Gå til innhold

Liten og stille stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Tenkte å bytte ut en stasjonær som var toppmodell for 8 år siden (og dermed rimelig diger og bråkete) med en liten og stille en. Håper det er mulig å få tak i en med ok ytelse og skjermkort uten at den blir alt for dyr.

Hvor er det greit å begynne å lete? Har sjekka komplett.no, men er ikke helt sikker på hva jeg skal fokusere på. Vil jo helst kunne spille Full-HD MKV'er og ha ok skjermkort. Den kommer sannsynligvis til å være koplet på en 32" LG tv med HDMI for det meste.

Er slike mediacenter pcer noe å satse på? Eller er en slik miniformfaktor pc kraftig nok? Hadde ikke vært dumt om Pcen var i størrelsesorden som et eksternt HD kabinett (3.5").

Grunnen til at jeg spør er at det er veldig lenge siden jeg var oppdatert på hvilke komponenter som yter hva. :)

Endret av jonarvid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å bytte ut en stasjonær som var toppmodell for 8 år siden (og dermed rimelig diger og bråkete) med en liten og stille en. Håper det er mulig å få tak i en med ok ytelse og skjermkort uten at den blir alt for dyr.

Hvor er det greit å begynne å lete? Har sjekka komplett.no, men er ikke helt sikker på hva jeg skal fokusere på. Vil jo helst kunne spille Full-HD MKV'er og ha ok skjermkort. Den kommer sannsynligvis til å være koplet på en 32" LG tv med HDMI for det meste.

ca. hvor mye har du tenkt til å bruke? og kan du spesifisere hva du skal bruke den til?

du kan jo bygge den selv, da får man kjøpt for eksempel et lyd dempet kabinett og passivt kjølt skjermkort og så lite vifter som mulig

som for eksempel dette kabinettet (mål er: 210 mm x 395 mm x 490 mm)

man kan jo få en strømforsyning som ikke har vifte, dette er ett pluss for de som vil ha lite lyd, det betyr at man må legge litt penger i det da, (link)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Du skriver stille, men det betyr vel ikke nødvendigvis lydløs?

Et vifteløst skjermkort og en god prosessorkjøler kanskje kombinert med en SSD-disk vil redusere støy betraktelig. Du vil da få et ganske stille system, selv om du har en viftekjølt strømforsyning og en kabinettvifte eller to. Fractal-kabinettene kommer stort sett med støyisolasjon som hjelper en hel del.

Det aller vesentligste er hva slags bruk du har, og hvilken ytelse du krever av maskinen.

Lenke til kommentar

Budsjettet er vel nokså fleksibelt, men i utgangspunktet 4-5000 og så får jeg legge i litt mer hvis det er nødvendig (f.eks for å få en stille maskin).

Den blir nok mest brukt til mediaavspilling, så den bør ha blueray og være kraftig nok til å spille av full-HD media. Ellers er det greit om skjermkortet ikke er helt råttent, siden en bruker gjerne spiller litt spill, men ikke behov for noe kraftig.

En halv meter høy/dyp sak er nok alt for stort. Jeg tenkte mer noe slikt. Evt en slik, men den var kanskje i overkant dyr.

Jeg skulle tro det gikk an å få noe ok i liten innpakning på stasjonærfronten siden man får greit kraftige bærbare til en grei pris idag.

Vil bare legge til at jeg er ikke mot å bygge noe selv, men jeg har ikke sett noen passende kabinetter for den slags.

Endret av jonarvid
Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/antec-htpc-fusion-remote-m-atx-black/product/5010189521

Finnes masse kabinetter med den formfaktoren, men jeg tror ikke det er så mange med like stort fokus på støydemping som Fractal sine Define-modeller.

Den er jo omtrent dobbel så stor som de jeg gav som eksempler, men om det er det som må til for å få en ok pc til en ok pris, så er det jo ikke umulig å velge slik.

Men om jeg får putta inni ok ting inni en på denne størrelsenville det jo vært bra.

Og ja, jeg hadde tydeligvis ikke lett skikkelig etter kabinetter før jeg startet tråden.

Endret av jonarvid
Lenke til kommentar

Med kabinett i den størrelsen ville jeg ikke lagt list spesielt høy når det kommer til gaming. Et ordentlig dedikert skjermkort og en god prosessor genererer endel varme, og ikke å snakke om at skjermkort tar endel plass. Dessuten krever slikt typisk endel strøm, og PSUen som medfølger ditt konkrete eksempel leverer kun 150W. Neppe nok til stort annet enn Intel Atom/AMD Fusion.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En apu fra amd skulle være et godt alternativ for dette gjerne i et mini ITX kabinett...

fm1 hk.. for eks dette

trur dette skulle dekke de behovene du beskriver være liten støysvak ( av hengig an kabb osv) og komme på under 5k

( nå tak jeg ikke med andre ting men de finner du nok på sjappa der jeg linka HK fra )

Lenke til kommentar

Bruker hovedkortene noe strøm i seg selv, eller er det bare prosessoren som indikerer hvor mye strøm det trekker? (SSD kommer jo utenom) Jeg finner ikke noe info om dette på beskrivelsene av hovedkortene.

hovedkortet drar ikke mye strøm i seg selv, men hvis man tenker HK + CPU + HDD + vifter + optisk drev blir det for over 150W, og da er det uten skjermkort...

testet PSUcalc

intel i3 + 1 HDD + 2 minnebrikker + optisk drev + 3 vifter kommer på 200W

Endret av olestokk
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...