Gå til innhold

Hjelp til lydopsett med PC (XBMC) og TV

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål angående mitt medieoppsett hjemme:

Oppsett: Jeg har en PC som jeg bruker daglig til både film, spill og jobb. Denne er koblet til tven i stuen via en hdmi-kabel. Når jeg ser på serier/film, bruker jeg xbmc og viser innholdet på tven. Lyden min går da IKKE gjennom lydkortet mitt (ASUS Xonar Essence STX), men gjennom skjermkortet mitt og inn i tven via hdmi. I TVen har jeg i dag koblet til et par gamle pc-høyttalere. Dermed går lyden fra tv, serier og film ukomplisert til høyttalerne gjennom mini-jacken på TV-en.

Dvs at lyden går først utenom lydkortet, gjennom hdmi, og så gjennom tv-en.

Spørsmål 1: Er det mye kvalitetstap i et slikt oppsett? Er det en løsning som vil fungere mye bedre? Jeg ønsker jo av og til å ha lyd fra tven uten at pcen er på.

2. Jeg tenkte å oppgradere til en av disse høyttalerne. Noen som har erfaring eller tips i denne kategorien? Er f.eks. PSB Image B4 eller Tannoy Mercury V1 gode til film? Jeg vet de er gode til musikk. Bruker de 70% til film, 20% til musikk og 10% til spill. Surround er utelukket pga dame :p

3. Hvis jeg kjøper en av disse høyttalerne, hva slags forsterker bør jeg kjøpe da? Trenger jeg forsterker? Jeg tenker hovedsakelig på PSB Image B4 eller Tannoy Mercury V1.

4. Kan en liten forsterker motta både signaler fra tven og lydkortet mitt i pcen, og dermed få maksimalt ut av lyden fra pcen og tven?

Håper dere skjønte spørsmålene mine :) takk!

Endret av wholmen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er vel mest skeptisk til minijacken, den er ikke ideell til å overføre lyd men funker jo. Det foregår vel en viss knoting med lyden gjennom alt dette, dvs det er en viss fare for at det plukkes opp elektromagnetisk støy osv men er sikkert ikke noe stort problem.

Hadde nok sett på dali høyttalere, får mye for pengene. Som disse: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/dali_lektor-1_hoyttalere_lys-valnott.htm#test

Du må ha forsterker, ja. Holder med stereoforsterker, men kjøper du noe i surround får du mange flere tilkoblingsmuligheter og om dama skulle forandre mening kan du utvide med flere høyttalere senere.

Stereo: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/denon_pma-510ae_integrert-forsterker_sort.htm#test

Surround: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-2312-_hjemmekinoreceiver.htm

På surroundrecieveren kan du plugge til laptopen med hdmi foran. Kjekt.

Dette er forøvrig kun forslag.

Forsterkere kan kobles til "hva som helst" og om du har 3,5mm utgang på lydkortet kan du bruke en 3,5mm til rca kabel eller velge en 3,5mm til rca overgang og ha en egen rca kabel fra overgang til forsterker.

Fordelen med surroundrecievere er at de har mange flere tilkoblingsmuligheter og at de samler både lyd og bildekilder og fordeler det til riktig inngang.

Lenke til kommentar

Oioi, den surroundforsterkeren var voldsomt dyr.. Vil den stereoforsterkeren yte godt nok for høyttalerne? Tror en av de jeg skrev opp er bedre. Jeg syns de er finere + de er billigere og scoret bedre i dns test :-P

jeg tenkte å trekke en rca fra lydkortet og inn i forsterkeren, og en rca fra tven inn i forsterkeren på en annen kanal. Må bytte kanal når jeg skal se på tv, men det funker nok kanskje best? Det er ihvertfall en løsning som fungerer.

Et spørsmål angående surroundforsterkeren: hva mener du med at alt kan kobles i den?

Pris er ganske viktig for meg, så tror du det er mulig å gå litt ned i pris på forsterkeren, uten å ødelegge lydkvaliteten for mye? Hva med størrelse? Er det vanskelig å få den mindre?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En av fordelene med surroundrecievere er at man kan plugge både lyd og bildekilder til den og så blir alt sendt dit det skal (bilde til tv og lyd til høyttalerne). Dvs, at du kan plugge laptop til surroundrecieverens front og få med bildet og slippe å knote etter kontakter på TV. Det handler også om at man etterhvert vil koble mer til TV og lydanlegg, plutselig dukker det opp spillkonsoller, mobilen skal kobles til osv. Stereoreceiveren er mer kun for lyd.

Lenke til kommentar

Den Onkyoen så veldig fancy ut, men jeg trenger egentlig bare en forsterker som jeg kan koble tven og pcen i :) Lever på studentlån, så surroundforsterker er egentlig veldig bortkasta i og med at jeg kan koble alt unntatt pc-lyden via tven og inn i en enkel forsterker. Det er bare PC-lyden jeg kommer til å være veldig kresen på :p

Vil det være lett å høre forskjell på den stereoforsterkeren til 1400kr og en til 3000kr? Det er den helt klart billigste jeg har fått anbefalt, så den virker nesten litt for god til å være sann :p

Lenke til kommentar

Et spørsmål til: RCA-kabelen som skal kobles til pcen må være 5m lang, og ligge under en seng. Er det en type kabel som taper mye kvalitet over avstand? Er det stor kvalitetsforskjell på forskjellige RCA-kabler eller er det egentlig mest hype?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kabelmessig så er vel problemet mest knyttet til skjerming og koblinger. Dyrere kabler er bedre skjermet mot andre elektromagnetiske felt og signaler, har mer solid feste av plugger til kabel (kan dra ut pluggen ved å dra i kabelen og tåler mer bending gjennom trange hull, og så er kontaktene ofte gullbelagt for å unngå korrosjon. De fleste bruker vel standard kabler fra elkjøp, expert, biltema osv.

Forsterkermessig så er det mange ting som avgjør pris. Størrelsen på strømforsyningen, funksjoner, finish, skurkoblinger vs klemmer vs plugger til høyttalerne, utganger og innganger, tilkboblingsmuligheter (platespiller, mobiltelefoner osv), med eller uten fancy display, komponentvalg (dyrere har ofte dyrere komponenter som varer lenger) osv osv.

Koblingsmessig så er vel ideen at man skal ta lyd fra TV/dekoder/xbmc/pc via dedikerte lydutganger og mest mulig direkte. Budsjettet er alltid sin sak.

Teknisk sett har du jo masse løsninger å vurdere:

1 -Du kunne valgt bedre pc høyttalere, bruker selv noen creative t40 som funker også til andre ting. Må da ha en rca velger for å koble til flere ting.

2 -Du kan kjøpe et minianlegg med rca. Elkjøp hadde et nå med forbløffende bra lyd for pengene og to rca innganger: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/kompakt-og-barbar-lyd/AXM76E/hitachi-hi-fi-system Vurderte selv dette til vår TV men valgte å satse på surround isteden og spare til det.

3 -Lydplanker har mye bra. Kompakt, billig og f.eks arwani gi utrolig bra lyd. http://www.dinhjemmekino.no/arvanisb Den har visst kommet i ny versjon med flere surround modes også. Er en av de få som har imponert meg .

4 -Stereoforsterkere med høyttalere. Er vel det du har landet på. Se etter tilbud.

5 -Surroundrecievere. Fordelen med disse er at du kobler alt av lyd og bildeenheter til den, at den har et vesentlig bredere tilbud av tilkoblinger inn, og at den kan utvides med subwoofere og høyttalere osv.

Tenk generelt på om du om en stund ønsker å koble en mobil til anlegget og vil ha dockingstasjon til det.

Ett annet tips er å be en som jobber på elkjøp, expert osv om å kjøpe for deg. De får kjøpe til innkjøpspris, og enkelte leverandører gir ekstreme tilbud for at butikken skal få gigantfortjeneste. Da kan ansatte gjøre kupp. Vet de bl.a solgte en cd/radio spiller med innebygd forsterker i virkelig bra kvalitet som ansatte fikk for 235 kroner. Artig for de som jobber der :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...