Gå til innhold

Gpu plutselig droper fps pga overclocking med 2500k ?

Anbefalte innlegg

Heisann !

Har prøvd å fått hjelp med ett problem på noen utenlandske forum, men virker ikke som noe har noe veldig bra å si/skjønner meg helt. Håper noen har vært borti samme problem.

Rask info:

Intel 2500k på 1,4v og 4,7ghz med ganske stor vannloop.

Asus sabertooth p67 hovedkort.

Corsair Dominator 1600mhz ram.

Tingen er det at jeg måtet jobbe masse med å få denne overclocken stabil, samme med en kompis sin med identiske deler. Jeg fiklet og jobbet masse med den men ble aldri bra, trodde etterhvert jeg bare hadde ting feil. Men nå har jeg følelsen av at bios eller noe tuller med meg...

Senario:

1: Pc'n er +8 timer prime stabil og har stått på i 10 dager. Har spillet mye og alt er bra.

2: Setter opp multiplyer fra 47 til 50 også volten litt på cpu. Tar benchmarks og fungerer ok.

3: Setter ned multiplyer og volt så alt er som før= kommer problemer.

4: Skjermen blir svart og er alltid Bsod 116. For hver gang jeg forandrer noe i bios (samme hva det er) blir den bedre og bedre, virker også bedre og bedre for hver restart.

5: Satt alt tilbake på stock og deretter manuellt forandret alle instillinger slik dem var på 4,7ghz og nå virker alt bra.

Noen som har noen tanker om dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken strømforsyning har du?

Selv om du har samme systemet som kompisen så betyr det ikke at dere kan overklokke like mye , desverre.

Har en Corasir 750w..... vet at alle cpu'er osv ikke er like ja, men vi har samme problemet mer eller mindre.

Håper med du har flashet nyeste BIOS på hovedkortet? Disse hovedkortene hadde typisk en del flere problemer ved lansering enn vanlige hovedkort grunnet overgang til UEFI, selv de siste lanseringene er ikke feilfrie.

Ja, har flashet til den nyeste.

Har fiklet med dette mange uker faktisk, kom når jeg fikk nytt hovedkort, ram og cpu'n. Skrev på tomshardware men virket ikke som folk helt skjønte hva jeg mente, mulig jeg var litt utydelig. Men så igår at jeg hadde fått feilmeldinger som det stod: "Video memory resources are over-utilized and there is thrashing happening as a result."

Så virker mer som det er noe kræsj mellom drivere og det dem nye delene. Problemet er som sagt at den er stabil, men brått så får jeg lite fps i spill og benchmarks, er akkurat som om noen tar vekk 50% av gpu preformencen. Litt kjedelig fordi jeg har bukt så mye tid på dette, men finner ikke ut :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Installerte du Windows på nytt etter at du byttet HK, ram og cpu?

Jau...

Oppdate:

Kan ta en liten oppdate, har sottet mellom 40-60 timer dem siste 7-10 dagene, 3 forskjellige windows, +60 restarts, lest igjennom sykt mye osv osv... Så har jobbet LITT med dette kan du si.

Etter å ha testet alt mulig så installerte jeg winodws på nytt mens cpu'n er overklokket, har også nå 16gb ram istedenfor 8 og har ikke lengere 4870x2, men først 1x7950 og nå 2x7950 :D Nå har jeg ikke forandre noe i bios, virker som den bare kødder visst jeg gjør det. MEN ser ut som jeg fant ut problemet og det er mulig det relaterer til så-å-si alle problemene. Har testet diverse ting med gamle kortet, nye samt crossfire. Testet alle mulige kombinasjoner av ATI drivere og CAP, samt afterburner og trixx. Jeg fikk jo alltid "driver AMD has stopped responding" eller bsod 116. Etter all den jobben har jeg ikke hatt problemer på noen dager nå, jeg fjernet min avast antivirus bare :S

Men med de elste driverene til ati (er kun 2 forskjellige) uten CAP så får jeg klokket, men er litt småproblemer. Akkurat nå har jeg nyeste driverene og CAP og så-å-si alle spill fungerer. Så håper med tid at det blir litt bedre når bedre drivere kommer. Som feks Alan Wake må spilles utne crossfire og BF3 har problemer med å starte, men thats about it...

Jeg har over 100 innlegg på overclock.net nå som nesten alle omhandler dette, så visst dere er interisserte så er det bare å søke på Ottesen der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...