piratentim Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Klinisk Sosionom, Familieterapeut/rådgiver. Hvilke valg? Heisan jeg har endelig fått bestemt meg får yrket jeg skal utdanne meg til og det er familieterapeut/rådgiver (klinisk sosionom). Og jeg trenger nå deres hjelp… Jeg har forstått at får å få tittelen må jeg ta bachler som sosionom, deretter ha yrkespraksis, før jeg igjen må tilbake på skolebenken der jeg spesialiserer meg innenfor et gitt felt slik at jeg får tittelen klinisk sosionom. Bachlerenen har jeg tenkt på å ta i UiA… Men det jeg nå lurer på er hva må jeg gjør etter fullført bachler. Hvilke yrke må jeg jobbe i praksis som og hvilke skoler tilbyr spesialisering i familieterapi? Mvh: Thomas Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2012 Bump, ingen som vet noe? Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Har hatt en samtal med Uia over mai, legger denn inn her: Tusen takk for flott svar:) Ble veldig glad får å se at studiet faktisk var tilgjengelig hos dere Har noen flere spm: 1) Vil utdanningen sosionom (bachler + familieterapi (1 år) + yrkespraksis) jeg kan ta hos dere kvalifisere meg som klinisk og er det etter studiet mulighet å ta tittelen familieterapeut og jobbe som det? 2) Kan du nevne noen relevant yrkespraksis etter endt bachler som kreves for å komme inn på familieterapi videreutdanning? 3) Er det slik at noen skoler er mer attraktive for arbeidsgiver, enn andre når det gjelder familieterapi? Hvis man skal jobbe som familieterapeut? I så fall hvilke skoler? Her er noe jeg fant når jeg leste igjennom kravene hos FO og det skapte noen spm… «1.2 Arbeidserfaring Omfang: Minst 5 års arbeidserfaring som sosionom. Av disse skal minst 2 år være før påbegynt videreutdanning. Deltid omregnes til full stilling. 2 år skal være opparbeidet i et sammenhengende arbeidsforhold. Arbeidserfaring av mindre omfang enn 6 mnd godkjennes ikke.» 4) Vil dette si at jeg må jobbe 2 år etter fullført bachler før jeg kan begynne på videreutdanningen hos dere? Minst 4 år skal være klinisk arbeid, hvorav 2 år parallelt med studiet. 5) Vil det si at praksisen jeg har 3 året på bacheloren og praksisen jeg har det ene året videreutdanningen teller som disse 2 årene som skal være parallelt med studiet? 2 KRAV TIL VIDEREUTDANNINGEN 2.1 Nivå Gjennomført et klinisk teoretisk studium på minst 60 studiepoeng. Kandidater som har gjennomført et studium på tilsvarende nivå innenfor et fordypningsområde uten offentlig eksamen, må levere en skriftlig fordypningsoppgave eller en godkjent fagartikkel2. Fordypningsoppgaven må tilfredsstille et visst nivå etter nærmere angitte kriterier. 2.2 Studietid Videreutdanningen skal være av minst 2 års varighet og må ikke inneholde mer enn 1 års studieavbrekk innenfor en periode på 4 år. 2.3 Arbeidserfaring Parallelt med studiet skal kandidaten være i veiledet klinisk arbeid. Kandidaten må være i arbeid i minimum halv stilling i hele videreutdanningsperioden. Det forutsettes at arbeidssituasjonen er tilrettelagt for klinisk arbeid. 2.4 Pensum Pensum skal være på minst 4000 sider og oppgis i søknaden. Pensum skal være tilrettelagt på et høyere nivå enn pensum i bachelorstudiet. 2.5 Fordypning Familieterapi Psykisk helsearbeid Rus Miljøterapi Gruppearbeid i helse- og sosialsektoren Barn- og unges psykiske helse *(se egne kriterier!) Annen 3 KRAV TIL VEILEDNING Mottatt til sammen minst 200 timer faglig veiledning. En veiledningstime er på minimum 45 minutter. Hvem skal veilede: Minst 120 timer skal være mottatt fra klinisk sosionom. Inntil 80 timer veiledning kan være mottatt fra annen faggruppe som har særlig kompetanse på spesialistnivå innen kandidatens fordypningsområde. 2 Må være publisert i Fontene eller annet fagtidsskrift Innhold i veiledningen: Veiledningen skal ha rimelig balanse mellom veiledning i utøvelsen av den enkeltes yrkesrolle og mer spesifikk veiledning i fordypningsområdet. Hvordan skal veiledningen utformes: Minst 80 timer veiledning skal være mottatt parallelt med det teoretiske studiet. Av totalt 200 t skal 65 timer skal være individuell veiledning (en-til-enveiledning) Det totale antallet veiledningstimer skal strekke seg over minst 3 år, og utgjøre minimum 4 og maksimum 10 timer pr. mnd. Skjer veiledning i gruppe kan ikke antall gruppedeltakere overstige 7 deltakere. Mindre enn 40 timer veiledning fra en og samme veileder godkjennes ikke. 6) Som du ser var det en del regler når det gjelder viderutdanningen, sammenlignet de opp mot deres videreutdanning og jeg er litt usikker om den tilfredsstiller kravene? Kan du gi en forklaring på om den tilfredsstiller kravene eller ikke? MVh Thomas Haaland, takk for flott svar tidligere Fra: XXX Sendt: 8. februar 2012 08:52 Til: XXX Emne: VS: (XXX Hei, jeg har fått tilsendt mailen din og vil svare deg etter beste evne. Det stemmer at du må ha en bachelor i sosialt arbeid før du kan bli klinisk sosionom. Klinisk sosionom er en godkjenning som gis av FO (Fagforeningen for sosionomer, barnevernpedagoger og vernepleiere) på grunnlag av videreutdanning, veiledning og arbeidserfaring, les mer her: http://www.fo.no/god...le1499-254.html Når det gjelder utdanning som familieterapeut finner du denne videreutdanningen på flere universitet og høgskoler. UiA tilbyr familieterapi som ettårig videreutdanning, se her: http://www.uia.no/no...r/familieterapi . Diakonhjemmets høgskole tilbyr også videreutdanning og master i familieterapi, se her: http://www.diakonhje...2445a2492a2493a og her: http://www.diakonhje...2415a2445a2489a Når det gjelder arbeidserfaringer etter studiet er det som klinisk sosionom et krav at arbeidserfaringen innebærer relasjonsarbeid der en har mulighet til å jobbe med endringsprosesser over tid, f.eks. innenfor psykisk helsearbeid, abup, rusbehandling osv. Håper dette var svar på noen av spørsmålene dine. Lykke til, og velkommen som sosionomstudent ved Universitetet i Agder! Med vennlig hilsen Mette Fløystad Kvammen Universitetslektor Tlf 38141719 / 93087012 Fra: XXX Sendt: 8. februar 2012 08:52 Til: XXX Emne: VS: (XXX Kan du svare på denne med kopi til meg, Mette? Dette kan jeg for lite om men får spørsmål om det med jevne mellomrom. mvh, Cecilie Fra: XXX Sendt: 8. februar 2012 08:52 Til: XXX Emne: VS: (XXX 2012-02-07 18:30:02: "thomas haaland" <[email protected]> Klinisk Sosionom, Familieterapeut/rådgiver. Hvilke valg? Heisan jeg har endelig fått bestemt meg får yrket jeg skal utdanne meg til og det er familieterapeut/rådgiver (klinisk sosionom). Og jeg trenger nå deres hjelp… Jeg har forstått at får å få tittelen må jeg ta bachler som sosionom, deretter ha yrkespraksis, før jeg igjen må tilbake på skolebenken der jeg spesialiserer meg innenfor et gitt felt slik at jeg får tittelen klinisk sosionom. Bachlerenen har jeg tenkt på å ta i UiA hos dere… Men det jeg nå lurer på er hva må jeg gjør etter fullført bachler. Hvilke yrke må jeg jobbe i praksis som og hvilke skoler tilbyr spesialisering i familieterapi? Mvh: Thomas Endret 1. november 2012 av piratentim Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Sendte mail igjen ettersom jeg ikke fikk svar og fikk dette svaret : Hei, beklager at jeg ikke har fått svart deg – spørsmålene dine handler mest om videreutdanningen i familieterapi og FOs godkjenningskriterier. Videreutdanningen i familieterapi tilbys ikke på vårt institutt. Det betyr at jeg ikke kjenner denne så godt. Jeg vil derfor anbefale deg å ta kontakt med f.eks. Tone Lunde Brekka på denne e-posten: [email protected] . Hun kan gi deg svar på spørsmål knyttet til videreutdanningen i familieterapi. Når det gjelder FOs kriterier for godkjenning av kliniske sosionomer kan du kontakte Sølvi Slørdahl på denne e-posten: [email protected] eller Heidi Elisabeth Brekke på denne e-posten: [email protected] . Beklager at jeg ikke var rett adresse for de siste spørsmålene dine, håper du får greit svar fra de som administrerer både videreutdanningen og godkjenningsordningen. Med vennlig hilsen Mette Fløystad Kvammen Universitetetslektor En av de svarte meg: Hei, Jeg skriver svar på dine spørsmål inn i teksten fra deg nedenfor. Håper dette gir deg avklaring på spørsmålene. Vennlig hilsen Sølvi Slørdahl fagkonsulent Fellesorganisasjonen (FO) tlf 90 94 52 13 Har snakket med UIA skolen om utdanning til klinisk sosionom, med spesialiseringer på familier slik at det blir mulig å jobbe som familie terapeut/rådgiver. Jeg fikk beskjed om å videresende mine spm til dere. Vi har kommet fram til at UIA tilbyr Bachler i sosionom, men får videreutdanning innenfor familieterapi og få godkjent tittel som klinisk sosionom etter FA sine krav, må jeg over til en nye skole. Stemmer dette? Har følgende spm: 1) Kan du nevne noen relevant yrkespraksis etter endt bachler som kreves for å komme inn på familieterapi videreutdanning? Det kreves arbeidserfaring tilsvarende to år i hel stilling etter endt bachelor. Dvs at du må være ansatt i stilling som sosionom – det er ikke spesifisert nærmere arbeidsfelt. 2) Er det slik at noen skoler er mer attraktive for arbeidsgiver, enn andre når det gjelder familieterapi? Hvis man skal jobbe som familieterapeut? I så fall hvilke skoler? Jeg kjenner ikke til at arbeidsgivere favoriserer noen spesielle utdanningssteder. Her er noe jeg fant når jeg leste igjennom kravene hos FO og det skapte noen spm… «1.2 Arbeidserfaring Omfang: Minst 5 års arbeidserfaring som sosionom. Av disse skal minst 2 år være før påbegynt videreutdanning. Deltid omregnes til full stilling. 2 år skal være opparbeidet i et sammenhengende arbeidsforhold. Arbeidserfaring av mindre omfang enn 6 mnd godkjennes ikke.» 3) Vil dette si at jeg må jobbe 2 år etter fullført bachler før jeg kan begynne på videreutdanningen? Ja. Minst 4 år skal være klinisk arbeid, hvorav 2 år parallelt med studiet. 4) Vil det si at praksisen jeg har 3 året på bacheloren og praksisen jeg har det ene året videreutdanningen teller som disse 2 årene som skal være parallelt med studiet? Nei, det betyr at du må arbeide minst i 2 år etter fullført bachelor i full stilling i arbeidsfeltet for sosionomer, før du starter videreutdanningen. Det betyr videre at du parallelt med det teoretiske studiet (videreutdanningen som går over 2 år) må arbeide minst 50 % stilling som sosionom. I tillegg kommer spesifiserte krav til mottatt veiledning – min 80 t under videreutdanningsløpet. 2 KRAV TIL VIDEREUTDANNINGEN 2.1 Nivå Gjennomført et klinisk teoretisk studium på minst 60 studiepoeng. Kandidater som har gjennomført et studium på tilsvarende nivå innenfor et fordypningsområde uten offentlig eksamen, må levere en skriftlig fordypningsoppgave eller en godkjent fagartikkel2. Fordypningsoppgaven må tilfredsstille et visst nivå etter nærmere angitte kriterier. 2.2 Studietid Videreutdanningen skal være av minst 2 års varighet og må ikke inneholde mer enn 1 års studieavbrekk innenfor en periode på 4 år. 2.3 Arbeidserfaring Parallelt med studiet skal kandidaten være i veiledet klinisk arbeid. Kandidaten må være i arbeid i minimum halv stilling i hele videreutdanningsperioden. Det forutsettes at arbeidssituasjonen er tilrettelagt for klinisk arbeid. 2.4 Pensum Pensum skal være på minst 4000 sider og oppgis i søknaden. Pensum skal være tilrettelagt på et høyere nivå enn pensum i bachelorstudiet. 2.5 Fordypning Familieterapi Psykisk helsearbeid Rus Miljøterapi Gruppearbeid i helse- og sosialsektoren Barn- og unges psykiske helse *(se egne kriterier!) Annen 3 KRAV TIL VEILEDNING Mottatt til sammen minst 200 timer faglig veiledning. En veiledningstime er på minimum 45 minutter. Hvem skal veilede: Minst 120 timer skal være mottatt fra klinisk sosionom. Inntil 80 timer veiledning kan være mottatt fra annen faggruppe som har særlig kompetanse på spesialistnivå innen kandidatens fordypningsområde. 2 Må være publisert i Fontene eller annet fagtidsskrift Innhold i veiledningen: Veiledningen skal ha rimelig balanse mellom veiledning i utøvelsen av den enkeltes yrkesrolle og mer spesifikk veiledning i fordypningsområdet. Hvordan skal veiledningen utformes: Minst 80 timer veiledning skal være mottatt parallelt med det teoretiske studiet. Av totalt 200 t skal 65 timer skal være individuell veiledning (en-til-enveiledning) Det totale antallet veiledningstimer skal strekke seg over minst 3 år, og utgjøre minimum 4 og maksimum 10 timer pr. mnd. Skjer veiledning i gruppe kan ikke antall gruppedeltakere overstige 7 deltakere. Mindre enn 40 timer veiledning fra en og samme veileder godkjennes ikke. 5) Leste igjennom disse kravene , og lurer på hvilke skoler som tilfredsstiller disse kravene for videreutdanning når det gjelder familieterapi… Diakonhjemmet høgskole i Oslo, Høgskolen i Oslo i samarbeid med RBUP øst/sør (regionsenter for barn og unges psykiske helse) og NTNU i samarbeid med RBUP Midt-Norge har videreutdanninger i familieterapi som FO har godkjent som teoretisk grunnlag for godkjenning som klinisk sosionom. Jeg gjør oppmerksom på at utdanningsinstitusjonene ikke står for hele opplegget som kreves. Den enkelte kandidat må selv sørge for å skaffe seg tilstrekkelig veiledning for å oppfylle kriteriene. Det samme gjelder veiledningsteori og veiledningsmetodikk som kreves for å bli godkjent veileder, og som også er en del av kravet for å bli godkjent som klinisk sosionom. Mvh: Thomas Haaland, takker på forhånd Endret 29. februar 2012 av piratentim Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 31. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2012 Ville bare si at jeg har kommet inn på sosionom studiet nå på UIA og jeg gleder meg. Litt lonely å skrive til seg selv hele tiden da, i denne tråden 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt "velferdsviter"-utdanningen heller (hiø). Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt "velferdsviter"-utdanningen heller (hiø). Antagelig de aller beste "velferdsviterne" ift det norske systemet er en del advokater i Pakistan, som kan norsk velferd like ut og inn som et stort revisjonsbyrå kan internasjonale skatteregler og skatteparadis.......... Jeg ville avlagt et semester hos dem i ditt sted! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt "velferdsviter"-utdanningen heller (hiø). Antagelig de aller beste "velferdsviterne" ift det norske systemet er en del advokater i Pakistan, som kan norsk velferd like ut og inn som et stort revisjonsbyrå kan internasjonale skatteregler og skatteparadis.......... Jeg ville avlagt et semester hos dem i ditt sted! Mulig at du har rett, men jeg kjenner bare til akkurat det studiumet, og etter det jeg hører gir det god kompetanse for å sitte å evnt. nekte både pakistanere og nordmenn "trøgda si". Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt "velferdsviter"-utdanningen heller (hiø). Antagelig de aller beste "velferdsviterne" ift det norske systemet er en del advokater i Pakistan, som kan norsk velferd like ut og inn som et stort revisjonsbyrå kan internasjonale skatteregler og skatteparadis.......... Jeg ville avlagt et semester hos dem i ditt sted! Mulig at du har rett, men jeg kjenner bare til akkurat det studiumet, og etter det jeg hører gir det god kompetanse for å sitte å evnt. nekte både pakistanere og nordmenn "trøgda si". Så ikke svaret deres før nå, beklager. Jeg har kommet inn på sosionomstudiet og tror dette blir beste veien for meg å gå Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Kan du gi en liten beskrivelse av studiet? - Er det mange menn på studiet? Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 (endret) Kan du gi en liten beskrivelse av studiet? - Er det mange menn på studiet? Nei, det er ikke særlig mange menn på sosionomyrket. Noe som er litt rart, da det egentlig ikke er noe "kjønnsstereotypisk" yrke. I klassen min er det ca. 5 jenter, pr gutt. Beskrivelse av studiet står fint presentert på de forskjellige universitets og høyskolers side, også på utdanning.no står en fin prestasjon. Kort fortalt handler studiet om læren til hvordan du kan hjelpe mennesker til å forbedre egen hverdag og hvilke tilbud som vil være aktuelle (F.eks. Nav) Du lærer brukerne å bli selvhjulpne, selvstendige... Endret 12. desember 2012 av piratentim Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 10. april 2013 Forfatter Del Skrevet 10. april 2013 Jeg har hatt en samtale med min lærer og han sa også at det er en mulighet å ta en master etter fullført bachelor der du fordyper deg i en bestemt terapiform innenfor familieterapien. Etter dette kan du begynne på klinisk videreutdanning, men dette var strengt tatt ikke nødvendig sa han. Du vil da stille like sterkt som psykologene og lignende om ikke sterkere. Du vil i bunn og grunn til sist jobbe med akkurat det samme som en psykolog ville gjort sa han. Denne læreren har lang utdannelse innenfor sosialt arbeid... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå