screenman Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Noen sier at leger kan skrive ut resept på hvilke medikamenter en måtte ønske til seg selv, mens andre sier det motsatte. Så hva stemmer? Kan leger skrive ut resept på medikamenter som f.eks benzodiazepiner til seg selv om de skulle ønske det? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Ja dette stemmer at de kan... Dette er svar fra personer som har med leger å gjøre som sykepleiere og leger selv! 2 Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Noen sier at leger kan skrive ut resept på hvilke medikamenter en måtte ønske til seg selv, mens andre sier det motsatte. Så hva stemmer? Kan leger skrive ut resept på medikamenter som f.eks benzodiazepiner til seg selv om de skulle ønske det? Leger med full rekvisisjonsrett kan hente ut alle typer medikamenter på apotek. Meningen med dette er at medikamentene skal benyttes av legens pasienter, ikke at man skal "skrive ut resept til seg selv". Mvh Jultomten Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Ja dette stemmer at de kan... Dette er svar fra personer som har med leger å gjøre som sykepleiere og leger selv! Kan bekrefte denne nesten helt,sitter faktisk her og drikker øl med en som faktisk er lege. Som han sier:I prinsippet kan jeg skrive ut hva jeg vil,men man skal være nøye med refusjons koder,dokumentasjon og slikt ellers så kan man fort risikere en helvetes pris/ikke å få ut medisn på medikamenter for eks. humira ,da dette er dyre medikamenter som sykehusene betaler for(ikke bare å skrive ut det nevnte eksemplet for alle leger i følge ham,noen medikamenter krever mer dokumentasjon en bare en resept). Så ifølge ham så er det ikke bare å skrive ut hva man vil selv om man er lege. Eksemplet over kjenner jeg godt til da jeg må ha med meg en type dokumentasjon som fastlegen ikke kan skrive ut,ellers får jeg ikke ut medisinen hos apoteket(kjenner legen fra sykehuset forøvrig da han er samboer med ei som har samme lidelse som meg) . Postet av anonym: 0b7ac1a4b4d5f218747e7eb4d7df8d2f 3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Dessutten: Helsemiljøet er ikke større enn at misbruk av denne ordningen nok helt sikkert ville kommet ganske raskt for en dag om det forekom i noen særlig skala. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Selvfølgelig kan han det. Legen er helt sjef! Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Noen sier at leger kan skrive ut resept på hvilke medikamenter en måtte ønske til seg selv, mens andre sier det motsatte. Så hva stemmer? Kan leger skrive ut resept på medikamenter som f.eks benzodiazepiner til seg selv om de skulle ønske det? Tror B-preparater er regulert til at man ikke kan gjøre det, men ellers er det ganske fritt, men nå idag der resepter registreres digitalt hos apoteket kan en "bekymringsmelding" ifra et apotek resulterer i at legen kan fratas rettigheter, eller straffes på andre måter. Loven regulerer leger lite men "Norsk legeforening" har etikk-regler hvems brudd kan resultere i tilbakekallelsen av legeautorisasjon. Å skrive ut narkotika(opiater for eks.) og andre b-preparater som rusmiddel til en klient/seg selv er ulovlig. -frank Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Noen sier at leger kan skrive ut resept på hvilke medikamenter en måtte ønske til seg selv, mens andre sier det motsatte. Så hva stemmer? Kan leger skrive ut resept på medikamenter som f.eks benzodiazepiner til seg selv om de skulle ønske det? Ja, jeg kjøpte meg en pakke zopiclone for et års tid sida for å bruke til en flytur til Gran Canaria (treningsleir). Første gang jeg har klart å sove på fly. Og det ved siden av en alkis! MEN! Er det noen apotekere/farmasøyter her som kan si om de respekterer taushetsplikten i helsepersonelloven? Om jeg vil bli sladra på om jeg skriver ut en resept til meg selv (eller bare henter det på navn og nummer), og spaserer inn i vitus apotek med sykkelklær og skal ta ut en pakke aranesp, testosteron-gele, salbutamol-dråper og synachten? Jeg fikk en telefon fra en farmasøyt her forleden dag, nemlig, hvor jeg fikk opplyst personnr og navn på en pasient de ville sjekke om kunne ha forfalsket en resept fra en turnuskollega. Jeg spurte ikke om hva slags medisiner det gjaldt, for før jeg kom så langt, så tenkte jeg at det kunne være brudd på taushetsplikten, og hvorfor skal jeg bry meg en dritt om en pasient skaffer seg shitloads of sobril ved forfalsket underskrift? Jeg mener jo at alt burde være fritt, så jeg ba henne bare dra til helvete på en pen måte (får se om jeg får godkjent slavetjenesten, nå da.) Det viser jo at apotekerfolk er litt politi. Vi lever i et sladresamfunn. Hmm.. kanskje jeg bør skaffe meg et lite apotek for å kunne ta ut epo-en min safe and sound? 1 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Eksemplet over kjenner jeg godt til da jeg må ha med meg en type dokumentasjon som fastlegen ikke kan skrive ut,ellers får jeg ikke ut medisinen hos apoteket(kjenner legen fra sykehuset forøvrig da han er samboer med ei som har samme lidelse som meg) . Hva slags dokumentasjon er det? Er dette fordi fastlegen ikke kan skrive ut forhåndsgodkjent blå resept på antistoffene dine? Lenke til kommentar
Meesjol Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv HILSEN APOTEKTEKNIKEREN!! 1 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv HILSEN APOTEKTEKNIKEREN!! NÅR FÅR JEG EN BEKYMRINGSMELDING? HVORDAN UNNGÅR DERE Å BRYTE TAUSHETSPLIKTEN NÅR DERE BEKYMRINGSMELDER MEG, HILSEN FERSKING Lenke til kommentar
Meesjol Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente? Bryter jeg taushetsplikten min ? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv HILSEN APOTEKTEKNIKEREN!! NÅR FÅR JEG EN BEKYMRINGSMELDING? HVORDAN UNNGÅR DERE Å BRYTE TAUSHETSPLIKTEN NÅR DERE BEKYMRINGSMELDER MEG, HILSEN FERSKING Unngå og bruk Caps Lock... Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv HILSEN APOTEKTEKNIKEREN!! Dette er helt riktig. Det at leger henter ut medikamenter til seg selv eller skriver resepter til familien er hovedsaklig problematisk på to måter: 1) Vanedannende medikamenter (A- og B- preparater): Her har apotekene ordninger som skal fange opp misbruk. 2) Blå resepter: Dette medfører at det offentlige betaler for hele eller deler av medikamentutgiftene. Dermed er det naturlig at man ikke kan skirve slike resepter til seg selv eller familien. De samme medikamenene på hvit resept er problemfritt. Mvh Jultomten Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Noen sier at leger kan skrive ut resept på hvilke medikamenter en måtte ønske til seg selv, mens andre sier det motsatte. Så hva stemmer? Kan leger skrive ut resept på medikamenter som f.eks benzodiazepiner til seg selv om de skulle ønske det? Ikke si at du har tenkt å utdanne deg til lege for å kunne skrive ut Xanor til deg selv? Postet av anonym: 1f0d9bdb47bf659a1c1b44fa2178879b Lenke til kommentar
screenman Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Noen sier at leger kan skrive ut resept på hvilke medikamenter en måtte ønske til seg selv, mens andre sier det motsatte. Så hva stemmer? Kan leger skrive ut resept på medikamenter som f.eks benzodiazepiner til seg selv om de skulle ønske det? Ikke si at du har tenkt å utdanne deg til lege for å kunne skrive ut Xanor til deg selv? Postet av anonym: 1f0d9bdb47bf659a1c1b44fa2178879b Jo, det er akkurat det jeg sier. Lønna for en lege er jo ganske grei også Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 de kan, men et bedre spørsmål er om de har lov ? Lenke til kommentar
Kirie89 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Kan du reformulere spørsmålet ditt angående farmasøyter/apotekere. Jeg kan gjerne prøve å svare (er farmasistudent i praksis som har jobbet ganske mye i apotek). Men forsto ikke helt hva du ville ha av "meg". Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv HILSEN APOTEKTEKNIKEREN!! NÅR FÅR JEG EN BEKYMRINGSMELDING? HVORDAN UNNGÅR DERE Å BRYTE TAUSHETSPLIKTEN NÅR DERE BEKYMRINGSMELDER MEG, HILSEN FERSKING Les helsepersonelloven § 23, især nr.4. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Leger kan ikke skrive ut blåresepter til seg selv eller nær famile.. da må de oppsøke en kollega. Men de prver gjerne, ofte får de det som står på resepten og kommer seg avgåre med en advarsel. Alle medikamenter som er under kategorien "C" kan de be om å få kjøpe over disken uten selve resepten, hvis de har legitimasjon. Legemidler i gruppe "B" som er sterkt avhengighetsdannende må de skrive en resept med stempel og underskrift også til seg selv HILSEN APOTEKTEKNIKEREN!! NÅR FÅR JEG EN BEKYMRINGSMELDING? HVORDAN UNNGÅR DERE Å BRYTE TAUSHETSPLIKTEN NÅR DERE BEKYMRINGSMELDER MEG, HILSEN FERSKING Les helsepersonelloven § 23, især nr.4. Pkt 4 er en "åpen for alt"-klausul, slik det står på papiret. Et pkt som uthuler rettsikkerheten. Derfor lurer jeg jo på hva praksis er. Hvem sladrer man på, hvilke preparater gjelder det, hvor mye må man ta ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå