Gå til innhold

Er personer fra Balkan mer aggressive enn andre?

Anbefalte innlegg

Jeg har et intrykk av at personer fra land som Serbia, Kroatia, Albania, osv. er mer aggressive enn andre. Dette gjelder ikke bare relasjoner dem i mellom (Serbia og Kroatia for eksempel) men også mot andre. Jeg har selv ved flere anledninger opplevd en del av de som ikke direkte truende, men heller som noen du bør være litt forsiktig rundt med tanke på hva du sier, gjør o.l.

Merket det godt her for litt siden, rett etter EM-finalen i håndball hvor dommerene var fra Norge. Selv om de ikke gjorde noen feil og du på ingen måte kunne skylde Serbias tap på dem fikk jeg servert en god del saftige gloser fra noen serbere jeg traff. Dette var da bemerkninger som "Forbanna norske svin", "Heldigvis er de fattige når oljen tørker opp", etc. På enkelte tidspunkt virker de nærmest truende mot meg.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men dersom du ser på ting som bl.a. idrettsarrangement så virker det som om de er langt mer "fiendtlig" enn andre. Dersom det er slik, hva er i såfall grunnen?

Kan forresten legge til at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal poste dette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt Serbere og albanere (som jeg har erfart), er veldig aggressive. Skal liksom ikke mer enn en bagatell til for at bålet brenner, og det kraftig! Og dette er på snitt når det gjelder de fleste jeg har møtt/kjenner.

Så at de er voldsomme, er det ingen tvil om. Men hvorfor? Jeg pleier å sette plaster på såret ved å si, krig og elendighet har mye innflytelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I forhold til "passive" nordmenn, så er de "aggressive", ja.

Men man kan også stille spørsmål; er alle engelskmenn aggressive? Da tenker jeg på fotballsupportere som skyter, hugger av hodet og tenner på hverandre bare fordi de heier på feil lag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Angående urolighet på Balkan er det vel ganske symptomatisk at Bismarck en gang sa noe i retning av "dersom det kommer en ny storkrig i Europa kommer det til å være over noe idiotisk på Balkan". Mannen døde i 1890, altså 24 år før Gavrilo Princip drepte erkehertug Franz Ferdinand i Sarajevo.

Jeg har reist litt på Balkan. Det ble ikke noe bråk, og overalt ble jeg forelsket i land og folk, fra Serbia til Bosnia Hercegovina til Krotatia. Serbere, bosniakker og kroater.

Men det var også regnet som no-no å diskutere politikk. Jeg tror ikke de er mer agressive enn andre. Men jeg tror det er et geopolitisk og historisk bakteppe som gjør en del tema ekstra såre på Balkan. Det er bare femten år siden Srebrenica, siden krigen sluttet i 95. Det er bare 10 år siden Kosovo.

Om du begynte å snakke tysk i Norge på femtitallet ville det ikke bli godt mottatt. Det var demonstrasjoner da fire Vesttyske offiserer med tilknytning til NATO skulle besøke overkommandoen i Oslo, i 1959, tror jeg. Jan Guillou skriver i selvbiografien sin at han langt opp i tyvårsalderen nektet å ytre seg på tysk, som han behersket ganske bra, på grunn av krigen og Tysklands rolle under krigen. For å ta ett eksempel.

Folkepsykologi etter grusomme kriger tar det tid å hele. Tito gjorde en god jobb i Jugoslavia, men ikke en god nok jobb, siden motsetningene blusset opp etter hans død. Rett nok med god hjelp fra fundamentalister på alle sider, men særlig i kretsen rundt Milosevic og en del ledere i Kroatia (som var nasjonalistisk selv under Tito).

Om ti år tror jeg mye av motsetningene er glemt. Jeg tror ungdommen i stor grad vil omfavne hverandre. Og jeg tror at EU er veien videre for det tidligere Jugoslavia.

De som kjenner meg vet at jeg er ganske ambivalent til EU, men på dette punktet er det faktisk ganske viktig å forstå at den europeiske ideen har hindret krig etter forrige storkrig.

Det kan fungere på Balkan også. Tiden vil vise.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På meg virker det som om denne hissigpropp-stereotypen er noe alle folkeslag har, men det er aldri dem selv; man er alltid rolig og behersket selv, mens hissigproppene kommer utenfra.

Jeg har en jobb der jeg må kommunisere med folk fra mange forskjellige land på daglig basis, hovedsakelig innen EU, men det store flertallet av ubehagelige samtaler jeg har hatt er vært med nordeuropeere, særlig nordmenn og finner peker seg ut. Det er ikke nødvendigvis direkte utblåsninger, men fornærmelser og spydige kommentarer. Jeg kan ikke huske en eneste ubehagelig episode med folk fra Balkan, Midtøsten, Sør-Amerika eller andre steder man antar at folk er hissigere, selv i tilfeller der de har hatt god grunn til å være irriterte. Det kan selvfølgelig ha noe med samtalens natur å gjøre; folk fra forskjellige kulturer blir fornærmet av forskjellige ting. Nordmenn lar seg i liten grad hisse opp over historiske begivenheter eller bemerkninger om mødrene deres, så sånn sett kan mennesker fra visse kulturer være lettere å hisse opp - hvis man vil.

Lenke til kommentar
Om ti år tror jeg mye av motsetningene er glemt. Jeg tror ungdommen i stor grad vil omfavne hverandre. Og jeg tror at EU er veien videre for det tidligere Jugoslavia.

Enig i alt du sier, bortsett fra dette. Jeg er der nede hvert år, og ser ingen ende på elendigheten. Den politiske og økonomiske situasjonen er kompleks og enkelte steder på rangen av katastrofe – spesielt i Bosnia og delvis i Serbia og Kosovo. Arbeidsledigheten er opp i mot 40%, og til og med parlamentarikere der nede jeg har pratet med har ikke innsikt i hvordan deres system fungerer. Det siste er spesielt gjeldende for Bosnia. Landet har to parlament, tre regjeringer, to identiteter, tre konstituerende folkeslag, og en institusjon på toppen av det hele som ikke en gang er demokratisk valgt. Den serbiske republikken i Bosnia (Republika Srpska) med Dodik i spissen skaper store problemer for videre utvikling og stabilisering av området. Deres preferanser om selvstendighet (eller union med Serbia) er en tikkende bombe i Bosnia. Dette området kommer aldri til å kunne løsrive seg fra Bosnia uten at bosnjaker tar til våpen. Beograd gir sin støtte til Dodik, og dermed forsterker problematikken. I det siste har også Zagreb (Kroatia) begynt med lignende tendenser om å gi støtte til kroater i Bosnia.

På toppen av det hele har man en konstitusjon som er grunnet i Dayton-avtalen med mange feil og mangel. Avtalen var skrevet i hast, uten demokratisk forankning, og med formål om endringer i fremtiden. Ingenting har skjedd. Avtalen fremdeles fungerer som Bosnias konstitusjon i sin originale form – dvs. med alle sine feil og mangel. Hele avtalen trenger en ny runde og endres i samsvar med utviklingen i området. Hvis ikke kommer situasjonen til å bli bare verre og verre til det til slutt resulterer i farligheter.

Lenke til kommentar

Jeg har en jobb der jeg må kommunisere med folk fra mange forskjellige land på daglig basis, hovedsakelig innen EU, men det store flertallet av ubehagelige samtaler jeg har hatt er vært med nordeuropeere, særlig nordmenn og finner peker seg ut.

Jeg tror nordmenn og finner kan være like der. Ekstremt passiv-aggressive i mailkorrespondanse og på telefon når det ikke er fare for at man kan møtes ansikt til ansikt.

Men ansikt til ansikt blir det svært ofte en helt annen tone.

Det er heller ingen tvil om at sydeuropeere og folk fra Balkan har en helt annen måte å føre samtaler og kommunisere følelser. Denne kan gjerne tolkes som aggressiv og hissig blandt lavmælte nordmenn.

Lenke til kommentar

Enig i alt du sier, bortsett fra dette. Jeg er der nede hvert år, og ser ingen ende på elendigheten. Den politiske og økonomiske situasjonen er kompleks og enkelte steder på rangen av katastrofe – spesielt i Bosnia og delvis i Serbia og Kosovo. Arbeidsledigheten er opp i mot 40%, og til og med parlamentarikere der nede jeg har pratet med har ikke innsikt i hvordan deres system fungerer. Det siste er spesielt gjeldende for Bosnia. Landet har to parlament, tre regjeringer, to identiteter, tre konstituerende folkeslag, og en institusjon på toppen av det hele som ikke en gang er demokratisk valgt. Den serbiske republikken i Bosnia (Republika Srpska) med Dodik i spissen skaper store problemer for videre utvikling og stabilisering av området. Deres preferanser om selvstendighet (eller union med Serbia) er en tikkende bombe i Bosnia. Dette området kommer aldri til å kunne løsrive seg fra Bosnia uten at bosnjaker tar til våpen. Beograd gir sin støtte til Dodik, og dermed forsterker problematikken. I det siste har også Zagreb (Kroatia) begynt med lignende tendenser om å gi støtte til kroater i Bosnia.

På toppen av det hele har man en konstitusjon som er grunnet i Dayton-avtalen med mange feil og mangel. Avtalen var skrevet i hast, uten demokratisk forankning, og med formål om endringer i fremtiden. Ingenting har skjedd. Avtalen fremdeles fungerer som Bosnias konstitusjon i sin originale form – dvs. med alle sine feil og mangel. Hele avtalen trenger en ny runde og endres i samsvar med utviklingen i området. Hvis ikke kommer situasjonen til å bli bare verre og verre til det til slutt resulterer i farligheter.

Jo. Jeg er enig i det. Men jeg tror det er mulig å finne fremgang, om ikke økonomisk, så i form av en slags forsoning i løpet av ti år. Ikke fordi krigen glemmes, men mer fordi ungdom som ikke husker krigen eller ungdom som ikke husker krigen særlig godt vil begynne å vokse opp.

Økonomisk bedring vil likevel være nødvendig, og problemene med særlig Dayton-avtalen er vanskelige å overkomme, men jeg er rart nok optimist.

Lenke til kommentar

Jeg har et intrykk av at personer fra land som Serbia, Kroatia, Albania, osv. er mer aggressive enn andre. Dette gjelder ikke bare relasjoner dem i mellom (Serbia og Kroatia for eksempel) men også mot andre. Jeg har selv ved flere anledninger opplevd en del av de som ikke direkte truende, men heller som noen du bør være litt forsiktig rundt med tanke på hva du sier, gjør o.l.

Merket det godt her for litt siden, rett etter EM-finalen i håndball hvor dommerene var fra Norge. Selv om de ikke gjorde noen feil og du på ingen måte kunne skylde Serbias tap på dem fikk jeg servert en god del saftige gloser fra noen serbere jeg traff. Dette var da bemerkninger som "Forbanna norske svin", "Heldigvis er de fattige når oljen tørker opp", etc. På enkelte tidspunkt virker de nærmest truende mot meg.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men dersom du ser på ting som bl.a. idrettsarrangement så virker det som om de er langt mer "fiendtlig" enn andre. Dersom det er slik, hva er i såfall grunnen?

Kan forresten legge til at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal poste dette.

Du var i Serbia under EM finalen?

Lenke til kommentar

Du var i Serbia under EM finalen?

Hvorfor tror du det? Det finnes serbere andre steder i verden også.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du det? Det finnes serbere andre steder i verden også.

Vel, det var et spørsmål, jeg kan ikke svare for deg, hvis du ikke ønsker å svare. Men det mest sannsynlige scenario jeg kunne tenkte meg hvor det ville være veldig mange serbere og få nordmenn ville være i et "supporter" scenario. Jeg antok da at du hadde på deg supporter effekter da det var mulig å vite hvilket land du var fra, og befant deg i Serbia.

Et annet scenario ville være at du tilfeldigvis spaserte rundt et eller annet sted i Norge og tilfeldigvis møtte på berusede Serbere som slengte med leppa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...