Gå til innhold

Koke brennevin

Anbefalte innlegg

Jeg har kjent mange opp gjennom årene som har kokt sprit, jeg har sett apparatene, sats-dunkene, og jeg har hørt at det brukes gjær, vann og mye sukker for å lage sats.

Men jeg har aldri helt forstått hvordan man faktisk lager sats og koker eget brennevin.

Forresten, hvordan lager man sitronsmak på brennevinet uten å få eventuell gulfarge i spriten. Bruker man e-stoffer til det?

Om noen har et bilde av et apparat, gjerne flere bilder og forklaring på de forskjellige prosessene for å lage brennevin.

Jeg har ikke tenkt å koke selv, kommer aldri til å gjøre det, men det er bare informasjonen jeg har interesse for, det grubler i bakhodet mitt, kan være kjekt å vite nøyaktig hvordan en gjør dette på simpleste vis.

Kunnskap er makt :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det er ulovlig å både eie og og bruke brenneapparat..

Ja du har riktig oppskrift for sats ;) Vann, sukker og gjær. Dette er grunnoppskriften. For å gi smak/bedre sprit brukes ofte frukt. Gjerne druer i satsen. Druene gir både litt smak og hjelper på gjæringen. Appelsin er også gjenganger. Om jeg ikke husker feil så gir en 10l med sats ca 1l sprit.

Det viktige når man koker satsen senere er å ha nok avkjøling. Derfor brukes ofte kobberrør/slange i store fat med kontinuerlig påfyll av kaldt vann. Kjøles ikke skiten nok blir resultatet dårlig. Det blir også dårlige saker om ikke spriten brenner sterk nok. Alt under ca 95% blir smakende sats. Det er derfor det går mye dårlig brent. Fordi folk ikke har tålmodighet til å brenne godt nok eller har riktig kjøling.

Jeg ønsker ikke å gå lenger inn i prosessen, siden dette er tross alt ulovlig å drive med :p Men jeg er godt kjent omstendighetene for å brenne da jeg tross alt er bygdegutt med totengener ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...