Josh! Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Jeg vurderer å begynne IT-studier i Bergen til høsten og har i den anledning sett på hvilke muligheter jeg har. Har vel stort sett kommet fram til at Datateknologi ved Universitetet i Bergen og Dataingeniør på Høgskolen i Bergen er de som ser mest relevante ut, så jeg håper noen kan hjelpe meg å ta et valg. Hva er den generelle forskjellen på å ta en bachelorgrad på universitet eller høyskole? Er et av disse studiestedene kjent for å være gode på dette fagområdet? Jeg har studert ved NTNU noen år så har hatt en god del matematikk. Det gjør derfor ingenting om studiet inneholder litt matematikk. Mulig jeg senere vil ta en mastergrad i datateknikk ved NTNU, så et pluss hvis studiet gjør dette mulig Om noen har erfaringer med disse to studiene, så hadde jeg blitt meget glad for innspill og anbefalinger Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Sånn generelt pleier universiteter å være litt mere strenge og "tøffere" enn høyskoler, det er ihvertfall det jeg har hørt, vet dog ikke om det har noen reel betydning på CVen. Men hvorfor ikke ta hele graden på NTNU når du allerede har studert der før? Det vil uten tvil se best ut på CVen Endret 5. februar 2012 av MrLG Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Jeg sluttet selv på dataingeniør ved HiB etter kun et halvår, og hoppet over på datateknologi ved UiB hvor jeg går tredjeåret nå. Jeg kjenner også folk som har hoppet andre veien og som er fornøyd med sitt valg, så det er nok mye smak og behag. Det jeg i hovedsak vektlegger er: - På HiB er det klasseromsundervisning, og fra starten og godt ut i studiet foregår undervisningen svært likt som på videregående. Man sitter på egne pulter bakover i klasserommet, foreleser står fremme ved tavlen og underviser. På UiB foregår forelesninger i hovedsak i auditorier for store fag, eller mindre grupperom for små fag med færre deltakere. - På HiB gjør man alle innleveringer gruppevis, på UiB er innleveringer stort sett individuelle. Gruppearbeid er fint å øve på til man skal ut i arbeidslivet, men det gir dårlig læringsutbytte. Når man gjør alle innleveringer i grupper, og gruppene er så å si identiske for alle fag, ender det som regel med at man deler opp innleveringene på personer istedenfor å porsjonere en viss arbeidsmengde av hver innlevering over alle gruppemedlemmene slik at hver person får godt læringsutbytte i hvert sitt fag, men stiller svakere i andre. Dette er problematisk for svært mange HiB-studenter jeg kjenner. - Fasilitetene ved UiB er nyere og mer påkostet. Vi har en relativt nyrenovert lesesal utelukkende for bachelorstudenter i informatikk, og fire datalaber med nyere maskiner og gode skjermer. HiB har også relativt mange PC-er til studentbruk, dog med eldre 17" Fujitsu-Siemens-skjermer som ikke er like gode å drive multitasking på. - Ved HiB følger alle studentene samme studieopplegg det meste av studieperioden. Etter en stund velger man retning, men fagene er for det meste fastsatt. På UiB har man nesten halvparten valgfag i løpet av bachelorgraden, og man har dermed større råderett over hva man ønsker å spesialisere seg innenfor. Om du ønsker ekstra matte kan du dermed velge dette selv - du kan også ta fag på andre fakulteter eller tilogmed andre utdanningsinstitusjoner, eksempelvis HiB. - Ved UiB kan man konte en eksamen om man ikke er fornøyd med karakteren, på HiB kan man kun konte om man ikke har bestått faget (har jeg hørt av medstudenter, jeg kan ikke stå 100% inne for denne påstanden). Begge gir i utgangspunktet tre forsøk på eksamen. - Generelt er jeg mer fornøyd med de foreleserne jeg har hatt på UiB, enn de jeg hadde på HiB. Forelesere byttes imidlertid ut iblant, og det kan hende jeg bare har vært uheldig. Datateknologi ved UiB inneholder et obligatorisk fag ved HiB (TOD077 Datamaskiner og operativsystem), og dataingeniør ved HiB inneholder et obligatorisk fag ved UiB (INF142A Datanett). Uansett hva du ender på, vil du komme innom både UiB og HiB i utdanningsløpet. Sånn generelt pleier universiteter å være litt mere strenge og "tøffere" enn høyskoler, det er ihvertfall det jeg har hørt, vet dog ikke om det har noen reel betydning på CVen. Jeg har flere stryk ila. et halvår på HiB enn jeg har prestert ila. 2,5 år på UiB. Det kan komme av økt arbeidsinnsats, men jeg følte egentlig ikke at jeg lå helt på latsiden da jeg gikk på høyskolen heller. Min erfaring samsvarer uansett ikke med det du skriver, heller en anelse motsatt. Endret 5. februar 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2012 Takk for svar, er veldig greit å høre fra en som har prøvd begge delene @srbz: Ettersom du har gått på UiB en stund, hva er ditt inntrykk av Datavitskap-retningen vs Datateknologi? Når det gjelder undervisningsformen så har jeg etter min tid på NTNU funnet ut at universitetsmåten å gjøre det på passer meg veldig bra. Skulle gjerne fortsatt her, men omstendighetene gjør det til at det må bli Bergen fra høsten Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Frem til 2009 var det kun én informatikkretning på UiB, kalt "informatikk". I 2009 ble den splittet opp i tre nye retninger: datateknologi, datavitenskap og IMØ (informatikk, matematikk og økonomi). De to førstnevnte er relativt like, men det er vise variasjoner i hvilke fag som kreves. For DTEK er det kun ett obligatorisk rent mattefag og ett obligatorisk statistikkfag. Herunder har du for begge valgmulighet mellom to ulike matte-/statistikkfag med noe ulik vanskelighetsgrad, og det er altså obligatorisk å ta ett av dem. For DVIT er det obligatorisk å ta den vanskeligste varianten av begge disse (bør være fint overkommelig for deg om du har god matematisk forståelse og arbeidsvilje), i tillegg til tre andre obligatoriske mattefag. For DTEK er også fagene TOD077 (Datamaskiner og operativsystem) på HiB obligatorisk, og faget INF112 (Systemkonmstruksjon). Dette er mer praktisk rettede fag, der førstnevnte dreier seg om datamaskinens struktur (kretser, registre osv) samt en praktisk innføring i Linux, mens INF112 i hovedsak går ut på prosjektarbeid. Ila. INF112 skal du sammen med en gruppe på om lag 6 personer ha utviklet en litt større applikasjon enn man gjør i andre fag over flere steg (iterasjoner) gjennom semesteret. Totalt har DTEK ett ekstra valgfag ift. DVIT, og færre obligatoriske mattefag. Det er imidlertid ingenting som hindrer en DTEK-student fra å ta de samme mattefagene som er obligatorisk under DVIT-retningen. Du kan også hoppe fra DTEK over på DVIT en god stund ut i studieløpet, gitt at du har valgt DVIT-variantene av matte og statistikk. Studieplan DTEK Studieplan DVIT edit: Vil bare nevne at alle retninger på institutt for informatikk ved UiB hovedsaklig baserer seg på Java som programmeringsspråk. Det er dette man får innføring i fra starten av, så de fleste fag baserer seg også på at alle studentene mer eller mindre kan programmere i Java. Unntakene jeg kjenner til er INF121 (programmeringsparadigme) der man skal lære å programmere i Haskell, og TOD077 ved HiB, dette fordi foreleseren i faget selv ikke kan Java og krever at alle studentene skriver innleveringer i C++. Faget er blandet ca 50/50 med studenter både fra UiB og HiB, mens det kun er HiB som har obligatorisk C++-undervisning i forkant av dette faget. Syntaks er imidlertid ikke så ulik Java, men det kan være greit å prøve seg litt frem i C++ på egenhånd i forkant av dette faget. Som NTNU-student er det vel Python du i hovedsak har brukt fra før? Endret 6. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2012 Takk for et meget bra svar! Nå er jeg mer sikker på at datateknologi er det rette valget for meg edit: Vil bare nevne at alle retninger på institutt for informatikk ved UiB hovedsaklig baserer seg på Java som programmeringsspråk. Det er dette man får innføring i fra starten av, så de fleste fag baserer seg også på at alle studentene mer eller mindre kan programmere i Java. Unntakene jeg kjenner til er INF121 (programmeringsparadigme) der man skal lære å programmere i Haskell, og TOD077 ved HiB, dette fordi foreleseren i faget selv ikke kan Java og krever at alle studentene skriver innleveringer i C++. Faget er blandet ca 50/50 med studenter både fra UiB og HiB, mens det kun er HiB som har obligatorisk C++-undervisning i forkant av dette faget. Syntaks er imidlertid ikke så ulik Java, men det kan være greit å prøve seg litt frem i C++ på egenhånd i forkant av dette faget. Som NTNU-student er det vel Python du i hovedsak har brukt fra før? Har hatt C++, så er det jeg kan best. Nå tar jeg et fag som baserer seg på at du har Java før, så lærer vel litt av det også Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Da regner jeg med du erfarer at det ikke er allverden som skiller dem rent språkmessig, men like fullt er det endel biblioteksmetoder etc. som skiller seg. Å skrive et program i C++ når du har Javabakgrunn eller omvendt er litt som å skrive en stil på sidemål - du kan de fleste ordene, og du forstår semantikken, men noen ganger er det ord som skiller seg og syntaksen er litt annerledes enkelte plasser. Og igjen: dersom du tar DTEK og velger MAT111 og STAT110, så kan du hoppe over på DVIT om du f.eks. etter et år finner ut at det passer deg bedre. Eneste forskjellen da er at du vil ha hatt INF111 (funksjonell webdesign) andre semester istedenfor MAT121 (lineær algebra), men det kan rettes opp i. Jeg går altså 6. semester DTEK selv, og tar begge disse fagene dette semesteret. Endret 6. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå