enurweb Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Heisann! Vært litt lenge ut av "gamet" med å bygge PC men nå som mitt elskede Diablo 3 nærmer seg er det på tide å få bygget seg noe skikkelig som spillet fortjener Ser ikke bortfra at jeg endelig også kan teste noen andre bad ass spill i samme slengen Jeg tenker bra ytelse da maskinens hovedformål er spill men detaljer som en god skjerm er også viktig. Har alltid siklet etter et Lian Li kabinett... Er dette fortsatt det råeste på markedet med tanke på et varmeeffektivt, pent og smart kabinett? Alle gode forslag til en selvbygger maskin mottas med stor TAKK Edit. Lagt til bestillingen slik den mest sannsynlig blir seende ut dersom skjermkortet kommer på lager snart. Endret 5. februar 2012 av enurweb Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) når du sier god skjerm, tenker du 120Hz eller veldig god bildekvalitet? når det kommer til kabinett burde du velge selv utifra hvordan det ser ut, og deretter se på kjøleegenskaper osv. det at du vil ha lian li sier lite, de har ganske mange kabinetter å velge mellom... her er ett oppsett som du kan starte med: deretter legge til skjerm og kabinett, så får vi se hvor mye det blir Endret 4. februar 2012 av olestokk 1 Lenke til kommentar
medlem-57480 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Hei. Jeg har akkurat jobbet rundt i kveld med det samme. Ta en titt på denne linken. Det er kraftig pc med skjerm. Det er også mus og tastatur, men de kan seff fjernes: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1414142 Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 når du sier god skjerm, tenker du 120Hz eller veldig god bildekvalitet? når det kommer til kabinett burde du velge selv utifra hvordan det ser ut, og deretter se på kjøleegenskaper osv. det at du vil ha lian li sier lite, de har ganske mange kabinetter å velge mellom... her er ett oppsett som du kan starte med: deretter legge til skjerm og kabinett, så får vi se hvor mye det blir Knall Med tanke på skjerm så vet jeg ikke helt faktisk. Har vært litt uttafor en stund men skjerm bør først og fremst yte godt i spill. Jeg spiller vel kanskje ikke først og fremst så veldig mye FPS spill men mer Diablo, Starcraft og den slags. Hum kabinettmessig så er helt klart et praktisk, støysvakt og kjøleegenskaper langt viktigere enn utseende. Jeg bare husker for en del år siden var liksom Lian Li det feteste av det fete Hei. Jeg har akkurat jobbet rundt i kveld med det samme. Ta en titt på denne linken. Det er kraftig pc med skjerm. Det er også mus og tastatur, men de kan seff fjernes: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1414142 Skal ta en kikk i tråden din Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Sånn nå har jeg jammen meg sittet hele natta og puttet sammen deler jeg tror og håper fungerer sammen. Her må folk arrestere meg om jeg tar feil! Jeg har noen spørsmål da som jeg håper noen også tar seg tid til å hjelpe med i tillegg til å kikke igjennom listen min. 1. Bør jeg handle ekstra vifte til det kabinettet jeg har valgt? Ser HW.no har testet det uten ekstra vifter som det er kuttet ut huller til. 2. Jeg gikk for en CL10 RAM pakke. Er det store forskjeller på CL10 og CL9? 3. Jeg har valgt en PSU med toppvifte. Denne skal jo stå i bunnen av kabinettet, fungerer det OK mon tro? 4. Litt fremtidsrettet her med tanke på PSU, kommer den til å levere nok power til oppsettet mitt og kanskje holde noen år fremover? 5. Leste et sted at Intel Core I7 prosessoren hadde et ganske OK skjermkort/grafikk ett eller annet integrert. Trenger vel fortsatt det kick ass skjermkortet fra ATI? 6. Noen som vet om strømtilkoblingen til skjermkortet jeg har valgt meg er kompatibelt med hovedkort og PSU? Ellers er det bare å komme med kommentarer om dere ser noe i handlelisten min som jeg ikke ser Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Ohh ett punkt jeg glemte. Kommer den CPU- en med kjøler eller må jeg få med det også? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Hvis du kun skal spille ville jeg gått for core I2500K det følger med en kjøler, men en tredjepartskjøler vil kunne være stillere + kjøle bedre. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 vel... i7 er ganske bortkastet til gaming, forskjellen på i5 og i7 er hyperthreading, hyperthreading brukes kun i de færreste spill og der det brukes er du ofte flaskehalset av skjermkortet likevel... til gaming brukes PCen maks 5GB minne med masse andre programmer oppe også, du trenger virkelig ikke mer en 8GB, i tillegg har minnebrikkene en veldig høy varme spreder (noe som egentlig ikke trengs på DDR3 minne da de ikke produserer mye varme), dette fører til at du ikke får plass til høy kjøletårn tenk deg godt om på disse: trenger du virkelig blu-ray? trenger du virkelig windows 7 ultimate? av stabilitetsårsaker ville jeg gått for en Samsung 830 SSD, den du har valgt bruker en SF-2281 kontroller, og den er godt kjent for at det er problemer med den du trenger ikke flere vifter i kabinettet, når du setter opp PCen og finner ut at du synes du har for høye temperaturer, da kan du kjøpe ekstra vifter, men jeg tviler på at det trengs minne har jeg teknisk sett svart på, men det er ikke noe forskjell på CL9 og CL10, men hvis du går for minne som ikke er "overkillception" vil du få CL9 PSUen kan snus... den kan dra luft gjennom bunnen av kabinettet strømforsyninga er stor nok for dette ja, og hvis du ønsker det i fremtiden så takler den crossfireX og overklokking også grafikkortet som ligger i i5/i7 prosessorene virker OK for nettspill, men til skikkelige spill er den helt ubrukelig jau, strømledningene passer Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 vel... i7 er ganske bortkastet til gaming, forskjellen på i5 og i7 er hyperthreading, hyperthreading brukes kun i de færreste spill og der det brukes er du ofte flaskehalset av skjermkortet likevel... til gaming brukes PCen maks 5GB minne med masse andre programmer oppe også, du trenger virkelig ikke mer en 8GB, i tillegg har minnebrikkene en veldig høy varme spreder (noe som egentlig ikke trengs på DDR3 minne da de ikke produserer mye varme), dette fører til at du ikke får plass til høy kjøletårn tenk deg godt om på disse: trenger du virkelig blu-ray? trenger du virkelig windows 7 ultimate? av stabilitetsårsaker ville jeg gått for en Samsung 830 SSD, den du har valgt bruker en SF-2281 kontroller, og den er godt kjent for at det er problemer med den du trenger ikke flere vifter i kabinettet, når du setter opp PCen og finner ut at du synes du har for høye temperaturer, da kan du kjøpe ekstra vifter, men jeg tviler på at det trengs minne har jeg teknisk sett svart på, men det er ikke noe forskjell på CL9 og CL10, men hvis du går for minne som ikke er "overkillception" vil du få CL9 PSUen kan snus... den kan dra luft gjennom bunnen av kabinettet strømforsyninga er stor nok for dette ja, og hvis du ønsker det i fremtiden så takler den crossfireX og overklokking også grafikkortet som ligger i i5/i7 prosessorene virker OK for nettspill, men til skikkelige spill er den helt ubrukelig jau, strømledningene passer Som fryktet, eller kanskje nærmere sagt forventet må det litt finjusteringer til ja Må bare legge til at dette blir husets eneste stasjonære PC så den vil også kunne tjene andre formål enn å kun spille men det er hovedoppgaven. For å ta det steg for steg så jeg ikke selv mister tråden her 1. Tror jeg trenger en konkret anbefalning på CPU-en og gjerne med link til Dustin Bedrift Som nevnt skal maskinen også tjene andre formål så er i5 anbefalt ovenfor i7 kun pga prisen? 2. Anbefalning til CPU kjøler dere er fornøyd med? 3. Det med minne som du forklarte ganske utfyllende forstod jeg ikke helt. Jeg bør helst ikke fylle mer enn 2 av 4 minneslotter? Skjønte ikke dette med høyt kjøletårn. Jeg tenker jo mer minne jo bedre, samt ikke velge brikker som låser meg for fremtidens krav. 4. Jeg har byttet til en Samsung 830 SSD 128Gb. Ser at Denne disken kommer i 3 forskjellige versjoner som koster akkurat det samme Virker som om den har lavere skrivehastighet enn andre konkurrenter men når det er sagt så verdsetter jeg heller stabilitet om denne er god på det 5. Flott med svar på minne og ekstra viftespørsmålet selvom CPU kjøler vel trengs 6. Kan PSU-en snus opp-ned i det kabinettet jeg har valgt altså? Ser for meg at jeg må være aktiv med støvsugeren rundt kabinettet for å ikke gjøre maskinen til et hybelkaninrede 7. Tror jeg har valgt en litt fancy versjon forresten av Radeon HD 7970, det var liksom så mange valg... Kall meg gjerne en tosk men jeg må bare forstå tingene før jeg dundrer ut med såpass med penger Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Hvis du kun skal spille ville jeg gått for core I2500K det følger med en kjøler, men en tredjepartskjøler vil kunne være stillere + kjøle bedre. Hei og takk for svar! Ser flere skriver om i5 Vs. i7 og at kanskje i7 er overkill men maskinen skal også brukes til noe utennom spill selvom spill er hovedgreia Tidligere erfaringer viser meg også at en tredjepartskjøler er veien å gå, noe å anbefale på den fronten? PS. følger det med kjølere i alle CPU boksene Intel selger eller? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) fordelene med i7 er for det meste til bruk i videoredigering, den har det som kalles hyperthreading, nesten som at den har flere kjerner, men det er kun et fåtall av ting som faktisk er lagd for å kunne bruke det, bortsett fra hyperthreading så er det fysisk samme prosessoren (i5 2500K) mulige andre bruksområder til PCen, så skal jeg prøve å sjekke opp om de kan bruke det en billig og god CPU kjøler er for eksempel: CM Hyper 212 Evo, sånn passe stor, kjøler ganske greit og lager mindre lyd enn den som følger med her kan du se et bilde av noen 44mm høye minnebrikker under en prosessorkjøler: corsair sine vengeance brikker (som du har valgt) er 52.5mm høye, skjønner du hva jeg mener? det jeg mente med opp-ned var at vifta peker ned fordi det er hull til det under, med andre ord, PSUen drar luft fra under kassa, og slipper det ut bak kassa Bilde: hvis jeg ikke ser helt feil så er det også et støvfilter der Edit: hehe, glemte minnebruk jeg... det som er med minne er vel at for å si det på den måten så har jeg aldri klart å overstige 3GB minnebruk uten å spille, hvor i spill har jeg klart å komme helt opp til 4.3GB (BF3), jeg har 8GB minne i min maskin som en fremtidssikkring... mer enn 8GB minne er for de som driver med "high-end" redigering og RAMDisk... her er ett bilde av hvor mye minne som brukes med mange tilfeldige programmer åpne: (omtrent midt på bildet, ved siden av den blå streken) Endret 5. februar 2012 av olestokk Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Okey, da har jeg tatt noen grep Om i7 yter minst like godt som i5 til spill så tror jeg velger å gå for i7 CPU-en. Jeg puttet den CPU kjøleren i handlekurven som du anbefalte og regner med den passer til i7 CPU siden den er identisk med i5 Tok med en tube kjølepasta også som man vel trenger? Jeg har fjernet Corsair RAM brikkene på 32Gb og erstattet dem med KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB). I følge Amazon.com er disse 4,5 inch høye som vel er 11cm omtrent... Hehe, håper de mener cm og ikke inches. 4,5 cm håper jeg fungerer godt med den CPU kjøleren som nå er i handlekurven. Tror du eventuelt jeg kan gå for 2x den 8Gb pakken til Kingston eller blir det for tett på CPU kjøler? Til slutt, noe peiling på forskjellene på Radeon HD 7970? Jeg valgte et kort med 2 vifter på fra Asus. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Det at skjermkortet fra asus har 2 vifter har med at AMD sender skjermkortet til levrandører som asus, de modder det dvs 2 vifter, og noen ganger overklokker det. Endret 5. februar 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Det at skjermkortet fra asus har 2 vifter har med at AMD sender skjermkortet til levrandører som asus, de modder det dvs 2 vifter, og noen ganger overklokker det. Stemmer godt med hva som står på Dustin Fabrikkoverklokket skjermkort med 2 vifter som Asus mener skal gjøre kortet mer kjølig og stille. Kortet jeg valgte har støtte for 6 skjermer også... Lurer på om jeg noen gang kommer til å ha 6 skjermer Lenke til kommentar
777fan Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Antistatisk armbånd trengs ærlig talt ikke. Jeg har bygd flere PCer opp gjennom årene og har aldri opplevd noen ødelagte komponenter på grunn av statisk utladning. Det er best å ta noen forholdsregler allikevel, slik som å ikke bygge på et teppeunderlag, holde flytende væske langt unna arbeidsstedet og av og til utlade seg selv ved å røre en metallbelagt del (f.eks PSU eller kabinett). Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Okey, da har jeg tatt noen grep Om i7 yter minst like godt som i5 til spill så tror jeg velger å gå for i7 CPU-en. Jeg puttet den CPU kjøleren i handlekurven som du anbefalte og regner med den passer til i7 CPU siden den er identisk med i5 Tok med en tube kjølepasta også som man vel trenger? Jeg har fjernet Corsair RAM brikkene på 32Gb og erstattet dem med KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB). I følge Amazon.com er disse 4,5 inch høye som vel er 11cm omtrent... Hehe, håper de mener cm og ikke inches. 4,5 cm håper jeg fungerer godt med den CPU kjøleren som nå er i handlekurven. Tror du eventuelt jeg kan gå for 2x den 8Gb pakken til Kingston eller blir det for tett på CPU kjøler? Til slutt, noe peiling på forskjellene på Radeon HD 7970? Jeg valgte et kort med 2 vifter på fra Asus. Hvorfor skal du gå for i7 2600k? Du vil ikke merke noen som helst forskjell i spill fra en i5 2500k (INGEN), 7970 med 2 vifter fra Asus er det kortet med best kjøler, det eneste som skiller grafikkort fra hverandre om de har samme navn er forskjellige kjøleløsninger. Kjølepasta trenger du egentlig ikke, i nesten alle tilfeller følger det med når du kjøper en tredjeparts prosessorkjøler, men den er ikke alltid av god kvalitets, så det gjør jo egentlig ingenting. Antistatisk armbånd er ikke et must, men om du er litt nervøs for å bygge din første pc så er skader det ikke. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Okey, da har jeg tatt noen grep Om i7 yter minst like godt som i5 til spill så tror jeg velger å gå for i7 CPU-en. Jeg puttet den CPU kjøleren i handlekurven som du anbefalte og regner med den passer til i7 CPU siden den er identisk med i5 Tok med en tube kjølepasta også som man vel trenger? Jeg har fjernet Corsair RAM brikkene på 32Gb og erstattet dem med KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB). I følge Amazon.com er disse 4,5 inch høye som vel er 11cm omtrent... Hehe, håper de mener cm og ikke inches. 4,5 cm håper jeg fungerer godt med den CPU kjøleren som nå er i handlekurven. Tror du eventuelt jeg kan gå for 2x den 8Gb pakken til Kingston eller blir det for tett på CPU kjøler? Til slutt, noe peiling på forskjellene på Radeon HD 7970? Jeg valgte et kort med 2 vifter på fra Asus. Hvorfor skal du gå for i7 2600k? Du vil ikke merke noen som helst forskjell i spill fra en i5 2500k (INGEN), 7970 med 2 vifter fra Asus er det kortet med best kjøler, det eneste som skiller grafikkort fra hverandre om de har samme navn er forskjellige kjøleløsninger. Kjølepasta trenger du egentlig ikke, i nesten alle tilfeller følger det med når du kjøper en tredjeparts prosessorkjøler, men den er ikke alltid av god kvalitets, så det gjør jo egentlig ingenting. Antistatisk armbånd er ikke et must, men om du er litt nervøs for å bygge din første pc så er skader det ikke. Takker for gode innspill Jeg har puttet i7 2700K i handlekurven pga PC-en skal brukes til andre ting enn bare spilling og at jeg tenker noen år frem i tid her. Kommer ikke til å oppgradere på en stund når denne pakken er handlet Nå vet jeg ikke temperaturmessig da, kanskje er i5 sånn sett bedre. Sendte forresten mail til Dustin for å høre angående lagerstatus på skjermkortet. Det er eneste komponent i oppsettet som står ikke er på lager i det hele tatt. Lenke til kommentar
777fan Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Okey, da har jeg tatt noen grep Om i7 yter minst like godt som i5 til spill så tror jeg velger å gå for i7 CPU-en. Jeg puttet den CPU kjøleren i handlekurven som du anbefalte og regner med den passer til i7 CPU siden den er identisk med i5 Tok med en tube kjølepasta også som man vel trenger? Jeg har fjernet Corsair RAM brikkene på 32Gb og erstattet dem med KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB). I følge Amazon.com er disse 4,5 inch høye som vel er 11cm omtrent... Hehe, håper de mener cm og ikke inches. 4,5 cm håper jeg fungerer godt med den CPU kjøleren som nå er i handlekurven. Tror du eventuelt jeg kan gå for 2x den 8Gb pakken til Kingston eller blir det for tett på CPU kjøler? Til slutt, noe peiling på forskjellene på Radeon HD 7970? Jeg valgte et kort med 2 vifter på fra Asus. Hvorfor skal du gå for i7 2600k? Du vil ikke merke noen som helst forskjell i spill fra en i5 2500k (INGEN), 7970 med 2 vifter fra Asus er det kortet med best kjøler, det eneste som skiller grafikkort fra hverandre om de har samme navn er forskjellige kjøleløsninger. Kjølepasta trenger du egentlig ikke, i nesten alle tilfeller følger det med når du kjøper en tredjeparts prosessorkjøler, men den er ikke alltid av god kvalitets, så det gjør jo egentlig ingenting. Antistatisk armbånd er ikke et must, men om du er litt nervøs for å bygge din første pc så er skader det ikke. Takker for gode innspill Jeg har puttet i7 2700K i handlekurven pga PC-en skal brukes til andre ting enn bare spilling og at jeg tenker noen år frem i tid her. Kommer ikke til å oppgradere på en stund når denne pakken er handlet Nå vet jeg ikke temperaturmessig da, kanskje er i5 sånn sett bedre. Sendte forresten mail til Dustin for å høre angående lagerstatus på skjermkortet. Det er eneste komponent i oppsettet som står ikke er på lager i det hele tatt. Temperaturmessig er i5 og i7 på likt nivå når det gjelder stock klokkefrekvens, men så fort du begynner å overklokke vil du merke at en i7 vil kreve (litt) mer spenning (og dermed høyere temperatur) enn 2500K ved samme klokkefrekvens. Dette kommer av Hyperthreading som finnes i i7. Med Hyperthreading kan temperaturen være så mye som 10 grader høyere enn 2500K. Husk at en 2600/2700K ikke er mer fremtidsrettet enn en 2500K siden de bygger på samme arkitektur. Du må vite hva du skal bruke HTT til, ellers er 2500K det beste valget. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Okey, da har jeg tatt noen grep Om i7 yter minst like godt som i5 til spill så tror jeg velger å gå for i7 CPU-en. Jeg puttet den CPU kjøleren i handlekurven som du anbefalte og regner med den passer til i7 CPU siden den er identisk med i5 Tok med en tube kjølepasta også som man vel trenger? Jeg har fjernet Corsair RAM brikkene på 32Gb og erstattet dem med KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB). I følge Amazon.com er disse 4,5 inch høye som vel er 11cm omtrent... Hehe, håper de mener cm og ikke inches. 4,5 cm håper jeg fungerer godt med den CPU kjøleren som nå er i handlekurven. Tror du eventuelt jeg kan gå for 2x den 8Gb pakken til Kingston eller blir det for tett på CPU kjøler? Til slutt, noe peiling på forskjellene på Radeon HD 7970? Jeg valgte et kort med 2 vifter på fra Asus. Hvorfor skal du gå for i7 2600k? Du vil ikke merke noen som helst forskjell i spill fra en i5 2500k (INGEN), 7970 med 2 vifter fra Asus er det kortet med best kjøler, det eneste som skiller grafikkort fra hverandre om de har samme navn er forskjellige kjøleløsninger. Kjølepasta trenger du egentlig ikke, i nesten alle tilfeller følger det med når du kjøper en tredjeparts prosessorkjøler, men den er ikke alltid av god kvalitets, så det gjør jo egentlig ingenting. Antistatisk armbånd er ikke et must, men om du er litt nervøs for å bygge din første pc så er skader det ikke. Takker for gode innspill Jeg har puttet i7 2700K i handlekurven pga PC-en skal brukes til andre ting enn bare spilling og at jeg tenker noen år frem i tid her. Kommer ikke til å oppgradere på en stund når denne pakken er handlet Nå vet jeg ikke temperaturmessig da, kanskje er i5 sånn sett bedre. Sendte forresten mail til Dustin for å høre angående lagerstatus på skjermkortet. Det er eneste komponent i oppsettet som står ikke er på lager i det hele tatt. Temperaturmessig er i5 og i7 på likt nivå når det gjelder stock klokkefrekvens, men så fort du begynner å overklokke vil du merke at en i7 vil kreve (litt) mer spenning (og dermed høyere temperatur) enn 2500K ved samme klokkefrekvens. Dette kommer av Hyperthreading som finnes i i7. Med Hyperthreading kan temperaturen være så mye som 10 grader høyere enn 2500K. Husk at en 2600/2700K ikke er mer fremtidsrettet enn en 2500K siden de bygger på samme arkitektur. Du må vite hva du skal bruke HTT til, ellers er 2500K det beste valget. Hum, det eneste jeg vet utennom spilling og kontorarbeid som PC-en kommer til å bli brukt til er ned- og utpakking av filer samt litt redigering på amatøropptakene fra videokameraet. Sånn typisk etter en ferie eller noe sånt. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Hovedkortet du har satt opp er ikke på lager det heller(?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå