Gå til innhold

Kaffemaskin ødelagt. Må den leveres der den er kjøpt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En Dolce Gusto maskin jeg fikk til jul ble ødelagt i går. Den er kjøpt i en butikk et stykke unna der jeg bor, så jeg skulle gjerne sluppet å reise dit for å levere den. Hvordan er rettighetene til forbrukeren her? Kan jeg levere den til en hvilken som helst forhandler som selger maskinen, eller må den tilbake til butikken der jeg kjøpte den?

 

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er butikken som står ansvarlig overfor kunden i slike saker, og derfor er det i utgangspunktet dit den skal leveres. Dersom butikken er en del av en kjede, så kan man ofte levere inn varen i andre butikker som er med i kjeden, og det hender at det eksisterer avtaler mellom butikken og leverandør/importør/produsent som gjør at du selv kan sende varen direkte til verkstedet. Enkelte butikker tilbyr seg også å sende inn for deg selv om du ikke har kjøpt varen hos dem, men tar da vanligvis betalt for det.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hvor bor du, hvor er den kjøpt, og hvilken butikk hadde du isåfall tenkt å stikke til? Du har ingen krav om å kunne levere lokalt, men har du kvittering så er mange lokale butikker ofte serviceinnstillte nok til å hjelpe deg, de får igjen pengene for dolce gusto-maskinen uansett.

 

NB: Hva er galt med maskina? Finnes en del tips for vanlige ting som man opplever som feil, men som egentlig bare handler om vedlikehold.

Lenke til kommentar

Dersom du har fått den til jul regner jeg med du ikke har kvittering. De fleste butikker krever kjøpsbevis (garantibevis) for slike saker. Butikken den er kjøpt den hos har kanskje registrert dette på navn.

Tror du kvittering automatisk forsvinner når ting blir gitt som en gave? I motsetning til deg vil jeg derimot anta at TS kan få tak i kvitteringen fra de som ga han gaven.

Lenke til kommentar

Hvor bor du, hvor er den kjøpt, og hvilken butikk hadde du isåfall tenkt å stikke til? Du har ingen krav om å kunne levere lokalt, men har du kvittering så er mange lokale butikker ofte serviceinnstillte nok til å hjelpe deg, de får igjen pengene for dolce gusto-maskinen uansett.

 

NB: Hva er galt med maskina? Finnes en del tips for vanlige ting som man opplever som feil, men som egentlig bare handler om vedlikehold.

 

Den er kjøpt av faren min på Euronics. Han har kvittering, og jeg skal jo hjem en eller annen gang, så jeg får nok uansett byttet den der. Men det ville vært veldig kjekt å få byttet den i Oslo.

 

Har brukt den hver dag etter jul fram til nå og har vært strålende fornøyd. Da jeg skulle bruke den her om dagen startet den som vanlig, men plutselig kom en "skrape-knekke"-lyd, og så begynte vannet å renne ut på undersiden. Stoppet den, ventet en stund, og forsøkte igjen. Vannet bare rant ut på undersiden av maskina, gjennom sprekker og skruehull. Virker som om et rør eller noe har sprukket inni der =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...