Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garantiservice?


Danieluh

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en Hyundai i20 som fylte 2 år 22. desember.

Den skal ha oljeskift hver 10 000 og hovedservice hver 20 000.

Nå har den gått 31 000.

Den hadde hovedservice i midten av mai 2011, noe som kom på drøyt 3000 kr.

Nå kontakta jeg de i forbindelse med at bremsene på ene bakhjulet skraper og blir varme, noe som sannsynligvis ikke er garantisak har jeg fått vite, pga salt osv osv kan få bremsene til å henge seg ellerno.. Da fikk jeg vite at om 5 års-garantien skal være gyldig må bilen inn på 2-års service innen 22. februar (2 mnd etter den har fylt 2 år), og den vil komme på over 6000 kr.

Om 9000 km er det igjen duket for ny hovedservice, og det blir neppe mange månedene til, og etter det må den på ny årlig service visstnok.

 

Må bilen virkelig inn på hovedservice to ganger i året, med i snitt under 10 000 km mellom hver gang for at garantien skal være gyldig?

 

Kjøpte ny bil bla for å slippe så mye verkstedbesøk og reparasjonsutgifter.. Men besøkene er jo ganske tighte og koster jo nesten like mye i året som if superforsikring..

Endret av Danieluh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

For at garantien skal være gyldig må serviceintervallene følges ja. Om produsenten har satt hovedservice hver eneste kjørte kilometer så må den inn på service for hver eneste kilometer. Dessverre. Må jo vurdere om det er verdt det. Skipper du noen, mister du garantien men tjener fort 50000-100000 som du kan bruke om noe skulle ryke.

Lenke til kommentar

Fant ut det da jeg så i serviceheftet nå at det er hovedservice hver 20 000 ELLER hver 12 mnd, så jeg kan egentlig bare drite i kilometer-telleren.. og hiva'n på verksted ei gang i året..

Jeg var inne på tanken i stad jeg og, om jeg like gjerne kunne droppa å følge alle servicene, men når jeg først må ha den inn kan jeg like gjerne kjøre servicen. Tenkte å selge bilen minst et halvt år før 5 års-garantien løper ut, og tjener jo inn igjen en del av service-utgiftene på at det er fabrikkgaranti på bilen uten at jeg må selge den via forhandler.

 

Virker som det er servicene de tjener penger på, og ikke bilen hovedsakelig (meste av prisen er jo avgifter til staten). Da er det kjipt at nå som bilen er sykemeldt, så dekker ikke garantien det.. Den garantien jeg bruker masse penger på å opprettholde.. Jaja.. Sånn er verden. Et stort foretningsmessig spill om å gi falske tryggheter som selger. Trygghet som tjener penger i større grad enn den koster.

Lenke til kommentar

Husk at den "ELLER" er ikke valgfri, men gjelder hvilken av de som kommer først.

 

Om du for eks ikke kjører mer enn 20k pr år, så må du allikevel inn med den hver 12 måned. Men kjører du mer enn 20k pr år, så er det for hver 20k du må ha hovedservice. Så om du bruker tre år på å kjøre 20k må du fortsatt inn til hovedservice en gang hver 12 måned.

 

Men ja, forhandlere/produsentene selger biler til en veldig lav pris, og henter dette inn igjen med "pålagte" servicer. Garanti er uansett valgfritt, så her kan de nesten avtale hva de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at Garanbtien må gi deg fordeler utover det man får i forbrukerkjøpsloven.

 

Uansett, salt eller ei, en vare som er solgt her i landet må til en viss grad tåle normal bruk. Rustskader på bremser er dessverre alt for vanlig.

 

Uanstt så syntes jeg at oljeskift hver 10 000km var ofte på en såpass ny bil. Det skader aldri å skifte olje, men 20/30 000km er helt normalt i dag. Men siden den er såpass ofte på service, så bør de jo da smøre opp og passe på at bremsedelene beveger seg som de skal på disse hovedservicene.

 

Et tips for å få bakbremsene til å holde lengre er å bremse hardere og kortere (der det er mulig). Med de fartsgrensene vi har i norge blir det så å si aldri noe bremseeffekt på bakhjulene.

Lenke til kommentar

Vet det gjelder det som kommer først, men for min del vil 1. års-servicen komme først uansett ihvertfall sånn det er nå. ;)

Takk for svar og tips ihvertfall!

Bremse hardere og kortere ja, litt som med lettlastebil altså. (eller lastebil for den saks skyld)

Lenke til kommentar

Husk at den "ELLER" er ikke valgfri, men gjelder hvilken av de som kommer først.

 

 

Men ja, forhandlere/produsentene selger biler til en veldig lav pris, og henter dette inn igjen med "pålagte" servicer. Garanti er uansett valgfritt, så her kan de nesten avtale hva de vil.

 

Jeg er uenig. De selger bilene til blodpris og tar enorme servicer på toppen av dette i tillegg. Med det mener jeg at en bil ikke blir "billig" i Norge, bare fordi en forhandler sliter med enorme kostnader og ikke greier å tjene penger på den.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på forhandler, modell og målsegment.

 

Det som er med Hyundai på endel modeller er at det er en dårligere merkevare, men at de forsøker å kompensere det ved å gi en veldig lang garanti som betales for av kunden med servicer (slik at de kan unngå å senke prisen) og dermed kan forsøke å bygge opp imaget til merket ved å appellere til kvalitet. Siden garantiene håndheves så dårlig som her, mistenker jeg at importøren tyner forhandlerne for hardt ved å ta mye mer betalt for bilene enn en forhandler i Tyskland betaler for den samme bilen før avgifter, de skulle hatt en strategi i Norge der de heller dumpet prisen i de klassene de kunne, men sånn det er mistenker jeg at de heller tar det maksimale de kan ut fra hva slags lokale konkurrenter som finnes.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Alle bilmerker i Norge har 5 års garanti eller mer, så det blir feil å si at de har gitt lenger garanti enn normalt.

 

I tillegg så er vel måten merkevarebyggingen har foregått tydeligvis ganske bra, da Hyundai og Kia var i 2010 større enn Toyota, og fremdeles øker ganske så bra.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er et bra alternativ å avstå fra garanti og bare importere fra Tyskland, ihvertfall hvis de skal være såpass tullete at de ikke vil reparere bremser og attpåtil presser på med dobbelt så mange servicer som nødvendig. Det hadde holdt med et variabelt oljeskift på ca 20-25 tusen kilometer og en service på ca. 45 tusen kilometer. Jeg greier heller ikke skjønne hvordan de greier å tyne 6000 kroner ut av den bilen som har registerkjede, selv om de skifter alle filter, olje og bremsevæske. Prisen hadde bare vært logisk hvis det hadde vært en bil med registerreim som hadde gått så langt at den skulle skiftes. Nei, her ville jeg beregnet hva det kostet å importere den aktuelle bilen fra tyskland, skrevet det ut, så tatt kjøpsprisen på bilen, lagt på kostnaden med alle servicene, og så gått til verkstedmesteren og spurt om det var meningen at de også skulle ha betalt for bremsene. Bare avansene og servicekostnadene på 2 år, nærmer seg eller overstiger kjøpsprisen på en ny i20 fra Tyskland.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener, men jeg er uenig med deg.

Jeg er også enig med deg når det gjelder vedlikeholdet av bremsene, at dette burde vært inkludert på servicen. Problemet slik jeg ser det er at om de legger inn oppsmøring av bremser på service så vil servicen bli for dyr, ettersom man gjerne må legge på 1 - 1,5 time for dette, og da er man ikke konkurransedyktig på pris ettersom Mekonomen, Meca følger kun (om i det hele tatt) serviceskjemaet fra Hyundai, og de tar ikke hensyn til "ekstreme kjøreforhold" som det er i Norge. Jeg mener at alle verksteder burde tilby en oppsmøring av bremser ved service, men kunden står jo fritt til å si nei.

 

Årsaken til at bremsene setter seg er jo blant annet veisalt, mangel på bevegelse (bremser for lite), og dette er jo ingenting som fabrikanten kan lastes for.

 

Det har vært flere artikler om dette i fjor, og tidligere år. (http://bil.aftenposten.no/bil/Slik-vasker-du-bilen-i-kuldegrader-12880.html)

 

Når det gjelder service så har de fleste fabrikanter XX.XXX km / 1 år eller xx.xxx km / 2 år, det som inntreffer først, (her har du søstermerket til Hyundais oversikt over serviceintervaller http://www.kia.no/Eie-Kia/Service/Serviceintervaller/) årsaken til dette har med oljekvalitet å gjøre. En bil som blir hovedsaklig brukt på korte kjøreturer og kanskje ikke kjører mer enn 5.000 km i året vil få større mulighet til å få kondens i oljen, samt at motoren ikke oppnår driftstemperatur (spesielt diesel på vinterstid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Garantien, de unødvendige servicene og det enorme påslaget til bilforhandleren/importøren skal være litt som en forsikring også. Hvis de virkelig er så dumme at de ikke vil reparere bremsene kan de ikke ha noen forventning om å selge flere biler til den kunden. Det blir som å si til kunden at vi skal flå deg 100 % av tiden, og du skal ikke engang få 2 %.

Lenke til kommentar

Du kan heller si det slik: De (importør og forhandler i Norge som helhet) trenger enorme påslag på en Aygo for å sitte igjen med en veldig liten fortjeneste fordi utgiftene er så store. Det er ikke sikkert de egentlig er konkurransedyktige selv om de selger en Aygo med med tap på 10 tusen. Jeg syns egentlig det er uinteressant hvordan de taper pengene sine, hvis de skal ha 6 tusen kroner for en service, og da knapt tjener penger er uinteressant hvis samme servicen hadde kostet halvparten i Sverige. Som en privatperson kan en melde seg ut av det å subsidiere det enorme kostnadsnivået i dette landet, og heller legge påslaget i egen lomme, fremfor at forhandleren skal tape det i firmabiler, selgerlønninger, verkstedkostnader, renter og avdrag på lokaler osv osv, som forsterkes fordi Norge er et lite land med lavt volum. Jeg har ikke Aygo i hodet, men jeg tror differansen er ca. 40-50 tusen. Det skulle ikke overraske meg om Norge var det landet i hele verden med høyest påslag. På en i20 er det mye mer. Det samme kan du si om ICA og Rema. Det er ikke sikkert at ICA som kjede tjener mer penger bare fordi prisene er høyere. Det samme hvis du handler noe på ebay. Det er ikke sikkert at en forretning i Norge hadde overlevd på 5 x påslaget til noen i Hong Kong.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Heldigvis fikk jeg bremsen på reklamasjon uten å krangle. Henta bilen, og da var det ny caliper på den. De kunne dog gjerne fortalt hva som var feil, men det er nå så.

Også kunne de gjerne lånt meg en bil 3,5 timer for å kjøre 15-20 km hver vei, så jeg slapp å bruke 3 timer på buss frem og tilbake med bussbytter og ventetid. De skulle absolutt leie meg bil.. Dette er da Hyundai i Kristiansand. Forhandleren min hjemme (Gjermundsen Auto i holmestrand) ville ikke blunka på det der, de ville lånt meg bil før jeg hadde rekt å spørre..

 

Når det gjelden Aygo er forhandlerene hardt pressa hørte jeg av en hos Toyota. 169 000 var det billigste de kunne presse seg hvis jeg skulle ha setevarmer og varmetråder i bakruta.. Mens topputgaven av bilen fåes for 140 000 ferdig levert på norske skilter via dansk importfirma. (Husker ikke om det var med eller uten vinterhjul)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...