Gå til innhold

HTC Desire (rootet) - Bruke SD som internt minne?

Anbefalte innlegg

Hei,

Leste for en stund siden, før jeg rootet min HTC Desire, at det var mulig å bruke SD-kortet som internt minne ved å "lure" telefonen til å tro at en del av kortet var, ja, internt. Det var snakk om noe partisering og greier og greier, men husker fint lite av hva mer som sto eller hvor jeg leste det.

Stemmer dette? Og hvordan gjør jeg det, isåfall?

Trenger vel ikke engang nevne hvorfor jeg vil ha mer plass på telefonen.

Takk for svar.

Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å partisjonere minnekortet ditt, vil jeg anbefale deg å laste ned RomManager fra Market. Der kan du partisjonere minnekortet ditt i ønsket størrelse. Lenge siden jeg har gjort det nå så husker ikke helt fremgangsmåten, men ett kjapt søk på Google burde fikse dette. Husk at ALT på minnekortet blir slettet ved partisjonering, så backup er tingen her dersom du vil ta vare på noe.

Dersom du kun har rootet telefonen uten å legge inn en ny rom, er første steg så å finne en rom du kan tenke deg. Stock rom fra HTC støtter nemlig ikke å bruke minnekortet som utvidet internminne. Vil da anbefale deg å velge en stabil rom, siden du ikke virker veldig erfaren med flashing av rom :) Det er en jungel av roms der ute, men kan anbefale deg ett par stykker som er stabile og fine.

Ønsker du å fortsette med Sense, kan LeeDroid være et godt alternativ. Har aldri prøvd denne selv, men hørt mye bra om den.

Dersom du vil prøve en rom uten Sense, kan Cyanogenmod 7 være et godt alternativ. Har selv brukt denne en god del, og denne er dønn stabil!

På CM7 kan du da bruke et ferdig skript som du laster ned i Market (søk på A2SDGUI). Der kan du velge flere alternativer for hva du vil legge på minnekortet. For min del holder det å flytte Dalvik-cache over på minnekortet. Dette frigjør en god del plass. Mulig dette fungerer i LeeDroid og, men har som nevnt ikke prøvd dette. Les i tråden jeg linket til, så får du nok svar (eller bare prøv og se om det fungerer). Hvis ikke står det i tråden der hvordan du går frem.

Ellers så må jeg vel komme med den vanlige advarselen om at dette ikke er uten risiko, og at du risikerer å ende opp med en død telefon. Dette skal mye til, men ikke kom og kjeft på meg om noe går galt :) Og uansett hva du gjør, så ta backup før du bytter rom. Enkleste er å gjøre dette via RomManager.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar :)

Prøvde meg på den Cyanogenmod da jeg rootet den for noen mnd siden; den var frykteig fancy og generelt (mye) bedre enn Sense, MEN den manglet et par essensielle ting og innstillinger (som jeg nå har glemt hva var) så jeg skiftet rett og slett tilbake til gode gamle originale 2.3 via backup.

Har blitt veldig glad i Sense, og er , som du gjettet, ikke helt stø på dette med rooting og flashing osv osv, så vil nok gå for LeeDroid e.l.

Tror jeg bruker "Superuser" som rooter, viss det er noe som heter det. Skal jeg da bare slette Superuser og bare legge inn RomManager, for så å følge guiden du linket til?

Og når dette er gjort, og mye er flyttet over til minnekortet, vil det da være mulig å bytte minnekort ved kun å kopiere det gamle over på det nye?

Mulig mye i denne posten ikke henger på greip, men så er klokken 0700... :)

Takk.

Tore

Lenke til kommentar

Bare å legge inn RomManager uten å slette noe som helst (Superuser må du uansett har for å få tilgang til det aller helligste på telefonen...). Det skal gå fint å kopiere tilbake på minnekortet etter at du har partisjonert dette.

Om du kommer på hva du savnet på Cyanogenmod, så gi gjerne beskjed. Du skal ikke se bort ifra at det finnes der, bare at det er litt uvant ;)

Uansett lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om du kommer på hva du savnet på Cyanogenmod, så gi gjerne beskjed. Du skal ikke se bort ifra at det finnes der, bare at det er litt uvant wink.gif

Fant ut en ting jeg savnet. Husker jeg la inn Cyanogenmod den gangen, og så fant jeg fort ut at Market manglet da jeg skulle legge inn alle appene mine på nytt. Er det en løsning på det i LeeDroid, eller generelt? Har enda ikke fått surret meg til å sette i gang med å legge inn nytt rom enda. Men nå må jeg stadig slette sms-meldinger for å fjerne meldingen om "liten plass på telefonen", så nå har jeg ikke noe valg.

Takk :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg flashet, lagt inn nyeste Cyanogenmod for Desire (7.10) og alt er nesten happy happy. Fant tilogmed Google-appene. :)

Men.

Det skjer ingenting når jeg kjører partisonering i RomManager. Har prøvd to ganger nå, men har fortsatt ynkelige 143MB intern lagringsplass. Leser noe om "data2ext", men skjønner svært lite av det. Hva er det? Om det ikkje fungerer med partisonering, så er vel egentlig hele vitsen med å roote og skifte rom borte for min del :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...