Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noen leger her?!?

Meesjol

Anbefalte innlegg

Håper noen med kunnskaper kan svare meg på dette spørsmålet :) Veldig viktig for meg at jeg får et svar som kan berolige meg.

Har vært hos legevakten i dag pga smerter i brystet og bak på ryggen på venstre side + smerter ut i venstre arm.. Smertene i brystet øker ved utpust.

Grunnen til at jeg dro var for at det kom pluttselig og det er kjempe vondt, å jeg var redd for at det kunne være noe kjempe farlig (selv om jeg kun er 20 år, og sansyneligheten for at det er noe farlig ikke er stor.)

Legen undersøkte mettningen i blodet som var 99% (som er kjempe bra), og lyttet på lungene som resulerte i en flott lyd. Jeg fortalte om div medisiner jeg har brukt å bruker pga langvarig betennelse i begge armer (tennisalbue) og stram musklatur i nakke og skuldre. Sykmeldt i 10 månder, er også operert i høyre arm for det samme.

-Voltaren 500 mg (3 ganger daglig i 7-14 dager, også ved behov)

-Naproxen 500 mg (1-2 ganger daglig ved behov)

-Ibux 800 mg - 1,2g (ved behov, sammen med 1 g Paracet)

Deretter kjente han på magen min å et sted ble det kjempe vondt (litt under midten mellom ribbeina), da konstaterte han med at det var magesår.. Da ble jeg veldig lettet, han fortalte meg hele regla om hva jeg ikke skulle spise osv + somac for lindring ved matinntak. Jeg spurte om det var vanlig med smerter i brystet (hjerte) ved magesår, da fikk jeg høre at dette var veldig vanlig.

Søkte litt rundt på nettet og fant ingenting om smerter i brystet (hjerte) ved magesår og dette : En studie fra Trondheim viste at når legen stiller magesårdiagnosen på grunnlag av sykehistorien alene, så er diagnosen korrekt i bare 25% av tilfellene.[/b ][b]Den eneste undersøkelsen som sikkert kan påvise magesår, er gastroskopi. Ved gastroskopi føres en bøyelig slange med lyskilde og videokamera på tuppen ned i magesekken via munnen og spiserøret. Enkelte vil klage over utstrålende smerter til ryggen. Det er en livstruende tilstand.

Dette gjør jeg meg veldig engstelig for at det kan være noe annet, smertene i brystet er der fremdeles.

Et laangt innlegg, men håper noen gidder å svare meg :) TAKK!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være en kjip bedreviter nå, men folk er ikke alltid det dem utgir seg for å være på internett.

Gå til legen og bestill deg en gastroskopi-undersøkelse dersom du er engstelig.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Det er helt vanlig med smerter ved utpust når du har magesår. Du merker jo selv at magen synker når du puster ut som legger press på såret.

Dersom du merker tilsvarende smerte ved utpust når du holder magen stabilt og kun løfter brystet ved innpust kan det være noe annet.

Internett kommer alltid til å bekymre, siden selv de minste symptomer kan vise til dødelige utfall.

Viktigst av alt, som kilden selv sier: "En studie fra Trondheim viste at når legen stiller magesårdiagnosen på grunnlag av sykehistorien alene".

Husk at du også fortalte han om smertene, han undersøkte mettningen i blodet og lyttet på lungene, ikke kun sykehistorien.

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig med smerter ved utpust når du har magesår. Du merker jo selv at magen synker når du puster ut som legger press på såret.

Dersom du merker tilsvarende smerte ved utpust når du holder magen stabilt og kun løfter brystet ved innpust kan det være noe annet.

Internett kommer alltid til å bekymre, siden selv de minste symptomer kan vise til dødelige utfall.

Viktigst av alt, som kilden selv sier: "En studie fra Trondheim viste at når legen stiller magesårdiagnosen på grunnlag av sykehistorien alene".

Husk at du også fortalte han om smertene, han undersøkte mettningen i blodet og lyttet på lungene, ikke kun sykehistorien.

Det du sier om at magesekken synker å legger press på såret er logiskt og beroligene, men smertene er jo ikke i magen ved utpust.. men i brystet. Hadde kun smerter i magen når han trykte på en spess plass :)

Endret av Meesjol
Lenke til kommentar

Hadde kun smerter i magen når han trykte på en spess plass :)

Er nok der magesåret er :p

Lenke til kommentar

Jeg tør hverken si om du har magesår, eller om du har et stumt hjerteinfarkt. (Ble det tatt EKG av deg?). Jeg skal snart begynne i allmennpraksis, har over et års erfaring på sykehus, og gruer allikevel dritten ut av meg. Det legges inn folk på sykehus over lav sko for brystsmerter, og det av en god grunn, medisin er ingen presis vitenskap, folk føler ting så jævlig forskjellig.

Man kan ikke med 100% sikkerhet utelukke at du har hjerteinfarkt eller perikarditt, eller whatever, MEN:

- hjerteinfarkt er ikke vanlig i din aldersgruppe (da bør det gjerne være massiv

- smerter ved hjerteinfarkt bør øke ved anstrengelse, og smertene er som oftest svært sterke, lar seg ikke lindre på morfin.

- mindre infarkter kan gjøre mindre vondt

- Du kan ved infarkt merke stråling opp i hals, ut i arm (begge, selv om venstre er vanligst, bak i rygg, ned i mage)

- Infarktsmertene er ikke avhengig av trykking på bryst eller mage (men jeg har sett noen som har hatt mini-infarkt som allikevel var ømme ved trykk på bryst og mage!)

Sykehistorien, slik du presenterer den, er veldig suspekt på magesår. Dersom smertene ble bedre i det hele tatt på Somac, så er det enda et clue på at dette er NSAID-utløst magesår. Smertene behøver ikke forsvinne på Somac (pantoprazol). Dersom smertene blir ytterligere bedre av å drikke et glass melk (hold deg unna brus), yoghurtspising, en tablett Novaluzid (som du gjerne også må ta), så er det enda mindre sannsynlig at hjerteinfarkt var grunnen, og enda mer sannsynlig at magesår var grunnen.

At du fortsatt har vondt, kan skyldes at du er engstelig, og at du går og kjenner etter. Dersom det ble tatt et EKG av deg som ikke viste noe, har du med veldig lav sannsynlighet et hjerteinfarkt. Utelukke det, kan man først ved sykehusinnleggelse og bestemmelse av troponiner og ck-mb i blodet.

Du kan også prøve å ta en pille Somac til for en døgndose på hele 80mg, men om du fortsatt er plaget med smerter, ville jeg kontaktet legevakt igjen. Da blir du nok lagt inn på sykehus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tør hverken si om du har magesår, eller om du har et stumt hjerteinfarkt. (Ble det tatt EKG av deg?). Jeg skal snart begynne i allmennpraksis, har over et års erfaring på sykehus, og gruer allikevel dritten ut av meg. Det legges inn folk på sykehus over lav sko for brystsmerter, og det av en god grunn, medisin er ingen presis vitenskap, folk føler ting så jævlig forskjellig.

Man kan ikke med 100% sikkerhet utelukke at du har hjerteinfarkt eller perikarditt, eller whatever, MEN:

- hjerteinfarkt er ikke vanlig i din aldersgruppe (da bør det gjerne være massiv

- smerter ved hjerteinfarkt bør øke ved anstrengelse, og smertene er som oftest svært sterke, lar seg ikke lindre på morfin.

- mindre infarkter kan gjøre mindre vondt

- Du kan ved infarkt merke stråling opp i hals, ut i arm (begge, selv om venstre er vanligst, bak i rygg, ned i mage)

- Infarktsmertene er ikke avhengig av trykking på bryst eller mage (men jeg har sett noen som har hatt mini-infarkt som allikevel var ømme ved trykk på bryst og mage!)

Sykehistorien, slik du presenterer den, er veldig suspekt på magesår. Dersom smertene ble bedre i det hele tatt på Somac, så er det enda et clue på at dette er NSAID-utløst magesår. Smertene behøver ikke forsvinne på Somac (pantoprazol). Dersom smertene blir ytterligere bedre av å drikke et glass melk (hold deg unna brus), yoghurtspising, en tablett Novaluzid (som du gjerne også må ta), så er det enda mindre sannsynlig at hjerteinfarkt var grunnen, og enda mer sannsynlig at magesår var grunnen.

At du fortsatt har vondt, kan skyldes at du er engstelig, og at du går og kjenner etter. Dersom det ble tatt et EKG av deg som ikke viste noe, har du med veldig lav sannsynlighet et hjerteinfarkt. Utelukke det, kan man først ved sykehusinnleggelse og bestemmelse av troponiner og ck-mb i blodet.

Du kan også prøve å ta en pille Somac til for en døgndose på hele 80mg, men om du fortsatt er plaget med smerter, ville jeg kontaktet legevakt igjen. Da blir du nok lagt inn på sykehus.

Takk for svar ! Ble ikke tatt noe EKG av meg. Om det er et hjerteinnfarkt .. kan jeg fortsatt ha vondt da? For det har jeg.. på akkurat samme måte som tidligere i kveld når jeg oppsøkte legevakten. Om jeg ble kvalm å kastet opp blod fikk jeg beskjed om at jeg måtte legges inn o.O Han lyttet på magen min akkurat der jeg fikk vondt når han trykte.. Hvis jeg har et sår der, ville han hørt dt?

Lenke til kommentar

Takk for svar ! Ble ikke tatt noe EKG av meg. Om det er et hjerteinnfarkt .. kan jeg fortsatt ha vondt da? For det har jeg.. på akkurat samme måte som tidligere i kveld når jeg oppsøkte legevakten. Om jeg ble kvalm å kastet opp blod fikk jeg beskjed om at jeg måtte legges inn o.O Han lyttet på magen min akkurat der jeg fikk vondt når han trykte.. Hvis jeg har et sår der, ville han hørt dt?

Du kan fortsatt ha vondt, hvis du har et hjerteinfarkt ja. Men du ville med veldig høy sannsynlighet ikke hatt noe bedring på somac, om du hadde hjerteinfarkt. Magesår hører du ikke. Det var nok heller for å lytte etter tarmlyder, fordi noe som blokkerer passasje i tarm, også kan gi smerter og klingende tarmlyder, evt kan dårlige tarmlyder og treg mage gi smerter. Ved et verifisert sår, så brukes 80mg Somac. Såret leges ikke av Somacen, det er bare syra som reduseres, slik at det skal bli mindre irritasjon av såret. Det vil ta dager før såret gror. Men igjen, dessverre, du kan aldri utelukke hjerteinfarkt 100%. Men om jeg hadde sykehistorien din, så ville jeg selv tenkt sår, og tatt litt mer Somac, om det ikke var noe annet som du ikke har fortalt om, f.eks belastningsavhengige smerter, smerter som kommer og går, sterkt klemmende, trykkende over brystet. Unge folk bruker sjeldent å ha infarkt, og sjeldent å ha uvanlig presentasjon med magesmerter, og ikke trykk i brystet om de først har infarkt. Jeg har ikke sett en eneste en med infarkt i din alder, og jeg har behandlet mellom 150 og 200 brystsmerter, ca. En stor del av de som legges inn på sykehuset, har heller ikke infarkt, og de som har blitt liggende på sykehuset hvor jeg er, har ikke hatt forandringer i EKG. Hvis det ikke er noe bedring på Somac, hvis smertene er sterke og ike gir seg, hvis de ikke er bedre i sittende stilling enn i liggende, så er det kanskje ingen annen utvei enn å komme seg inn på sykehus, og få tatt de nødvendige blodprøvene. Det er noen som kommer til å drepe meg for å si dette, men bare si det som det er, du har fortsatt vondt, du er usikker og redd, du har googlet og det har gjort ting bare verre. ;)

Endret av Nihilist1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan stiller du deg til at det kan være musklaturen rundt hjerte som e stram ? Har hørt noen har snakket om det tidligere. Jeg sliter jo som nevnt øverst med stiv musklatur i skuldre og nakk (ømme kuler i nakke) til tider med sterk hodepine.

Tar det ikke lengre enn noen dager før såre evt gror? det er jo flott, men om man først har fått et sår.. Er det da større sjans for å få flere senere? Har du noen forslag til andre smertestillene jeg kan bruke mot smertene i armer, nakke og skuldre ?

Lenke til kommentar

Hvordan stiller du deg til at det kan være musklaturen rundt hjerte som e stram ? Har hørt noen har snakket om det tidligere. Jeg sliter jo som nevnt øverst med stiv musklatur i skuldre og nakk (ømme kuler i nakke) til tider med sterk hodepine.

Tar det ikke lengre enn noen dager før såre evt gror? det er jo flott, men om man først har fått et sår.. Er det da større sjans for å få flere senere? Har du noen forslag til andre smertestillene jeg kan bruke mot smertene i armer, nakke og skuldre ?

Jeg bruker ikke smertestillende mot nakke og skuldre selv. Jeg har lite peiling på smerter i nakkeregion som ikke kommer av en kjent prolaps, eller revmatisk sykdom som ankyloserende spondylitt. Jeg tenker at det er ting folk klager på som generelt trener lite styrke i rygg, sitter mye stille, spenner muskulaturen i nakke grunnet angst og usikkerhet. Så fordomsfull er jeg. Og jeg hadde ikke hatt lyst til å skrive ut eller anbefale mye smertestillende mot sånt. Hvis det ikke er hodepine med røde flagg, eller symptomer som passer inn i kjent kategori som klasehodepine, migrene, osv, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med deg, og vil helst ha deg vekk, og eventuelt til psykolog.

@Dragen; indre organer har nervefibre som overlapper til ryggmargssegmenter. Det er ikke like lokaliserbart som på hud. Det fins gamle damer, spesielt når de har diabetes som kan få infarkter uten at de har hatt mye brystsmerter. Dette vet jeg ikke om kan forekomme hos unge og ellers friske. Virker helt merkelig.

Lenke til kommentar

Hehe.. Smertene jeg har i skuldre og nakke kommer jo av at jeg har smerter i begge armer, og da spenner jeg resten av overkroppen. Er gla fastlegen min har større forståelse enn å sende meg til psykolog :p

Jeg prøvde ut det du sa om smertene i bryste forsvinner når man har ligget en stund og det stemmer :) Den kommer tilbake så snart jeg reiser meg igjen.

Lenke til kommentar

Jepp, men det forklarer ikke smertene i brystet og rygg på venstre side? :)

Kan være fantom smerter :) ?

Hva er fantomsmerter, Mr. Duklain?

Hehe tenkte på noe annet som er ganske likt som fantomsmerte. Tenkte på tilfeller der man er skadet men føler skaden et annet sted på kroppen.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...