Gå til innhold

Hvorfor bytte system fra Canon til Nikon?

Anbefalte innlegg

Merkelig spørsmål kanskje men etter at jeg fikk teste nikon kamera til en kompis fant jeg i alle fall en funksjon som er bedre (for meg) på Nikon. Jeg synes det er morsomt med HDR, canon kan kun settes opp til å automatisk ta 3 eksponeringer +- mens Nikon har 5? Innebygd stabilisator i kamera virker jo fornuftig siden det burde føre til billigere objektiv, så har jeg latt meg fortelle at Nikon er mye bedre på støy med høy ISO.

Jeg kjenner mitt Canon man har lite greie på Nikon, så finnes det noen overbevisende grunner til at jeg skal bytte system fra Canon til Nikon ut over det jeg har funnet ut selv. I såfall tror jeg det kan være lurt å gjøre det nå før jeg kjøper enda flere linser (eller glass om du vil) + at FF står høyt på ønskelisten.

Om noen som har furnuftige innspill så tar jeg i mot med takk

EDIT: En viktig ting til om det stemmer, jeg tar mye macro bilder. Blitsene mine må ha en feit kabel mens Nikon styrer dette trådløst?

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Nikon og Canon har begge vært favoritter hos mange, både amatører og proffe. God kvalitet på utstyr og bilder, godt utvalg av utstyr og fototekniske menyer man finenr igjen i fotoprogrammer og fotoblader. Nikon har mange valgt på grunn av et stort bruktmarked med objektiver og kamera, samt at flere produsenter lager objektiver man kan bruke. Har også inntrykk av at proffene helelr mot nikon mens amatørene velger canon (enklere/mer logisk i bruk???). Samtidig har begge nærmet seg hverandre og overlapper nå hverandre. Nyere canonkamera tar minst like bra bilder som tilsvarende nikon kamera og bruktmarkedet kjenner jeg ikke nok til å si om det er nok til å bytte merke.

Lenke til kommentar

Det er ingen store grunner til å velge Canon over Nikon eller omvendt - de er størrelsesorden like gode. Begge har noen spesielle objektiver den andre ikke har, men har stort sett det samme. Nikon har for eksempel den fantastiske AF-S 14-24/2.8 og annet snadder, mens Canon har fine ting som TS-E 17L, MP-E 65mm Macro og annet.

Blitsstyring finnes også trådløst hos Canon, med ST-E2, eller et nyere hus som 7D, 60D eller 600D. Her fordel til Nikon, som har dette i mange fler hus.

Skal du ha stabilisator i kamerahuset får du heller kikke på Pentax, Sony eller Olympus - som flere har skrevet over har hverken Nikon eller Canon dette. ;)

De er hipp og happ.

Hvis du er veldig glad i makro, så kan du kikke på den spesielle MP-E 65mm macro - den er forholdsvis unik for Canon, og er et spennende makroverktøy. :)

Bytt merke hvis det andre merket gir deg "godfølelsen", så du tror du vil bruke kameraet mer med det andre merket. Ellers er det stort sett det samme hva du velger.

Det finnes enkelte merker som har spesialoptikk, så du "skal" velge et av disse merkene hvis du skal ha denne spesialoptikken - supertele, tilt/shift eller lignende, men både Canikon "har" alt dette.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Som Nikonbrukar ser eg ingen fornuftig grunn til å skifte merke. Får du ikkje dei bildene du vil ha med Canon får du dei ikkje med Nikon heller.

Nikon med stabilisering i huset? Nei, det er feil.

Ikke misforstå, jeg tror ikke at jeg tar bedre bilder med et Nikon. Men det er noen funksjoner jeg liker bedre på Nikon enn Canon. Om det er nok til å bytte system er en annen ting.

Ok, da kan jeg glemme innebygd stabilisering siden det åpenbart er feil informasjon

Lenke til kommentar

Trondster

Her er et eksempel på hva jeg mener til mitt 100mm macro objektiv kjøpte jeg en Macro Twin Lite MT-24EX som har tykke kabler som er i veien når man krabber i kratt og lyng

Nikon gutta kjøper denne her Nikon SB-R1C1 Macroblitssom for det første er billigere men også uten kabler.

Er selvfølgelig bare et eksempel, men slike ting har fått meg til å tenke litt over hva jeg gjør nå. Men dersom det jeg har oppdaget er de enseste forskjellen mellom Canon og Nikon er det vel neppe grunlag for å bruke penger på et skifte

Det jeg bruker i dag er 50D og 7D, så regner jeg med at det blir FF nå som det er kommet nye modeller å prisen sansynligvis dropper på det som er best i dag. Føler at går jeg for et FF + flere linser uten å tenke meg om blir jeg fanget for evig tid i Canon verden, derfor hadde det vært greit å få luftet hva som er best/værst med de to forskjellige systemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...