Gå til innhold

Det perfekte Nordlysobjektiv?

Anbefalte innlegg

Hei,

Som tittel sier; hva er det perfekte Nordlys objektiv? Dette er fotografering som stiller større krav til utstyr enn mye annen foto :roll: . Med nye speiløse kameraer er mange merker mulige via adapter, så i grunnen kan man kjøpe et nærmest hvilket som helst godt (gammelt), og deretter et "digitalt bakstykke" som passer via adpater (f.eks. m43, NEX, Fuji, etc...). Mine krav er:

1) Det må være maksimum 21mm tilsvarende FF og helst videre, Grunnen til dette er man gjerne ønsker å få med noe landskap og så mye som mulig av Nordlys.

2) Det må helst ha f/2 eller bedre. Dette for å kunne tegne nordlys skarpt ved å muliggjøre korte lukkertider.

3) Det må tegne skarpt på største blender, også i hjørner.

4) Må ha lite koma og flare. Oftest er nordlysbilder tatt på natten der det er stor kontrast mellom mørke partier og lyskilder, og objektiv må ikke gi for mye "gjenskinn" og slør rundt disse.

Og sekundært:

5) Det må være rettegnende, dvs lite distortion. Jeg synes det er irriternende med en buet horisont der hav er med.

6) Det må ha mekanisk blenderring slik at det enkelt kan brukes på ulike speilløse kameraer via adapter. Jada, det får adaptere som muliggjør nedblending, men dette er noe mer herk.

7) Må ha mekanisk fokusering som stopper nøyaktig på uendelig.

8) Bør ha mulighet for å bruke stativfeste enten på adapter eller på objektiv, dvs at det er fysisk plass til å bruke et "klemme rundt ring" stativfeste. Grunnen til dette er at enkelte nye speilløse har latterlige dårlige stativfester på hus, så for tunge objektiver gir det bedre støtte på objektiv.

Mine favoritt (selv om jeg ikke har prøv den): Leica 21/1,4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canons 16-35 er et godt alternativ, men jeg må likevel være enig i gormleys vurderinger og jeg er også en Canonbruker. Akkurat det objektivet står på ønskelisten.... Har i tillegg en 24mm f1,4 II til de gangene jeg ønsker å få frosset lyset bedre. Slenger gjerne sammen flere eksponeringer til panorama om jeg synes vinkelen på denne blir for liten. Største til nå er en "toetasjer" med 6 bilder oppe og 6 bilder nede alle tatt på høykant med 24mm`eren...

Lenke til kommentar

Samyang 14mm , skarp allerede fra 2,8 . men må blendes ned til f3,2 pga mørke hjørner .

Nikon/Canons 24mm f1,4 må blendes ned til f2,8 for å bli nogenlunde skarp . Den blir og trang -.

forøvrig så skjønner jeg ikke poenget lenger med kortest mulig lukkertid , 15 sek er min standard lukkertid . Farger , mønster i nordlyset er fortsatt til stede . Støy er minimalisert i forhold til de som tar bilder på 1 sek uten nevneverdige nyanser i bildet .

Leica 21mm f 1,4 , da kan vi snakkes:)

Lenke til kommentar

Tjaaaaa. Uten å ha sett noen bilder fra deg er det vanskelig å si seg uenig, men etter å ha fått et bra antall nordlysnetter på nakken så er jeg ikke heeeeelt enig. Ja, du kan godt få til å heholde stråler og nyanser godt med lang lukkertid, men det kommer heeelt an på aktiviteten til nordlyset. 10 sekunder kan også resultere i "grønn grøt" uten særlig detaljer, men som sagt så er det avhengig av flere faktorer. Jeg har tatt kurante bilder av nordlyset opp i 30 sekunder (selv om stjernene begynner stripe på litt kortere tid enn det), men foretrekker å ha muligheten til å klippe ned tiden i sekundet eller raskere de gangene det trengs. Men skjønner selvsagt at andre prioriterer anderledes. Det gir meg i hvertfall muligheten til å sy sammen 12-bilders panoramaer, noe jeg neppe hadde fått unna med lukkertider på 15 sek+ for hvert enkeltbilde. Og det å ha valgfrihet er en ting jeg setter meget høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...