellen og rattet kun kan brukes av dverger. :)

Det hjelper heller ikke om bilen har et perfekt utseende så lenge den mangler motor.

Lenke til kommentar

I alle dager til oppførsel det er på folk i kommentarene da. Skulle tru ein ikkje kunne skrivi om både hardware og software på gangen uten at hodet ens eksploderte og smørte veggene her.

Nå var vel svaret mitt ikke nødvendigvis for denne artikklen, men om at den generelle kvaliteten på artikler har sunket betraktelig de siste 5-6 årene.

Lenke til kommentar

Spekulasjoner som bygger på tilfeldige screenshots er ikke mye å feste standpunkter til da.

Det var ingen startknapp i W8DP (som jeg har brukt siden den kom uten problemer)

Den versjonen fikk også mye pepper på tendenser i en tidlig versjon. Man trekker tendenser man såvidt ser snurten av ut i hvilden sky. Og da blir det så galt det kan bli. Ser jo slik bruk (misbruk) av statistikk hver dag.......

Vil du bruke DP-versjonen på en Pc isteden, så er det bare å endre en "1" til en "0" her : HKCU\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Explorer. Endre RPEnabled til null og restart. Så har du startknapp og vanlig startmeny.

Lenke til kommentar

Hvorfor endre på noe som fungerer ?

Etter flere av kommentarene her så virker det som om det er vittigere å gjøre endringer på designet for spenningens skyld en å bry seg om hensikten.

jeg bruker start menyen som utgangspunkt , nettopp for å ikke få for mange ikoner på skrivebordet.

Det ender nok med at man må skrive "start" i et felt på oppgavelinjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...