Gå til innhold

Ønsker hjelp til å finne bærbar pc til student

Anbefalte innlegg

Min gamle å kjære acer 5930g(eller noe slikt) begynner å synge på siste vers. Vil ha en ny laptop og ser egentlig etter en som oppfyller disse kriteriene i prioritert rekkefølge:

-Godt bygget(aliminuim?)

-God batteritid. Minst 6-7 timer word og ikke et batteri som dør etter 1 år.

-Helst ssd

-Godt tastatur(derfor usikker på den nye ultrabooken til Asus).

-Skjermkort ikke nøye(skal ikke spille)

-Prossesor/ram vet jeg ikke, bruker den til vanlig surfing og div multitasking. Men litt fremtidsrettet helst.

-Er ikke så nøye på skjerm, men tror jeg går for 13-13". Skal være portabel i sekk/veske.

-Pris: 6000-max 9000.

Nå kan jeg sikkert bruke Acern min litt fremover, men harddisken er sliten og den bruker lengre og lengre tid på oppstart etter dvale ol. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Syns den Fujitsuen så litt kjip ut mtp. byggekvalitet. Samsungen så interessant ut. Noen peiling på en godt bygget bærbar med god batteritid som jeg evt kan sette inn ssd på? Til en totalsum på ca 8000? Prosessor tror jeg ikke er så viktig, siden jeg ikke bruker den til tunge programmer eller spilling.

Lenke til kommentar

Heisann

Har ikke no tips akkurat, men har den samme laptopen som du har. Bare lurer på hvilke symptomer din laptop ligger på? Har du hatt problemer med USB portene etc?

Min gamle å kjære acer 5930g(eller noe slikt) begynner å synge på siste vers. Vil ha en ny laptop og ser egentlig etter en som oppfyller disse kriteriene i prioritert rekkefølge:

-Godt bygget(aliminuim?)

-God batteritid. Minst 6-7 timer word og ikke et batteri som dør etter 1 år.

-Helst ssd

-Godt tastatur(derfor usikker på den nye ultrabooken til Asus).

-Skjermkort ikke nøye(skal ikke spille)

-Prossesor/ram vet jeg ikke, bruker den til vanlig surfing og div multitasking. Men litt fremtidsrettet helst.

-Er ikke så nøye på skjerm, men tror jeg går for 13-13". Skal være portabel i sekk/veske.

-Pris: 6000-max 9000.

Nå kan jeg sikkert bruke Acern min litt fremover, men harddisken er sliten og den bruker lengre og lengre tid på oppstart etter dvale ol. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Macbook Air 13" passer jo kriteriene dine, selv om prisen blir nærmere 9k med 10% studentrabatt. jeg har en slik en, ssd, aluminium, knakende godt batteri og skjerm, lett å ta med seg osv. jeg liker også det bakgrunnsbelyste tastaturet veldig godt.. godt å skrive med :)

Eller er det å nevne Appleprodukter her som å banne i kirka?

Lenke til kommentar

Nei, har vurdert MBP. Er ikke helt blitt vant til OSX, men tror nok jeg skal klare det og. Får du SSD med til prisen på 9000? Kan gå opp til den prisen hvis jeg vet det er noe jeg vil ha lenge og som er kvalitet. Noen andre alternativer enn MBP med disse kriteriene?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Alle Macbook Air kommer med SSD. Rimeligste 13" Air er også endel lettere enn rimeligste 13" MBP (1,35 kg vs 2 kg iflg. produktspesifikasjonene til Komplett). Fysiske mål er de samme, med unntak av tykkelse (1,7 cm vs 2,4 cm i favør Air).

Ellers er tekniske speccs stort sett like. MBP har høyere klokkehastighet på prosessor (2,4 GHz vs 1,7 GHz), men til ditt bruk duger nok begge maskinene. Air har 128 GB SSD vs 500 GB platedisk på MBP. MBP kan konfigureres med SSD isteden hvis du kjøper gjennom Apple, men da blir totalprisen dyrere enn Air.

Se http://www.studenttorget.no/applestore for studentrabatt (gjelder også bl.a. VGS-elever).

Igjen, hvor gammel er maskinen du har nå, og hva er det egentlig som er i veien med den?

Husk du har fem års reklamasjonsfrist på datamaskiner. Om du kjøper ny maskin, kan du få reparert den gamle gratis på reklamasjon hvis den har en mangel iht. forbrukerkjøpsloven, og selge den eller gi den bort.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Virkelig så lenge? Må da sendes tilbake til fabrikanten regner jeg med?

Alle Macbook Air kommer med SSD. Rimeligste 13" Air er også endel lettere enn rimeligste 13" MBP (1,35 kg vs 2 kg iflg. produktspesifikasjonene til Komplett). Fysiske mål er de samme, med unntak av tykkelse (1,7 cm vs 2,4 cm i favør Air).

Ellers er tekniske speccs stort sett like. MBP har høyere klokkehastighet på prosessor (2,4 GHz vs 1,7 GHz), men til ditt bruk duger nok begge maskinene. Air har 128 GB SSD vs 500 GB platedisk på MBP. MBP kan konfigureres med SSD isteden hvis du kjøper gjennom Apple, men da blir totalprisen dyrere enn Air.

Se http://www.studenttorget.no/applestore for studentrabatt (gjelder også bl.a. VGS-elever).

Igjen, hvor gammel er maskinen du har nå, og hva er det egentlig som er i veien med den?

Husk du har fem års reklamasjonsfrist på datamaskiner. Om du kjøper ny maskin, kan du få reparert den gamle gratis på reklamasjon hvis den har en mangel iht. forbrukerkjøpsloven, og selge den eller gi den bort.

Lenke til kommentar

Harddisken starter ofte ikke når jeg åpner lokket etter dvale ol. Den er 4 år gammel så orker ikke reparere/styre med den mer.

Hvordan er MBA i forhold til de nye ultrabookene som kommer jfr specs osv? Foreks Samsung 5 series? Trenger egentlig ikke ultrabook siden jeg har et nettbrett, men vil ikke ha noe tyngre enn MBP for eksempel. Hvor lenge er det til vi kan se PCer som kommer med Win8? Verdt å vente på hvis den jeg har nå er oppe og går?

Lenke til kommentar

Du reklamerer fortrinnsvis til selger, da det er de som står ansvarlig for mangler iht. forbrukerkjøpsloven. Du kan evt. (dersom selger f.eks. er gått konkurs i mellomtiden) forsøke å stille reklamasjonskrav til produsent isteden, men jeg er usikker på om disse kan gjøres ansvarlig for mangler som er utenfor deres egen garantitid.

Ref forbrukerkjøpslovens § 35?

TS: Hvor mange ganger har du hatt maskinen inne på reparasjon tidligere? Har du noen gang måttet betale for reparasjon? Hvem reparerte den?

Grunnen til at jeg spør er at selger ikke har krav på mer enn tre avhjelpsforsøk for samme mangel før du igjen har krav på å heve kjøpet. I tillegg praktiserer de fleste produsenter omlevering/heving ved fjerde gang ulik mangel.

Dette innebærer at hvis det gjelder deg nå, skal du kunne få deg en ny maskin uten å betale for det/betale kun mellomlegg, eller eventuelt pengene tilbake. "Pengene tilbake" vil si hele kjøpesummen (evt. minus bruksfradrag pluss renter som går ca opp i opp) selv om maskinen er 4 år gammel.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hei og takk for hjelpen. Jeg har reparert den selv hos en fyr jeg kjenner som har byttet panel og harddisk når den røyk fordi jeg ikke hadde mulighet til å vente i uker på PCen på grunn av eksamenstiden. Vet ikke hvordan det stiller seg til garantien? Kjøpte den også hos det som var Binders en gang i tiden, er vell Staples nå.

Nå fungerer jo PCen fortsatt(skriver på den nå), men iblant vil ikke harddisken starte når jeg åpner lokket, må restarte osv. Den kan også ligge å surre i 1-2 min før den eventuelt starter.

Lenke til kommentar

Dersom uautorisert inngrep direkte medvirker til feilen kan det være avgjørende for hvorvidt feilen dekkes av garanti/forbrukerkjøpslov. Feilen kan muligens være relatert til det at disken som står i er uoriginal.

Det vil ihvertfall definitivt ikke telle som et avhjelpsforsøk.

Du burde ha levert den til selger for service, da ville selger stått ansvarlig også for reparasjonen som ble utført på maskinen. De skal tilby deg lånemaskin i mellomtiden dersom avhjelp vil da mer enn en uke, ref forbrukerkjøpslovens § 30. Kan være verdt å huske på dette til evt. neste gang :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...