Gå til innhold

Lagger under avspilling av media fra pc til htpc

Anbefalte innlegg

Hei, har nettop kjøpt/byggd meg en htpc. Dette blir tredje pc'en i huset. Kjøpt så jeg å fruen slipper å sitte på gjesterommet å se på filmer/serier.

Uansett, jeg har et lite problem, størstedelen av filmer/serier liggen på min dell xps som står på gjesterommet.

Alle pc'ene er i samme "workgroup", film/serier mappen på XPS er delt så jeg kan få tak i den fra HTPC.

Men jeg sliter med videoavspilling, lagger ofte om jeg prøver å se film fra mappen på XPS'en. Så hvordan kan jeg løse dette?

Jeg hadde videre planer om en NAS, å legge alt av media på den. Jeg har derfor ikke kjøpt noe mer enn en 60gb ssd disk til htpc'en.

Men jeg forstår ikke helt hvordan dette blir koblet isammen? NAS'en kobles til ruteren min ikke sant? Mine tre pc'er får da tilgang til NAS'en via ruteren eller går det via nettet?

Og vil dette garantere laggfri avspilling av mediafiler, HD filmer f.eks??

Eller vil det bare være greiere å kjøpe en stor hardisk å ha i HTPC'n?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke noe om hva slags nettverk du har hjemme, kablet eller trådløst? Hvordan er dette koblet sammen i dag? Hvis trådløst, hvilke hastigheter jobber dette på? Type router?

Når det gjelder NAS så kobles denne i en ledig kontakt i routeren, da skal alle PCer ha tilgang til innholdet. Dette vil ikke garantere laggfri avspilling hvis resten av systemet ikke henger med i svingene.

Her i huset opplevde vi ikke laggfri avspilling før vi investerte i ny router(Linksys E4200) og nye trådløse kort i alle PCer slik at den trådløse hastigheten internt her i huset ligger på 300mbps. Plassering av router er også viktig.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om hva slags nettverk du har hjemme, kablet eller trådløst? Hvordan er dette koblet sammen i dag? Hvis trådløst, hvilke hastigheter jobber dette på? Type router?

Når det gjelder NAS så kobles denne i en ledig kontakt i routeren, da skal alle PCer ha tilgang til innholdet. Dette vil ikke garantere laggfri avspilling hvis resten av systemet ikke henger med i svingene.

Her i huset opplevde vi ikke laggfri avspilling før vi investerte i ny router(Linksys E4200) og nye trådløse kort i alle PCer slik at den trådløse hastigheten internt her i huset ligger på 300mbps. Plassering av router er også viktig.

Selfølgelig :blush: Alt er trådløst, ruteren er en thomson speedtouch st780. Fra telenor.

Htpc'en har innebygd wifi på hovedkortet(asus f1-a75 deluxe)som støtter n-standarden, det gjør nettverkkortet på xps'en og. Men jeg ser at ruteren støtter bare b og g... Har det noe å si? Går data(videoen) fra dell'n til htpc'n via ruteren eller går det direkte fra pc til pc?

Ruteren står midt leiligheten, stua og gjesterommet er i hver sin ende så ruteren står midt i mellom pc'ene.

Bytte av ruter er det plug and play? er det noe spes jeg må tenke på? Har bredbånd fra telenor.

Hvordan kan man måle hastighet på nettverket?

Er lenge siden jeg har drevet med pc så mye kunnskap har blitt glemt :o

Lenke til kommentar

Tror jeg ville byttet den routeren med noe annet. Et alternativ er å få et nytt modem/router fra Telenor som støtter n-standard, for eksempel ZyXEL P2812. Hvor stabilt og bra dette er vet jeg ikke men da har du støtte for N-standard trådløst og 1Gigabit hastighet på kablet nett.

En annen mulighet er å slå av trådløs funksjonen i modemet ditt og koble til en ny router til en av nettverksutgangene, men da er du låst til 100Mbit hastighet pga at modemet ditt ikke støtter gigabit kablet nettverk.

Et tredje alternativ er å bruke en såkalt Homeplug men hvor bra dette er aner jeg ikke, tror det er litt blanda erfaring med disse.

Tror jeg ville gått for alternativ 1.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Tror jeg ville byttet den routeren med noe annet. Et alternativ er å få et nytt modem/router fra Telenor som støtter n-standard, for eksempel ZyXEL P2812. Hvor stabilt og bra dette er vet jeg ikke men da har du støtte for N-standard trådløst og 1Gigabit hastighet på kablet nett.

En annen mulighet er å slå av trådløs funksjonen i modemet ditt og koble til en ny router til en av nettverksutgangene, men da er du låst til 100Mbit hastighet pga at modemet ditt ikke støtter gigabit kablet nettverk.

Et tredje alternativ er å bruke en såkalt Homeplug men hvor bra dette er aner jeg ikke, tror det er litt blanda erfaring med disse.

Tror jeg ville gått for alternativ 1.

Skjønner, så det er ruteren som er flaskehalsen her?

Hjelper ikke om jeg kjøper en NAS heller da?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe helt sikkert, men routeren din vil fremdeles strupe hastigheten både på kablet og trådløs overføring. En NAS boks har mest sannsyning gigabit støtte og da er det litt dumt å kvele den allerede ved tilkobling til routeren din som støtter 100Mbit.

Lenke til kommentar

Hei igjen, har fått ny ruter nå fra telenor. Selv om jeg har en hastighet på 270mbps trådløst så opplever jeg fortsatt serier eller filmer plutselig begynner å hakke etter en stund. Jeg tok å overførte filmer og serier på en ekstern hardisk som jeg plugga rett i ruteren(usb) for å se om det hjalp men det er samme leksa da og.

Kan det være ruteren som ikke er byggd for slik bruk eller?

Vet ikke om det vil gå bedre med en nas jeg? Den blir vel kobla via nettverkskabel, nettverkskabel er vel kjappere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...