Gå til innhold

Regelbrudd i nødsituasjoner


RosaBokser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På generell basis så er det ikkje lov å bryte trafikkreglane på ein slik måte, men lova åpner likevell for at det finnes situasjoner der det kan være lov:

§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

 

Legg spesielt merke til at det er fleire omstendigheiter som må være til stede.

-Lova gjeld kun dersom du gjer handlinga for å redde ein person eller eigendelar der det ikkje er mulig å gjere det på andre måtar.

-I tillegg skal fordelen du får med å bryte lova være mykje større enn det den ulovlege handlinga kan føre til.

 

 

Dersom du har ein person som er akutt sjuk eller skada i bilen så gir ikkje dette deg automatisk rett til å råkjøyre til nærmaste sjukehus. Dette fordi resultatet av slik råkjøyring kan være ein front til front kollisjon med ei familie på tur. I så tilfelle vil skaden som skjer ved at du har kjøyrt ulovleg være meir alvorlig enn konsekvensen av at personen som er sjuk/skada dør fordi du ikkje får han/ho til eit sjukehus.

 

Det vil også være aktuellt å vurdere kor akutt skaden eigentleg er, som lekmann kan dette være vasnskelig å bedømme. Det er derfor lett å tolke situasjonen som meir alovleg enn det i realitetane er, noke som igjen fører til at du tar større sjangser enn du har lov til.

Ofte kan det være betre for pasienten å ligge i ro til kompetent helsepersonell med nødvendig utstyr kjem til plassen.

 

Men dersom du du f.eks bur langt vekke frå andre folk utan telefonforbindelse og du skjærer deg sjølv så djupt at du held på å forblø ein kveld du sitter å drikker litt alkohol så kan du sleppe straff for å sette deg i bilen å kjøyre. Men du kan ikkje kjøyre heilt fram, du kan i utganspunktet berre kjøyre til du møter på ein anna bil eller person som du kan varsle for å få hjelp.

 

Risikoen for å skade andre er langt mindre ved at du kun kjøyrer til nærmaste person som er edru kontra at du kjøyrer heile vegen med promille.

 

 

 

Så lova åpner for at du kan gjere dette i enkelte tilfeller, men normalt sett så kan du ikkje gjere dette. Merk også at det uansett så vil ikkje handlinga du gjer bli lovlig, berre straffefri.

I forhold til vegtrafikklova så er det primære problemet her at dersom du bryt trafikklova så vil du potensielt sett sette mange fleire personer i fare.

Lova er lettare anvendelig i ikkje trafikkale situasjoner, som f.eks at du bryt deg inn på eit apotek for å få tak i livsreddande utstyr dersom det ikkje var mulig å avverge at nokon dør på anna lovlig måte. Her vil det være enkelt å sette effekten av at du redder eit liv opp imot den økonomiske verdien av det du har stjålet og øydelagt.

 

Men ved bilkjøyring så er det eit stort usikkerheitsmoment kva skaden ved at du gjer feil kan bli, det kan være alt i frå at du bulker eit autovern til at du forårsaker ei alvorlig trafikkulykke med mange personer involvert.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er vel Nødverge (paragraf/lov/regel, alt etter som..) som anvendes her. Som går ut på det Avatar skriver. Du kan begå mindre lovbrudd for å berge liv og eiendom, men alt må stå i stil! Når det gjelder å berge liv, så er det få ganger det faktisk gjelder i byer o.l, men man har jo f.eksempelet fra Halloween-drapet hvor en taxi kjørte på rødt og for fort for å få gutten til legevakten fortest mulig pga stikkskader. De hadde da 113 på telefonen som gav veileding (tror også at det skulle sendes ut en politibil for eskorte..)

 

Er man f.eks på hytte eller lignende og har tatt et glass eller to med vin og en kompis skjærer seg, kan man kjøre for å få denne hjelp. Men det betyr ikke at du kan kjøre i 120 i 60-sone og blåse i vikeplikt og rødt lys.. I den situasjonen skal man vurdere om det er folk i nabohytte som kanskje kan kjøre, samt ringe ambulanse for å få veiledning på hvor akutt det er og evt om det å sette seg bak rattet er det riktige.

 

Et annet eksempel er hvis du er på fjelltur og det forholdet blir slik at ditt liv står i fare hvis du fortsetter og er ute, da kan benytte nødverge ved å bryte seg inn i en hytte for å få ly og varme. Men det betyr ikke at man kan vaske klærne, spise biffen som er i kjøleskapet og selge TV'en som står der.

Lenke til kommentar

I og med at du heller ikke har blålys, kan du ikke bare kjøre på rødt. Da setter du i tillegg til den syke passasjeren både deg selv og mange andre bilister i fare.

 

Nøkkelen i nødsituasjoner hvor straffeforfølgelse settes til side er bruken av skjønn, og akseptabel risiko.

 

Personen som gjør en slik handling gjør det uansett gjerne i forståelse om at det de gjør er ulovlig.

 

F.eks er en persons liv i fare, så risikerer du selvfølgelig både førekort og noen dager eller måneder i fengsel for det. Men politiet ville aldri straffeforfulgt deg. I verste fall tatt ifra deg førerkortet om du var uvøren, men hvem bryr seg om det, om du redder et menneskes liv.

 

Uansett ville det være for en god sak. Som sagt, må utvises skjønn i det enkelte tilfelle :)

Endret av Runinho
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må nesten se det an litt. Hvis det står om liv og død er det nok en skjønnsmessig vurdering basert på geografi. Hvis du bor i en by som Oslo og onkelen din får hjerteinfarkt ringer du ambulanse og får de til å plukke ham opp.

 

Hvis du derimot bor i en gudsforlatt plass i Øst-Finnmark kan det nok godtas at du kjører personen selv om du har noen ekstra pils innabords. Jeg husker vi hadde en slik diskusjon med læreren i rettslære på videregående angående bruk av nødrett.

 

Det må også tas hensyn til om personen er i en slik fare at det overhodet kan bli tale om nødrett. Det er også et spørsmål om graden av alkoholpåvirkning. Har du en promille på 0,5 og personen innehar en betydelig risiko for død er det nok godtatt at du kan sette deg i bilen og kjøre personen. Har du derimot en promille på 2 innebærer det en betydelig risiko for allmennheten og øvrige trafikanter.

 

Redigert: skrivefeil

Endret av maggabo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...