Gå til innhold

– HD-grafikk er unødvendig (Wii)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da helt opp til utviklerene hvilken grafisk stil man ønsker. Man kan lett bruke en grafisk stil som ikke krever ultrarealistiske teksturer og effekter også på PS360. Valkyria Chronicles er et eksempel på det, samme er noen av de nye "Tales of-" spillene.

For ikke å snakke om at dersom man beholder teksturer, 3D-modeller og slikt på samme nivå som på en Wii, så kan man på de to andre konsollene lett kjøre samme spillet i 1920x1080 med 4x AA uten å måtte bruke nesten en eneste krone ekstra på grafikkutvikling.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Alle er nok enige at spillbarhet kommer foran grafikk, men det går fint å få til begge deler for en enda bedre opplevelse. Noe det er uendelige med spill som kan bekrefte. Så dette synes jeg bare blir litt grinete av Sakaguchi, "Spør du meg er HD-bildene, som har blitt så populære i TV-industrien" bare her så skurrer det for meg. HD kvalitet på filmer/serier etc er jo utrolig fremskritt i bilde kvalitet for dem som bryr seg om slikt.

Forundrer meg ikke om han sitter hjemme med et CRT tv og fnyser over denne nymotens flatskjermer..... (joke)

Lenke til kommentar

Enda en som kommer med dårlige unnskyldninger for enten Nintendo (som er mulig, om utvikleren er i lomma deres) eller for å ikke ha kunnskaper, økonomi eller utviklingstid til å ta steget til HD.

Selv mener jeg at det ikke finnes noen unnskyldning lenger og at Nintendo gjorde en stor tabbe med å gjøre Wii'en så svak.

PCer har kjørt spill i HD (1024x768) siden sent 90-tall. Så kommer en spillkonsoll i 2006(!!) uten HD-oppløsning? Det er tragisk. Det er klart at spillbarhet teller mest, men stikk innom nærmeste elektromarked og se den enorme forskjellen det er fra Wii på en flatskjerm til en 360 eller PS3.

Nintendo har tjent sekkevis med penger men har sakket langt akterut, de har ingen støtte fra de som lager spill for andre enn barn, og er ikke engang på kartet når det gjelder online-spilling. Merkelig nok virker det som Japanerne ikke "tar" online-spilling og Microsoft er de eneste som har fått det 100% til. Dog investerte de over en milliard(!!) dollar i XBL før lansering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sukk!

Square Enix har jo selv valgt å fokusere på grafikk siden Final Fantasy VII der man etter hvert fikk flere og flere heftige cut-scener mens man spilte og når man brukte visse spesial angrep. Etter hvert tok også utviklingen av spillstilen veien mot simplifisering og repitisjon , noe man kan se på for eksempel FF XII selv om det utvilsomt er meget vakkert å se på.

Sånn sett så må jeg si at selskapet har selv valgt å dra utviklingen denne veien i steden for å fokusere på andre ting som kan gjøre spillene langt mer spillbare enn å løpe ned en sabla korridor i 90% av spillet eller fylle opp kreftene til figuren sin ved å holde inn en knapp (karakterutviklingen var banal på FFXIII).

Som gamer ønsker jeg litt mer kompliserte rollespill der man ikke gjør ting så jævla strømlinjeformet at kidsa som til daglig spiller fps kan komme over og gi noen kroner i lomma til selskapet, det gjør i det minste at jeg ikke lenger kjøper så mye fra dem.

Lenke til kommentar

Square Enix fokuserte på grafikk lenge før FF7 :p. Chrono Trigger og Final fantasy 6 var begge noen av de peneste RPGene på markedet når de kom ut.

Så klart, grafikkbudsjettene har økt betydelig siden den tiden, men markedet og inntjeningspotensialet er også mye større. Det går fint an å lage over gjennomsnittlig grafikk samtidig som at gameplayet ikke går i en rett linje (FF13). FF13s ensformighet og lineæritet kommer hovedsaklig fra idiotiske designvalg, ikke det at grafikkavdelingen fikk for stor del av budsjettet.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Dårlig systemspesifikasjoner går ikke bare utover grafikkvalitet. Dette går også utover kompleksitet på spillet du kan lage. 64 MB systemminne som Wii har er YNKELIG!

24MB på grafikkpakken, 64MB GDDR3 for systemet, 3MB framebuffer integrert på grafikkbrikka.

En Wii har ikke i nærheten av like mye ytelse som en PS3 eller Xbox 360, at de klarer å presse ut spill som Metroid Prime 3, Monster Hunter Tri, Skyward Sword, og Super Smash Bros Brawl på slik maskinvare er for meg utrolig. Det viser hvor mye av fremskrittene vi har hatt på grafikkfronten som kommer av ren triksing.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ante ikke at man fikk tak i brikker på 64MB som seint som i 2006 jeg...Det er jo faktisk bare 1/8 av hva jeg hadde i PC-en min fire år tidligere.

En 64MB GDDR3-brikke med 64-bit grensesnitt virker som en genial idé i mine øyne, veldig billig og lett å få tak i.

GTX 460 1GB har 8x 128MB GDDR5, og det ble lansert i 2010 ;)

Lenke til kommentar

Sukk!

Square Enix har jo selv valgt å fokusere på grafikk siden Final Fantasy VII der man etter hvert fikk flere og flere heftige cut-scener mens man spilte og når man brukte visse spesial angrep. Etter hvert tok også utviklingen av spillstilen veien mot simplifisering og repitisjon , noe man kan se på for eksempel FF XII selv om det utvilsomt er meget vakkert å se på.

Sånn sett så må jeg si at selskapet har selv valgt å dra utviklingen denne veien i steden for å fokusere på andre ting som kan gjøre spillene langt mer spillbare enn å løpe ned en sabla korridor i 90% av spillet eller fylle opp kreftene til figuren sin ved å holde inn en knapp (karakterutviklingen var banal på FFXIII).

Er egentlig enig, men jeg ville gjerne sett Zelda: SS med høyere res.

http://www.dolphin-emulator.com/

Lenke til kommentar

Lost Odyssey er kanskje det beste spillet i sjangren som har kommet så langt denne generasjonen og jeg håper att det kommer en oppfølger til dette men trolig ikke da MS sin attempt på å få Japan med på xbox laget feilet og to spill fra Mistwalker var resultatet av deres forsøk hvor Blue Dragon var det andre.

Ja, jeg lurer egentlig på hvilke konsoller JRPG-fans eier, for de gode spillene er så spredt ut. Man har Valkyria Chronicles på PS3, Lost Odyssey og Tales of Vesperia på 360, Xenoblade og snart Last Story på Wii, mens det er et utall perler på DS og PSP. Før fikk man dekt de viktigste titlene bare ved å eie en PS1/2, men nå man neste eie alle fem for å følge med - det var hvertfall hva jeg konkluderte med.

Har alle 3 :) Må jo ha dette denne generasjonen hvor godbitene blir spredd utover, er kanskje noe jeg savner fra forrige generasjon

Lenke til kommentar

37,- hos Coolshop.com , virker litt mistenksomt på den prisen på sida ;)

flott at det komer flere spill til Wii som ikkje bare handler om mario verden ein gang i blant

men argumentet med "graffikk er ikkje alt" begyner og bli eit fossil argument, du kan bruke ressurser til mer ein bare grafikk...så må være enig at det er mer at dei satser på noe dei klarer ein og sette for høge forventinger på ting dei ikkje ville klart innen fristen

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Det skulle jo være fullt mulig å lage "enkle" spill som stort sett bare er HD i form av oppløsningen som de tegnes i og oppløsningen på teksturer.

Da får man fordelen av et skarpere og mer detaljert bilde uten at produksjonskostnader og "shader overload" ødelegger finsliping og detaljer.

Da kan man samtidig få et oversiktlig og ryddig grafisk utrykk, som kjører konstant i 60fps uten random framedrops og framerate issues fordi noen har forsøkt å dytte hver enste lille fnugg av grafikk ut av konsollen.

Jeg mener ikke dette er veien å gå for alle utviklere, men at det hadde vert interessant å sett hva som hadde skjedd om en del hadde gjort det.

Som twilight princess og xenoblade på wii viser så er art direction og det visuelle arbeidet som legges ned og presentasjonen vel så viktig for slutt resultatet som maskinvaren som ligger bak.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Pokker asså hvor mange konsoller skal han jobbe på -_-

Det er tøft og vere JRPG fans , Spillene suger , og når det kommer et bra spill er det selfølgelig på en annen konsoll.

Til helvete med disse 10 årene, JRPG er død,

Får begynne og spille Skyrim og strategi spill til det kommer et nytt FF som holder seg langt unna FF 13

(Edit)

Syns det er rart at han sier det når FF 7 og 10 hadde et eksplosivt budsjett for animasjoner og grafikk

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...