Gå til innhold

er egentlig php/asp/jsp noe mer enn avansert ssi?

Anbefalte innlegg

Litt av en diskusjon jeg kommer til å sette igang her :)

<disse>

Spesielt med tanke på at jeg mener php er for pingler og fjortisser hjemme på rommet sitt

</disse>

Mitt argument:

ssi er litt kode man slenger inn i et html-dokument som serveren tolker før den slenger inn litt data basert på denne koden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håhå, enden, hva du nå har satt igang? *sukke* :D

Vel, er faktisk uenig med deg. Jeg vet Servlets er din ting og at jeg har tatt dette opp i flere tråder allerede, men jeg vil ikke avfeie andre teknologier. PHP vil jeg si jeg ble imponert over da jeg prøvde. Har enda ikke mekket noen store greier i det, men er imponert over hvor enkelt det er å få til ting som skal og bør være enkle. I større prosjekter ville jeg nok personlig gått for Servlets (maaange fordeler som f.eks robusthet/hastighet (bruker tråder imotsetning til f.eks CGIs der hver tilkobling starter en ny prosess), portabilitet osv) siden jeg har bakgrunn i Java, men det måtte blitt en vurderingssak ut fra hva oppgaven bestod av.

Ja, det er lett for folk uten særlig programmeringserfaring og sette igang med PHP, men dette betyr ikke at det er for fjortisser og pingler. Se for deg spørsmålene her på forumet om alle skulle starte med Servlets, UTEN tidligere erfaring fra "tradisjonell" Java...ville vært håpløst. Ja, jeg vet det finnes andre teknologier en kan bruke som f.eks ASP, CGI osv, men PHP er bedre dokumentert og er i mine øyne bedre enn disse. Hvorfor gjøre ting vanskelige når en kan gjøre det enkelt?

Lenke til kommentar

hehe, den måtte komme :)

Dette var ikke ment for å rakke ned på php (snakker faktisk om asp og jsp og). Tror jeg muligens skal sette meg ned og se nærmere på php hvis ebeans ikke sliter for hardt på hjernen til høsten.

Det jeg mener er at prinsippet igrunn er det samme. Det kan jo sees på som en vidreutvikling av gode gamle server side include? Kjært barn har mange navn, men prinsippet er jo det samme?

Lenke til kommentar
hehe, den måtte komme :)

Dette var ikke ment for å rakke ned på php (snakker faktisk om asp og jsp og). Tror jeg muligens skal sette meg ned og se nærmere på php hvis ebeans ikke sliter for hardt på hjernen til høsten.

Det jeg mener er at prinsippet igrunn er det samme. Det kan jo sees på som en vidreutvikling av gode gamle server side include? Kjært barn har mange navn, men prinsippet er jo det samme?

Først av alt: JSP er så og si det samme som Servlets (som jeg også nevnte i en annen tråd), er bare at "html-delen" er mer fremhevet enn i Servlets.

Er ikke Servlets en videreutvikling av SSI også da? Prisippet er jo det samme, bare mer utviklet her også (samt en får muligheten til de Java-spesifikke tingene). SSI blir vel (hvis jeg husker riktig) brukt til mindre dynamiske elementer på en webside, mens det vi snakker om er større "ting". Ser i den sammehengen ikke så mye forskjell på dem. PHP er etter hva jeg vet på vei til å bli full objektorientert. OO åpner jo en helt ny verden for utviklere, også her.

Dette var ikke ment for å rakke ned på php

Hvorfor begynner du da tråden med, and I quote:

<disse>

Spesielt med tanke på at jeg mener php er for pingler og fjortisser hjemme på rommet sitt

</disse>

:D

For å være helt ærlig ser jeg ikke hva du prøver å oppnå med denne tråden (selv om det er morsomt å diskutere). Det blir det samme som å diksutere hvilket programmeringsspråk som er best; de er fordeler og ulemper med dem alle! Men de fleste gjør jobben ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...