Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en fryser helt tilfeldig

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bygde PC-en min for snart ett år siden og har hatt dette problemet hele tiden. PC-en fryser ved helt tilfeldige tidspunkter. Når den blir brukt, når den bare står i idle, det virker ikke som om det er noen sammenheng mellom hvordan og hva PC-en brukes til og når den fryser. Bildet bare fryser og jeg må restarte PC-en. Noen ganger kommer det også støy fra høytalerne. Det kan gå en uke mellom hver gang den fryser, eller det ka hende flere ganger til dagen. Alle driverene er helt oppdaterte. PC-en er ikke overklokket. Vet noen hva problemet kan være?

Settup:

- Windows 7 64 bit

- ASUS P8P67 B3 rev

- 4GB Corsair Vengenace DDR3 1600mhz cl9

- Intel Core i5 2500K (kjøles av en corsair A70)

- Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB

- Cooler Master GX 750W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Den eneste feilmeldingen som kommer opp er en Kernel-Power som sier"Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm." og det er jo fordi jeg må skru av PC-en etter at den fryser.

Jeg har bare en ram-brikke og i følge memtest så er den ok.

Lenke til kommentar

Hadde en kompis som hadde samme feil for en stund siden. Maskinen hans oppførte seg helt likt slik som du beskriver. Eneste som var i loggene var "Kernel ID 41". Det som hjalp for han var faktisk å slå av alt av strømsparing (f.eks at HDD skal slå seg av etter 20min).

Men om det ble bedre pga at vi slo av alt av strømsparing, eller om det var tilfeldig at det plutselig ble fikset vet jeg ikke. Alltids verdt et forsøk :-)

Lenke til kommentar

Det er flere ting det kan være.

Er RAM kompatibel med HK. Jeg har hatt en del lignende problemer pga dette.

Produsenter av hovedkort bruker å ha liste over dette.

Har du en SSD med SanForce brikkesettet kan dette også skape problemer av den typen.

Da ville jeg lagt inn siste firmware.

Lenke til kommentar

Snodig problem.

Har du et multimeter du kunne testet strømforsyningen med? Burde sjekket at volten er stabil både på 12v og 5v både når den er idle og hardt i bruk.

Elers så kan det lønne seg som andre foreslår, og bare bruke én minnebrikke av gangen, og teste stabiliteten da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...