TangoSierra Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Hei! Jeg har nettopp byttet veggpanel i et rom. For å gjøre dette måtte jeg ta strømledning og støpsel ut av veggen (lot det vare ligge løst, med sikringen av). Da jeg var ferdig skrudde jeg støpselene på veggen og la ledningene på plass. I dette rommet er annenhvert støpsel merket med "kun belysning" og styres med en dimmer. Jeg la merke til at disse støpselene var orange inni, i motsettning til de andre, som var røde. Da jeg satte på strømmen igjen begynte lampen som var tilknyttet dimmeren å blinke svakt. Det kom også en durelyd ut av dimmeren. Jeg satte en annen lampe i en av de andre "kun belysning"-støpselene. Da stoppet vibreringen og bråket. Men fortsatte da jeg tok den siste lampa ut igjen. Hva kan dette være???? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 dimmere har både en maksimum, og en minimumsbelastning. belastning under min. kan gi effekter som det du beskriver. 1 Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Så i lekmannsterm så hadde jeg for lite koblet til?? Kan du fortelle meg hvordan de dimmestikka virker? Hvorfor blir ikke de vanlige stikka påvirka. De er jo på samme ledningsbit. Takk :-) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 stemmer! jeg tipper det går en 3 leder kabel langs veggen, med L, N (eller en annen L i IT-nett) og L(koblet gjennom dimmeren) i de vanlige stikkontaktene henter man ut strøm mellom L og N. I stikkontaktene med dimming kobler man seg mellom L(koblet gjennom dimmeren) og N Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 ok.. takk for raskt og utfyllende svar! Kanskje du også vet dette: Er det å anse som elektrikkerarbeid å skru disse støpslene på veggen igjen? bør jeg ringe en elektrikker? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Hvis du ikke faktisk har skrudd ut ledningene kan jeg ikke tenke meg du må ha elektriker for å sette 2 skruer i veggen? Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Det var det jeg også tenkte... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Nei, dette har du ikke lov til å gjøre selv. ring en elektriker! kilde: http://www.dsb.no/no/DLE/Elsikkerhet/Hva-kan-privatersoner-selv-gjore-pa-det-elektrisk-anlegget/ Endret 5. februar 2012 av SirAmp Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Om dette er et åpentanlegg, noe det ser ut til å være er det flere farer ved å løsne stikk og ledninger for så å bare feste det hele tilbake igjen. Når dette gjøre får man mekanisk belastning på ledningene der de er skrudd fast i koblingsklemmene. Disse kan således rikle helt eller delvis løse og senere skape varmgang og brann. Får man varmgang i et koblingspunkt ender det med ett av to utfall. 1- Koblingen brenner av og kretsen er brutt. 2- Koblingen brenner opp og man kan lese om det i avisa dagen etter. Heldigvis ser det ut som utfallet ofte ender med nummer 1 men noen ganger ender det med nummer 2 og da har man en brann å hanskes med. Burde man sjanse på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå