Gå til innhold

Renset ansiktet 1 uke, fått mer kviser


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har ikke et kjempeproblem med kviser, men det dukker opp en og annen innimellom. Tenkte derfor å starte å rense huden, dette prøvde jeg for første gang for nærmere et år siden. Gang etter gang føles det greit ut dagen etter jeg starter med det, men etter et par dager får jeg bare mer kviser. Jeg har prøvd mange forskjellige merker, blant annet Bulldog og Clinique. Det siste nå er Men-u Facial Wash med fuktighetskrem fra samme merke. Etter 9 dager med Men-u nå så har jeg 4-5 stk i ansiktet, dette er langt mer enn normalen for meg. Hva gjør jeg feil, hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke bli kvitt et kviseproblem ved kun rensing alene uansett.

 

Dra til legen og få resept dersom dette er et problem. Dersom kvisene danner arr burde du ringe snarest. Fastleger kan kun skrive ut antibiotika og lokalmidler, men dersom problemet vedvarer vil du bli henvist til hudlege. Hudleger kan skrive ut sterkere resepter dersom dette er behov.

 

Jeg fikk resept på Roaccutan hos hudlege da jeg ikke fant noe som hjalp mot kvisene mine. Det var i en periode svært ille og de begynte å danne arr. Jeg sier ikke at problemet trenger å være enormt. Terskelen for å kontakte lege dersom man har kviseproblemer burde ikke være så stor.

 

Har så og si ingen kviser i dag og er sjeleglad for at jeg kontaktet helsepersonell for hjelp og ikke jaktet meg gjennom det enorme markedet av falske produkter som lover gull og grønne skoger men som ikke utgjør en eneste forskjell.

Endret av Mantoius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kviser kommer nok ikke fra bakterier, men heller døde celler og fett som hoper seg opp under huden. Jeg mener å huske at hygene har veldig lite å gjøre med kviser, hvis kvisene kommer fra en hudsykdom (som det gjør for de aller fleste ungdommer, meg inklusiv).

Dette stemmer.

Som regel er dette styrt av gener. Så dersom du sliter med kviser så kan du jo forhøre deg med familien din om hvordan det var da de var ung. På min fars side har dette alltid vært et problem og dette ser jeg kommer hos den yngre broren min også. Broren min som er på mamma sin side og som ikke har samme far som meg, han er nå 16 år og har omtrent ikke hatt en eneste kvise. Broren min med samme far, han har en god del i en alder av 15 år.

 

Kosthold vil heller aldri ha den store utslagen på kviser. Mange tror at ostepopp, brus og sukker generelt påvirker kviser i stor grad, men dette er altså ikke tilfelle. Det er aldri klinisk bevist og det baserer seg kun på synsing og myter. Kosthold har en effekt på huden generelt, men da snakker vi om livsstil og ikke antall kviser av eksempelvis en pakke chees doodlez.

Lenke til kommentar

Hvis en har mye testosteron eller er sensitiv for hormonet er det nok lett og få kviser hvis en i tillegg har høy konvertering fra testosteron til DHT i kroppen og har mye reseptorer i talgkjertlene. Hvis det ikke er for ille er det beste og bare vente på at det går over. Fordi det her ikke er et kjempeproblem vil det være helt feil å til og med vurdere medisiner som kan ha bivirkninger som er verre enn problemet. Det er bare å vente til det går over. Glattbarbering kan hjelpe mye bedre enn barbermaskin. Det kan sol. Jeg tror det er mulig og også få lavere nivåer av diverse hormoner gjennom å endre dietten, i retning en slags vegetarianer diett uten melk, men hvis en skal vokse og bli stor og sterk spørs det om det er verdt det.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Har ikke sånn ekstremt mye problemer med kviser, men begynner å poppe opp en del. Gikk til lege forrige uke, og han skrev ut resept til meg uten å blunke.

 

Vil anbefale å snakke med legen din.

 

Hvis du kun har 4 kviser ville jeg ikke bekymret meg dog. Alle har noe kviser fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...