TheOats Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Finnes det noen gode vid vinkel objektiver til full format kameraer? Noe "rimelig" om det er mulig. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Velg to: Endret 5. februar 2012 av Aetius 2 Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Tror jeg spurte etter "good" "cheap, var ihvertfall det jeg mente. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Hehe. Bra du ikek tok svaret mitt ille opp. Hvilket kamerasystem tenkte du det til? Nikon, Canon eller Sony? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Hjelper å spesifisere fatning. Skal det være så vidt som mulig er svaret Sigma 12-24 - så vidt er det bare den. Canon: 17-40L. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 I følge bildene til TS på Flickr har han 5D mk2. Sigma 12-24mm og Canon EF 17-40mm f/4L er to knallobjektiver til en forholdsvis rimelig penge. Prisnivået på ultravidvinkel til fullformat er temmelig høyt. Slik at 5-6000 kr. må være å anse som rimelig. Er dette over budsjettet ditt, så kan du jo se etter de på bruktmarkedet. 17-40mm f/4L ser jeg ofte til 4000-4500 kr. Jeg har selv 17-40mm. For meg har det et litt mer allsidig brennviddeomfang. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Oy sorry, glemte å skrive hvilket kamera det er tenkt til. Det er Nikon D700 det er snakk om. Ser på japanphoto at de har 2 versjoner av det Sigma 12-24 objektivet. Er den gamle versjonen god? Eller for å si det slik, er det stor grunn til å velge den nye over den gamle? Endret 5. februar 2012 av TheOats Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Det nye Sigma 12-24mm er litt bedre på tester . Ett billigere alternativ er Samyang 14mm f2,8 . Manuell fokus , men lett å finne optimalt fokupunkt . Skarpere enn alt annet på markedet . Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Det nye Sigma 12-24mm er litt bedre på tester . Ett billigere alternativ er Samyang 14mm f2,8 . Manuell fokus , men lett å finne optimalt fokupunkt . Skarpere enn alt annet på markedet . Vet du om informasjon fra objektivet blir lagret på Samyang 14mm? Endret 8. februar 2012 av TheOats Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Samyang 14 mm rapporterer ikke brennvidde til kameraet, men det er lett å velge det manuelt sammen med maksimal blenderåpning, når man har gjort det så blir EXIF korrekt. På Nikon D700 har man ikke noe valg for 14 mm, bare 15 mm. Det er sjelden objektiver har den nøyaktig oppgitte grennvidden så jeg anser ikke det som et stort problem. Objektivet gir veldig mye for pengene, eneste feilen på mitt er at avstandsskalaen er ganske feil, jeg har hørt om flere som har det problemet. På den brennvidden så er det vanskelig å ta bilder ute av fokus uansett. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Sigma 12-24mm er "#¤%"#¤ så vid, men bildekvaliteten er litt så som så. Selv på D700, som i dag ikke regnes som noe høyoppløselig kamera, så er den veldig uskarp i hjørnene. Selv blir det som regel til at jeg bruker en gammel 24mm Ai-S, eller 10.5mm fisheye om jeg virkelig trenger vidvinkel Jeg vet ikke hva du definerer som billig, men Nikon 16-35mm har fått ganske gode anmeldelser og er vid nok for de fleste. Mulig du kan finne en eldre Nikon 17-35mm på bruktmarkedet, og dette er også et veldig bra objektiv, om ikke helt på høye med de råeste og dyreste (som Nikon 14-24mm). Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Takk for forslagene! Endret 9. februar 2012 av TheOats Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Kristallo : du tar feil. Du får all info med fra Samyang 14mm f/2.8 til Nikon, inkl brennvidde - bruker selv dette på D3/D700 Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Det finnes vist 2 versjoner av objektivet, ett med og ett uten electronik. Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det finnes vist 2 versjoner av objektivet, ett med og ett uten electronik. Glemm 1 versjonen , den er optisk svak pluss div . Med 5dmkll fikk jeg ikke exif info , men jeg bryr meg skjelden om sånnt . Jeg mener , i etterkant hvor viktig er exif infoen ?. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Det finnes vist 2 versjoner av objektivet, ett med og ett uten electronik. Glemm 1 versjonen , den er optisk svak pluss div . Med 5dmkll fikk jeg ikke exif info , men jeg bryr meg skjelden om sånnt . Jeg mener , i etterkant hvor viktig er exif infoen ?. Jeg spurte, før jeg bestilte, i chatten på japan photo om det var den versjonen med "elektronik", å han sa ja. Så jeg regner med det er nummer 2 jeg fikk. Jeg vil helst ha exif infoen for å kunne sammenlikne bilder og effekt, vist du forstår. (Jeg er dårlig til å formulere meg av og til =P) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Det ble laget en første versjon av objektivet som var dårlig og ble forbedret. Så ble det senere også laget en versjon med elektronikk til Nikon. Den aller, aller første versjonen som var optisk svakere skal ikke lenger være i butikkene. Jeg mener den første dårligere versjonen ble trukket tilbake allerede et par måneder etter at den ble sluppet, i 2009. Her er eksempelbilder fra Photozones anmeldelse av objektivet til Canon-fatning. Og ja - Exif er en god idé - for å kunne evaluere bildene etterpå, fokusbekreftelse og annet. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Takk for infoen! Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Hvis du får tak i en Sigma 15-30, er denne god - men gammel. http://www.photozone.de/Reviews/311-sigma-af-15-30mm-f35-45-ex-dg-lab-test-report--review og http://www.naturephotographers.net/oa0602-1.html Endret 12. februar 2012 av Cilleron Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Finnes det noen gode vid vinkel objektiver til full format kameraer? Noe "rimelig" om det er mulig. Haugevis, hvis du ser på bruktmarkedet (hvis "rimelig" er viktig). Du sier ikke noe i det første innlegget om spesifikk brennvidde, men jeg benytter gammel manuelloptikk (Nikkor 20mm f/2.8, 24mm f/2.8, 35mm f/1.4) på D700 og det funker så det suser. Vet ikke noe om bruktprisene akkurat nå, men det går det an å finne ut av. Edit: Sorry, ser nå at det i tittelen står ultravidvinkel, så glem det som står over. Endret 12. februar 2012 av k.n.b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå