Gå til innhold

Reklame til nettside?

Anbefalte innlegg

Har en middels aktiv nettside med få brukere som er ofte innom. Har prøvd å bruke Google Ads, men inntektene er mikroskopiske med tanke på at jeg har svære bannere på både nettside og forum, der mange folk er innom hver dag. Vet det finnes flere typer systemer for reklamebannere, kan noen anbefale noe til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer reklame er ikke lik mer inntekt. Mer reklame kan føre til færre brukere. Det viktige er å få relevant reklame til din sides brukergruppe.

Begynn med en undersøkelse på hvem gj.snittbrukeren er og få så mer reklame rettet mot det markedet.

Plassering av reklamen er også svært viktig.

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet inn stikkord i Google Adsense, men reklamene er likevel veldig typiske, dvs slanking osv. Finns kanskje ikke reklamer for temaet til nettsiden min?

Lurte på om det finnes noe annet enn Google Adsense som gir betaling for f.eks antall visninger, ikke nødvendigvis klikk - de som besøker siden er "datakyndige" nok til å ikke klikke reklamebannere. Eller er det liten forskjell på Google Adsense og andre systemer?

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet inn stikkord i Google Adsense, men reklamene er likevel veldig typiske, dvs slanking osv. Finns kanskje ikke reklamer for temaet til nettsiden min?

Lurte på om det finnes noe annet enn Google Adsense som gir betaling for f.eks antall visninger, ikke nødvendigvis klikk - de som besøker siden er "datakyndige" nok til å ikke klikke reklamebannere. Eller er det liten forskjell på Google Adsense og andre systemer?

Selg inn reklame sjøl fra lokale bedrifter.

Lenke til kommentar

No good. Har annonsert at jeg kan selge reklameplass, men ingen interesserte, og overrasker meg ikke da "markedet" er rimelig begrenset. Siden er mest for en liten intern gruppe som er ofte innom siden.

Høres ut som nisjemarked for meg, kanskje nettopp det en annonsør er på jakt etter om du finner "den rette"?

Lenke til kommentar

No good. Har annonsert at jeg kan selge reklameplass, men ingen interesserte, og overrasker meg ikke da "markedet" er rimelig begrenset. Siden er mest for en liten intern gruppe som er ofte innom siden.

Du må kontakte hver enkelt potensielle annonsør. De kommer aldri av seg selv, til det er deres hverdag for travel.

Lenke til kommentar

Adsense er ganske avanserte saker. Hvilke reklamer som vises, kommer ikke bare an på nettstedet (og stikkord), men også på brukeren og hvor hun befinner seg. På min egen nettside kan jeg, her fra Singapore, få reklamer for lokale butikker, eller for Dealextreme (som helt klart har sammenheng med mine interesser), eller for norske banker. Relativt godt gjettet av Adsense, altså. Det er godt mulig at disse gjetningene blir bedre etter hvert.

Jeg tror det lureste er å foreløpig ikke se på inntektene direkte, men på CTR (click-through rate) og antall visninger/unike brukere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har du problemet ditt: Google ads, eller egen plassutleie vil ikke hjelpe deg så lenge det er en begrenset gruppe. Mine venner er stadig innom mine blogger, nettsider og lignende, men de er ikke interessert i reklamen. Skal de ha noe finner de det selv. Så hvis du for eks. har en nettside for D&D-miljøet i Harstad er det hovedsaklig bare outland.no og spillsjefen.no som er aktuelle for dem å handle ifra i norge, (amazon.com/amazon.co.uk er utenlandske alternativene), disse stedene kjenner alle norske D&D-ere til, så de klikker ikke på reklamen for de vet om tilbude som evt. kommer opp, (dette er bare et forenklet eksempel).

Jeg har for eksempel en blog-post som er besøkt 10'000 ganger, men som ikke har resultert i en eneste ad-sens krone.

Vil du tjene penger på reklame på nett, må du begynne med nyheter, og så leie ut reklame som du tar betalt for enten pr. ipression, pr. klikk(ikke lurt), eller for tiden den vises til alle besøkende. Dette er slik nettaviser tjener penger.

-frank

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Vil du tjene penger på reklame på nett, må du begynne med nyheter, og så leie ut reklame som du tar betalt for enten pr. ipression, pr. klikk(ikke lurt), eller for tiden den vises til alle besøkende. Dette er slik nettaviser tjener penger.

-frank

Delvis enig, men det er skala-problem her. For en liten side vil det være veldig mye administrasjon ved å aktivt leie ut reklameplass med individuelle avtaler. Det er her Adsense og liknende tjenester er geniale. Selvfølgelig tar de et mellomlegg, men du får også en veldig nyttig tjeneste ved at de tar all administrasjon, samtidig som de er veldig flinke til å optimere hvilken reklame de viser til hvem.

I mitt tilfelle er jeg veldig fornøyd med Adsense. Jeg kan ikke gi noen eksakte tall, men tviler på at jeg hadde fått mer penger ut av å lage kontrakter med individuelle annonsører.

Lenke til kommentar

Prøver for tiden ut en tjeneste som heter text-link-ads i tillegg til Adsense. Denne fungerer slik at du får en prisvurdering på siden din og så blir annonseplassene dine lagt ut for salg. Dette krever imidlertid en godkjenning av sidene før du får lov å selge annonser. Antall besøkende, design etc. Om en får solgt annonseplassene betales disse med fast mnd. pris. Er litt i tvil om hvor god denne tjenesten er for norske nettsteder, da jeg foreløpig ikke har solgt noen annonseplasser.

OBS! om du har tenkt å prøve dette må du være forsiktig så du ikke kommer på kant med Adsense sine Retningslinjer for plassering av konkurrerende annonser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...