xip Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Raspberry Pi er lansert. Søkte på forumet å det var ingen poster om den, kan hende jeg poster på feil plass, men er den eneste plassen jeg kan forestille meg det ligger interesse for boksen. Det er jo en genial liten 25/35 dollar box som kan brukes til embedded linux programmering, mediacenter og liten pc til bestemor. Et skikkelig genialt lite leketøy jeg bare svetter etter å få tak i! http://www.raspberrypi.org/ Modell A: Koster 25 dollar, har 256mb ram og kommer uten ethernet med 1 usb port. Modell B: Koster 35 dollar, har 256mb ram og kommer med ethernet med 2 usb porter. Er på størrelse med et visakort og drives av en mikrousb. HDMI støtter 5.1 lyd ut og DSP chippen støtter decoding av 1080p30 h264 video. EDIT: Prøver å gjøre det litt ryddig EDIT 2: Lansert og endringer på modell A Endret 29. februar 2012 av xip 6 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Gleder meg stort til å få tak i en sånn! Men jeg syns de burde hatt alle kontaktene på én side av kortet. Kabinett, montasje og bruk ville vært så mye enklere. Endret 6. februar 2012 av Khaffner Lenke til kommentar
settings Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 gave til meg selv håper jeg denne har vel vært mest diskutert under artikkler på hardware.no Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) De driver jo å lager XBMC til Rasberry, så det kan jo bli interessant hva den klarer. Kommer nok til å kjøpe et par for å ha noe å leke med. Endret 6. februar 2012 av Mr. A Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 Kan en TV gi denne strøm via en USB? Slik at når man slår på TVn, så slår man også på RPn? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 Kan en TV gi denne strøm via en USB? Slik at når man slår på TVn, så slår man også på RPn? Kommer an på om tv'en har en USB plugg den gir strøm når du skrur på tv'en. Det du kan gjøre er å kjøpe en strømpadde med master og slave funksjon, og bruke en 5 volt strømadapter du kobler i en av slave pluggene, og tv'en i masterpluggen. Lenke til kommentar
xip Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Kan en TV gi denne strøm via en USB? Slik at når man slår på TVn, så slår man også på RPn? Kommer an på om tv'en har en USB plugg den gir strøm når du skrur på tv'en. Det du kan gjøre er å kjøpe en strømpadde med master og slave funksjon, og bruke en 5 volt strømadapter du kobler i en av slave pluggene, og tv'en i masterpluggen. En USB-strømplugg koster lite å ingenting på dealextreme Jeg blir å koble den til tven direkte på USB, håper bare den gir nok strøm. En annen ting å være obs på er at USB "UT" fra boksen er ikke powered, så skal man drive disker og ligende så trenger man en "powered" usb hub. Raspbmc som Mr. A påpekte er en distro basert på Debian med XBMC, håper de er klar til release. Endret 6. februar 2012 av xip Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 De driver jo å lager XBMC til Rasberry, så det kan jo bli interessant hva den klarer. Kommer nok til å kjøpe et par for å ha noe å leke med. http://www.itavisen.no/887922/200-kroners-knottmaskin-kjorer-xbmc Den skal visst klare 1080p, så tror denne kan bli veldig populær som media pc. Skal blir spennende å se hvordan etterspørselen blir, og hvor bra de klarer å møte denne hvis den blir stor. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 6. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2012 Skal blir spennende å se hvordan etterspørselen blir, og hvor bra de klarer å møte denne hvis den blir stor. Jeg tror, om jeg skal se i krystallkulen min, at de første 10000 blir revet bort i en fei, og de må produsere en ny runde med en gang. - Kolbjørn 1 Lenke til kommentar
xip Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2012 Yes, nyeste nyheten er at de kanskje kommer ut til salg før slutten av måneden. http://www.raspberrypi.org/archives/615 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2012 Venter spent. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2012 Gleder meg! Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 7. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2012 hm. Kunne ha vært spennede som htpc hjemme hos mor. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 7. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Gleder meg til de kommer i full produksjon slik at man ikke er begrenset til bare èn pr kunde. Uansett, veldig spennende. Er det begge versjonene eller bare versjon A som blir gitt ut i første omgang? Endret 7. februar 2012 av Mr. A Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2012 Hvordan er strømbruket på disse? og oppstartstidene? Kunne vært spennende å bruke til å lage et custom speedometer cluster til bilen Lenke til kommentar
xip Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2012 (endret) Gleder meg til de kommer i full produksjon slik at man ikke er begrenset til bare èn pr kunde. Uansett, veldig spennende. Er det begge versjonene eller bare versjon A som blir gitt ut i første omgang? Modell B med ethernet er den eneste som selges i begynnelsen Det er den versjonen med 256mb ram, så den funker med xbmc (ifølge rar kilde jeg ikke husker snurten av). Hvordan er strømbruket på disse? og oppstartstidene? Kunne vært spennende å bruke til å lage et custom speedometer cluster til bilen Strømforbruke er lav nok til at du kan drive det på batteri Endret 7. februar 2012 av xip Lenke til kommentar
xaco Skrevet 14. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 14. februar 2012 Jeg har fulgt med på dette siden ifjor sommer en gang. Gleder meg til å skaffe meg en, man kan ha mye moro med en billig pc og socket programmering. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2012 Det er snart slutten av februar nå... Blir det nye forsinkelser? Er det $30 eller £30? Bestilles de i fra UK eller USA? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 25. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2012 Det er snart slutten av februar nå... Blir det nye forsinkelser? Er det $30 eller £30? Bestilles de i fra UK eller USA? http://www.raspberrypi.org/archives/696 Så ja, var noen små forsinkelser igjen(skulle vel egentlig vært ute i november). Selges fra UK, men dollar er valutaen de priser det i. Og B modellen(den som selges først) koster 35 USD. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2012 Takk. Den oppdateringen var ikke der da jeg sjekket tidligere i dag. Mandag - da spørs det om de er klare til å bestille å sende ut når de får kortene eller om de må gjennom produksjonstest når de kommer til UK. Vel, uansett er det ikke lenge til. Hvis prisen er $35 burde er man rett under 200 NOK med dagens dollarkurs... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå