Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken elektrisk ovntype er sunn og bra?

Anbefalte innlegg

Vi har en 2000W oljefylt ovn i stua som vi gjerne vil skifte ut ettersom den stadig lukter brent støv (selv etter å grundig ha tørket over den). Den pleier å stå på halv styrke og ser slik ut:

1098094.jpeg

På soverommet har vi en ovn på 600W som ikke varmer så mye (den står på full styrke stort sett hele tiden), men til gjengjeld kjennes luften mye bedre ut der inne. Tror den også er oljefylt. Den ser noe lignende ut som denne:

1098107.jpeg

Vi vil gjerne ha et sunnere alternativ til stua (det er småbarn i huset også), men det må være elektrisk og helst flyttbart. Skal vi gå for en kraftigere variant av den som er på soverommet, eller holde oss unna oljefylte i det hele tatt (har lest at disse er potensielt livsfarlige) -har hørt om vannfylte ovner fra Beha, men de ser ut som det første og blir kanskje veldig varme på overflaten så støvbrenningen forsvinner gjerne ikke.

Ser også at Clas Ohlson har en oljefylt ovn som ser ut som det andre bilder men med "konvektorelementer". Skal visstnok være perfekt for allergikere da det ikke brennes støv, men fortsatt oljefylt da.

Hva anbefales?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

BEHA har endel miljøovner som er fine. http://www.beha.no/Elvarme/Panelovner

Ikke de billigste, men veldig bra. Oljeovner generelt bør kastes dit peppern gror. Alle lekker etterhvert og lager oljeflekker på gulvet, og blir det brann fungerer den som en bombe både for de som bor der og brannmennene. Utolig at de er lovlige å selge.

Lenke til kommentar

høres veldig rart ut at en oljefylt ovn lukter brent støv.

flyttbare ovner anbefales ikke, spesielt ikke de oljefylte.

ref: http://dsb.no/en/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Elektriske-produkter/Bruk-av-elektriske-produkter/Flyttbare-varmeovner/

men man får veldig gode oljefylt ovner for fast montering, bla. fra LVI som også kommer i modeller med en overflatetemperatur som ikke overstiger 60 grader mtp. barn.

Lenke til kommentar

Jeg skikket selv etter noen såkalte miljøovner for en liten stund siden. Mener at et par av Beha's serier av panelovner er miljøovner (brenner ikke støv), men hvilke husker jeg ikke. Jeg derimot hadde lyst på flyttbar som deg og valget falt på Beha GME1500T, eller som det da til slutt ble til: Vestnes M15

Jeg hadde lyst på Beha sin modell men var ikke tilgjengelig i mitt nærområde, og jeg trengte en ovn kjapt. Så da ble det en Vestnes fra lokale Coop, nesten identisk men litt primitiv i forhold til Beha sin og samme pris ca.

Angående ovnene: Jeg kan absolutt gå god for at disse (Vestnes M15/Beha GME1500T) er miljøovner og ikke brenner støv. Innelufta er mye bedre en før.

Sjekk ELTEMA for beste pris på disse ovnene.

Lenke til kommentar

Hva er det som er spesielt med Beha GME 1500T/Vestnes M15 i forhold til andre ovner?

Jeg finner ikke ut fra hverken Beha eller noen andre nettsider om hva slags ovn dette er (olje-/vannelement, glødetråd osv.) og hva grunnen er til at den ikke brenner støv som en del andre ovner gjør.

Prisen fra Eltema blir på kr. 1830,- (Beha) eller 1630 (Vestnes) med frakt, men er det noen butikker i Osloområdet som selger dem?

Stefanus: hvor mye betalte du hos CoOp? Finner ingen priser på nettsidene deres.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Om en ovn brenner støv eller ikke avhenger ene og alene av overflaten på varmeelementene.

Mindre elementer krever midre materiale og er billige å lage og må ha en relativt høy temperatur for å få overført varme til lufta som i sin tur medfører at elementene blir så varme at de brenner støv.

Med elementer med større overflate vil temperaturen gå ned og man unngår brenning av støv men disse koster mere å lage og dermed dyrere i salg.

I en stråleovn har man noen rødglødende strenger som overfører et par kilowatt til lufta.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ble forklart at den beha modellen var den eneste som var godkjent å stå på uten tilsyn, dvs du kunne slå den på og dra på butikken eller la den holde hytta varm. Har vel med at den er solid konstruert og sikkert overdimensjonert.

Lenke til kommentar

Stefanus: hvor mye betalte du hos CoOp? Finner ingen priser på nettsidene deres.

Jeg betalte vel 2000, inni steike dyrt syns nå jeg men heldigvis slapp jeg betale for hjemkjøring.

Jeg ville gått for Beha sin hvis du kan.

Disse ovnene har ikke olje eller vann, de fungerer som panelovner men med smartere/+ overdimensjonert konstruksjon.

Lenke til kommentar

Da ser det ut som å bestille fra Eltema kan være det rimeligste selv med frakt.

Høres bra ut, men jeg er fortsatt litt skeptisk, for fungerer ikke en panelovn slik Perpyro forklarte med rødglødende metallstrenger inni? Hvis så er tilfelle (uansett størrelse av elementene) så vil vel støv brenne opp om det treffer disse, og støv greier sikkert å komme inn i alle åpningene på oversiden. Eller har jeg misforstått det hele?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fungerer vel som en panelovn med store flater inni som varmes opp (ikke tråder). Jo større flate, dess lavere overflatetemp kan man ha for å oppnå samme varmeeffekt. Er vel også noen triks for å la luften passere størst mulig varmeoverflate.

Lenke til kommentar

Kan jo dele min erfaring med oljefylte radiatorer fra Beha.

Jeg har hatt 7stk totalt, og har 5stk i bruk pr i dag.

Først og fremst ønsker jeg å si at jeg aldri har vært i nærheten av å lukte brent støv fra dem. De er helt luktfrie, og 2stk av disse har jeg hatt på full guffe hele vinteren i 5 år uten problemer.

Grunnen til at jeg ikke har de 2 siste var fordi jeg etterlot dem i hybelen jeg flyttet fra nå nettopp.

I eneboligen min nå har jeg:

1stk 2000W http://www.beha.no/Elvarme/Radiatorer/Oljefylt-radiator-ORC-2009

4stk 1500W http://www.beha.no/Elvarme/Radiatorer/Oljefylt-radiator-ORC-1507

1stk 1000W http://www.beha.no/Elvarme/Radiatorer/Oljefylt-radiator-ORC-1005

Ingen av disse har noengang vist tegn til å brenne støv. Jeg er utrolig fornøyd og de har en meget fin pris.

Det eneste negative med dem, og forholdsvis 90% av alle andre lignende radiatorer er at de har mekanisk termostat.

Mekanisk termostat gjør at man får en del kontinuerlig differanse på temperaturen da de har en nøyaktighet på rundt +- 2 grader. Det kan altså være feks 18-22 grader i rommet i løpet av en dag.

Elektriske termostater er derimot mye bedre og er så å si helt nøyaktige. Disse kan man jo også stille inn digitalt, til å holde feks konstant 22 grader. Dette gir en mer behagelig og jevn varme, men koster LANGT mer.

Noen skikkelige gode panelovner med digital termostat må man gjerne opp i 2000kr pr stk for, men da kommer de med timerfunksjoner, dag/natt modus osv. Disse kan altså stilles inn til å holde huset kaldt mens man sover, og skrur seg gjerne på 1-2 timer før du våkner, alt ettersom hva du stiller dem inn til. De kan også stilles inn til å holde feks 4 grader romtemperatur fra kl 0800 og frem til du kommer hjem fra jobb. De sørger da for at huset er varmet opp til 22 grader igjen FØR du er hjemme fra jobb. Så du vil ikke merke noe annet enn at det alltid er 22 grader i huset hele tiden, sålenge du ikke er på jobb eller ikke sover.

Slik kan du spare ENORME mengder strøm, og DERFOR tjener man inn kostnaden på disse ovnene relativt raskt. Og de holder gjerne i herrens mange år, det være seg 10-20 år. Så dette er klart den beste måten å varme opp hus på, enda bedre enn tradisjonelle varmekabler med vanlig termostat.

Men en rask, billig og god løsning for pengene er å kjøpe ovnene jeg har linket til over :)

Lenke til kommentar

Først og fremst ønsker jeg å si at jeg aldri har vært i nærheten av å lukte brent støv fra dem. De er helt luktfrie, og 2stk av disse har jeg hatt på full guffe hele vinteren i 5 år uten problemer.

Grunnen til at jeg ikke har de 2 siste var fordi jeg etterlot dem i hybelen jeg flyttet fra nå nettopp.

Ingen av disse har noengang vist tegn til å brenne støv. Jeg er utrolig fornøyd og de har en meget fin pris.

Det eneste negative med dem, og forholdsvis 90% av alle andre lignende radiatorer er at de har mekanisk termostat.

Mekanisk termostat gjør at man får en del kontinuerlig differanse på temperaturen da de har en nøyaktighet på rundt +- 2 grader. Det kan altså være feks 18-22 grader i rommet i løpet av en dag.

Elektriske termostater er derimot mye bedre og er så å si helt nøyaktige. Disse kan man jo også stille inn digitalt, til å holde feks konstant 22 grader. Dette gir en mer behagelig og jevn varme, men koster LANGT mer.

Noen skikkelige gode panelovner med digital termostat må man gjerne opp i 2000kr pr stk for, men da kommer de med timerfunksjoner, dag/natt modus osv. Disse kan altså stilles inn til å holde huset kaldt mens man sover, og skrur seg gjerne på 1-2 timer før du våkner, alt ettersom hva du stiller dem inn til. De kan også stilles inn til å holde feks 4 grader romtemperatur fra kl 0800 og frem til du kommer hjem fra jobb. De sørger da for at huset er varmet opp til 22 grader igjen FØR du er hjemme fra jobb. Så du vil ikke merke noe annet enn at det alltid er 22 grader i huset hele tiden, sålenge du ikke er på jobb eller ikke sover.

Slik kan du spare ENORME mengder strøm, og DERFOR tjener man inn kostnaden på disse ovnene relativt raskt. Og de holder gjerne i herrens mange år, det være seg 10-20 år. Så dette er klart den beste måten å varme opp hus på, enda bedre enn tradisjonelle varmekabler med vanlig termostat.

Men en rask, billig og god løsning for pengene er å kjøpe ovnene jeg har linket til over :)

Har man varmekabler med termostat får man byttet denne til en termostaten med døgn ukeur som tar for seg både dag og nattsenk.

Enda bedre en å bytte kablene med panelovn.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har brukt vegghengte oljefylte ovner i mange år, aldri noe problem med de. Ser ut som radiatorer til sentralfyr, og blir ikke særlig varme pga stor overflate.

Lenke til kommentar

Nobø fikk med seg at mange likte oljeovner så de laget en ovn som ser helt maken ut men inni er dte ei glassplate med ledende belegg på av samme typen som de bruker i åpne glassovner.

Efekten blir den samme med en ovn med lav overflatetemperatur også er de mye sikrere.

Argumentasjonen med at "men jeg har hatt oljeovner i mange år uten problemer" hjelper så lite på de som har hatt det.

Når de ryker om det får gå så langt så kan de ta med seg huset ditt i en brann og/eller skolde deg stygt.

Ojeovner har tatt fyr, de har eksplodert og de har brent ned hus.

Er det værdt risken når det finnes andre og bedre alternativer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har også hatt flere flyttbare, og en av disse ble kassert etter at den begynte å lekke olje. Det virker som om de vegghengte er av bedre kvalitet. Eller har jeg bare vært heldig med mine?

Lenke til kommentar

Har man varmekabler med termostat får man byttet denne til en termostaten med døgn ukeur som tar for seg både dag og nattsenk.

Enda bedre en å bytte kablene med panelovn.

Vel, hvis du leser så skrev jeg at det var bedre enn tradisjonelle varmekabler med VANLIG termostat ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...