Gå til innhold

Må man ta kostholdstilskudd/piller?

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg akkurat hvorfor man må ta kostholdspiller?

Jeg er av den oppfattning av at man kan ha et kosthold som dekker alle av kroppets behov under trening så jeg skjønner ikke akkurat hva alle disse midlene skal være gode for.

Vennligst forklar vilke tilskudd du bruker og akkurat hvorfor. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar vitaminer fordi kroppen utsettes for enormt stress under hard fysisk trening, og da behøver du mer vitaminer og antioksidanter enn en generell nordmann.

Stress gjør at kroppen utgir noe som kalles frie radikaler, disse skader cellene og kan bidra til at du senere får kreft. Antioksidanter nøytraliserer frie radikaler.

Typisk anti oksidant er c-vitaminer, e-vitaminer, blåbær ekstrakt, frukt, gurkemeie og listen går videre.

Har du immunsykdommer slik som f.eks diabetes har du dobbel grunn for å få i deg vitaminer i form av piller.

Lenke til kommentar

Jeg tar vitaminer fordi kroppen utsettes for enormt stress under hard fysisk trening, og da behøver du mer vitaminer og antioksidanter enn en generell nordmann.

Stress gjør at kroppen utgir noe som kalles frie radikaler, disse skader cellene og kan bidra til at du senere får kreft. Antioksidanter nøytraliserer frie radikaler.

Typisk anti oksidant er c-vitaminer, e-vitaminer, blåbær ekstrakt, frukt, gurkemeie og listen går videre.

Har du immunsykdommer slik som f.eks diabetes har du dobbel grunn for å få i deg vitaminer i form av piller.

The free radical theory of aging implies that antioxidants such as Vitamin A, vitamin C, vitamin E, and Superoxide dismutase will slow the process of aging by preventing free radicals from oxidizing sensitive biological molecules or reducing the formation of free radicals. The antioxidant chemicals found in many foods are frequently cited as the basis of claims for the benefits of a high intake of vegetables and fruits in the diet.

Nonetheless, some recent studies tend to show that antioxidant therapy have no effect and can even increase mortality.[19][20][21][22][23][24] Proponents of the theory claim that this phenomenon can be explained by hormesis: The addition of antioxidants can lead to a decrease of normal biological response to free radicals and lead to a more sensitive environment to oxidation.[citation needed] Furthermore, a recent study tracking the eating habits of 478,000 Europeans suggests that consuming lots of fruits and vegetables has little if any effect on preventing cancer.[25]. More recently, it has been suggested [1][2] that in humans extraordinarily-high levels of endogenous antioxidants such as uric acid do not leave a lot of "therapeutic room" for ectopic antioxidants to work.

Har du noe som understøtter dette?

Nå tenkte jeg egentlig ikke på den daglige vitaminpille eller tran, for den slaks skyld. Men søket på wikipedia var milt sagt interessant. Den sier det stikk motsatte av det du påstod.

Men jeg tenkte mer på disse tilskuddene med 3-4 bokstaver typ BCAA, ZMA osv osv. og hvorfor man ikke kan spise noe vanlig mat for å dekke ev. behov disse tilskuddene gir.

Lenke til kommentar

Ingen andre? Dere diskuterer jo disse tilskuddene i hytt å pine gjennom hele forumet, kan dere ikke offre et par ord i denne tråden?

Jeg både ser og har shoppet etter et par sånne helsemidler. Beskrivelsene er som oftest to paragrafer og sier egentlig veldig lite om hva produktet egentlig inneholder. Jeg får liksom en sånn ekkel hermetisk spam in a can følelse av det hele.

Ta denne beskrivelsen f.eks:

Alpha Test Booster er produktet for deg som ønsker maks trykk på trening!

Produktet inneholder spesielt utvalgt ekstrakt fra Fenugreek, med høyt innhold av steroide saponiner, samt Rhodiola Rosea med sterk og rask adaptogen effekt.

Marine peptider er tilsatt produktet for å maksimere opptaket av virkestoffene.

Hva er egentlig en sterk og rask adaptogen effekt? :blink:

Lenke til kommentar

Jeg mener BCAA som tilskudd er bortkastede penger for 90% av de som kjøper det. Det er de vanligst forekommende aminosyrene i vanlig mat, så lenge du ikke faster er det penger du like godt kunne tatt rennafart og kastet strake veien RETT ut vinduet.

ZMA tar jeg ikke fordi jeg drikker altfor mye kalsium gjennom dagen, og ikke gidder å legge om kostholdet mitt for noen piller sin del.

Jeg tar selolje fordi jeg er for lite flink til å spise fisk, multivitamin fordi jeg er for lite flink å spise grønt (ikke fordi jeg tror det motvirker kreft, det gir jeg egentlig faen i), og tar proteinpulver fordi jeg er for lite flink til å spise nok kylling :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Bruker disse...

Ymse proteinpulver, Prozyme, Proteinfabrikken etc...

BCAA

Kreatin

Lakseolje

ZMA

Av og til koffeintabletter

C og D-vitaminer

PES Erase og Alpha T-2 i sykluser

Det var veldig mange forskjellige tilskudd men ingen beskrivelse... Jeg får vel søke dette opp individuelt. Takk skal du ha for bidraget. :)

Faste er nøkkelordet :)

Så du mener at så fremt man får i seg nok kjøtt, så trenger man ikke BCAA? Eller er det for å gi disse aminosyrene gjennom hele dagen? :confused:

Lenke til kommentar

Bruker disse...

Ymse proteinpulver, Prozyme, Proteinfabrikken etc...

BCAA

Kreatin

Lakseolje

ZMA

Av og til koffeintabletter

C og D-vitaminer

PES Erase og Alpha T-2 i sykluser

Det var veldig mange forskjellige tilskudd men ingen beskrivelse... Jeg får vel søke dette opp individuelt. Takk skal du ha for bidraget. :)

Faste er nøkkelordet :)

Så du mener at så fremt man får i seg nok kjøtt, så trenger man ikke BCAA? Eller er det for å gi disse aminosyrene gjennom hele dagen? :confused:

JA, det er det jeg sier. Spiser du nok mat trenger du IKKE BCAA.

Lenke til kommentar

Jeg lever nesten av det som kan kalles kosttilskudd og måltidserstattere. Men jeg har hatt en fantastisk fremgang, og jeg tror ikke det hadde vært annerledes med "kroppsbyggertilskudd".

Man finner noe som virkelig funger, også holder man seg til det.

Lenke til kommentar

Det jeg har forsøkt til nå er ECA og multivitamin og tran. For å være helt ærlig så kan jeg ikke si at jeg merker den store forskjellen på noen som helst måte, enten sinnslig, kroppslig eller annet. Og det er nettop dette jeg synes er så merkelig.

De av dere som bruker ZMA og BCAA. Merker dere noen forskjell i det hele tatt liksom, er det slik at dere fikk noen som helst "kick" som dere med sikkerhet kan attestere til disse kosttilskuddene? Jeg er i så fall veldig interessert i å få et hendelsesforløp og referat av deres erfaringer med disse tilskuddene. Før og etter, hva har endret seg, osv.

Håper på positive svar :)

Lenke til kommentar

Du har forsøkt ECA og mener du ikke merka noe særlig?

Når jeg bruker efedrin er jeg høy som Eiffeltårnet i flere timer... :ph34r:

Erfaringer med de forskjellige tilskudden jeg bruker.

Proteinpulver: Ingen merkbar fysisk effekt, annen enn at det gir metthetsfølelse og noen av merkene smaker godt.

BCAA: Er bare aminosyrer, kan si det samme som om proteinpulver uten at de gir noe særlig metthettsfølelse.

Kreatin: Merker lite til det, annet enn at jeg TROR det er prestasjonsfremmende i forhold til langvarig fysisk aktivitet som fjellvandring. Dette er dog noe tvilsomt, men jeg mener å ha merket en slik effekt. Må gjøre en utvidet test på dette... :hmm:

Lakseolje: Mindre leddsmerter, mulig kognitive evner bedres, smaker ikke godt.

ZMA: Sover bedre/tyngre, utover det ingenting.

Av og til koffeintabletter: Blir varmere og fortere "klar" til tung trening, men dette er muligens også subjektivt...

C og D-vitaminer: Merker ingenting, men dette er dog ting som har en effekt ved laaaangvarig bruk i form av bedre helse.

PES Erase og Alpha T-2 i sykluser: Østrogen og kortisolhemmere, samt fettforbrennende. Blir varm av A-T2. Slipper å være rusa, som de fleste andre fettbrenne gjør til...

Efedrin koffein blanding: Brukes bare ved heftige astmaproblemer, skriver dog om det her siden det gir en "VISS" fysisk hjelpende hand hva trening og fettforbrenning angår. Jeg blir varm, superkonsentrert, det klør litt i huden men om flere ting skal gjøres samtidig kan konsentrasjonen svikte. Man har det dritbra 2-4 timer etter inntak hva psykiske effekter angår, det er tross alt sentralstimulerende...

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Caffeine blunts blood flow to heart during exercise

Drinking caffeine drinks appears to stifle the body's ability to boost blood flow to the heart during exercise, suggests new research out of Switzerland.

http://www.nutraingredients.com/Research/Caffeine-blunts-blood-flow-to-heart-during-exercise

Ok. Dette hørtes skummelt ut. Er ikke hjertet selve alpha i treningshensikt? Dersom denne artikkelen stemmer, hva har dette å si for i trening og kosthold øyemed?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...