ilpostino Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 jeg står litt fast og håper dere kan hjelpe meg litt. jeg fikk en Cisco 2940 managed switch for et par måneder siden. i dag har jeg kablet om hele nettverket mitt hjemme og satt inn denne switchen. Planen er å sette opp TV, Xbox orginal, 360, BD ++ på switchen. Etter å ha koblet til utstyret fant jeg ut de ikke kom seg på internett. de får en adresse i scopet 169.254.54.*/255.255.0.0. jeg finner ikke ut hva ip-adressen til switchen er og han jeg fikkd en av husker det heller ikke. Jeg har installert Cisco network assistant på maskinen men det hjelper lite når jeg ikke finner ut ip'n til switchen. Jeg har blandt annet brukt NMAP til å scanne scopene som jeg tror den ligger i men programmet kommer ikke med noe resultat. Siste utvei kan være å koble til konsoll men der er jeg litt blank da jeg ikke har gjort noe særlig på Cisco siden jeg studerte det for cirka 8 år siden (og mye har sikkert forandret seg siden dengang også). jeg kan sikkert få tak i en konsollkabler men jeg er litt rådvill og lurer på 1) Om det er mulig å finne ut ip-adressen, og selv om jeg ikke finner den kan jeg bruke consoll (eventuelt en krysset TP-kabel) og alikevel får koblet meg opp til den og rekonfigurere den på den måten. 2) om jeg får endret på configen, subsidiært resatt den eller helst slettet den når jeg ikke har passordet til den. Dette er vel en fin lærdom for å få lære meg Cisco switcher og config av disse i et mer levende miljø. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 det skal være en resett knapp på den, antagelig i fronten. mener å huske at du må presse den inn i 5 sekunder eller noe for å resette den til fabrikk-innstillinger. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) kom over denne siden hvor det stod noe av det samme. den fortsetter å dele ut samme ip-adresser og jeg får heller ikek tilgang til den ved hjelp av Cisco network assistant eller nettleseren. (ifølge siden jeg linket til skal en holde inn Reset-knappen i 7 sekunder til lapene ved siden av slutter å blinke. Deretter restartes switchen automatisk og oppfører seg som om den er resatt men det er ikek tilfelle med denne virker det som). Endret 4. februar 2012 av ilpostino waits for Alice Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 er en stund siden jeg lekte med "billig" switcher og promillen er stigende, men ser ut til at console- kabel er eneste mulighet om det ikke funker å resette. tror man kan disable resett-muligheten på de, men det er langt unna best practise... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 har sett på en del videoer på Youtube og virker som det er eneste alternativet ja. tror jeg skal stikke innom jobben i morgen og se om jeg finner noe brukanes. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Hei Switchen kan ikke resettes, man kommer kun inn i ROMMON mode med knappen i front. XP har en innebygd hyperterminal klient, skriv hypertrm.exe ellerlast ned putty. Bruk default settings på hyperteminal. Hvis den er konfigurert med passord og konfig som du vil slette så finnes det en oppskrift for å fjerne dette.Finnes også en oppskrift for å komme forbi passordet og endre det. Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 169.254.0.0-169.254.255.255 er tildelt Microsoft Automatic Private IP Adressing (eller noe i den duren). Sikker på at du får disse tildelt av switchen, og at det ikke bare er PC-ene dine som bruker det som fallback da den ikke finner DHCP? Ikke at det er en direkte løsning på problemet, men det kan jo hende du blir lurt av noe annet Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 169.254.0.0-169.254.255.255 er tildelt Microsoft Automatic Private IP Adressing (eller noe i den duren). Sikker på at du får disse tildelt av switchen, og at det ikke bare er PC-ene dine som bruker det som fallback da den ikke finner DHCP? visste jeg ikke. det kan godt hende jeg blir lurt av noe. bestilt consol-ledning og overgang til USB på eBay så jeg får se hva jeg får gjort med det når det ankommer. jeg må iallefall børste støv av CCNA-bøkene jeg har ståene i bokhyllen merker jeg. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Disse modellene er ikke konfigurert med noen managment IP, i så fall er det forrige bruker som har konfigurert en SVI med IP, og da må du også ha passordet hvis dette er tilfelle. Cisco utstyr krever et passord for å nåes via Telnet og SSH. Jeg opplevde dette ved et kjøp av en 1812w ruter hvor jeg måtte unngå passordet ved hjelp av en konfigurasjon i ROMMON og NVRAM som lot meg endre passordet å studere tidligere eiers konfigurasjon. Det enkleste er å slette konfigurasjonen fra ROMMON som kan sammelignes med BIOS på HK. Hvis du skulle få problemer kan jeg godt være behjelpelig med å tilbakestille. Som Enden sier er det en link local adresse tildelt av MS for kommunikasjon mellom utstyr i tilfelle en DHCP server skulle feile. Endret 10. februar 2012 av Knopfix Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 visste jeg ikke. Det er ganske så elementær kunnskap og langt under CCNA skulle jeg tro. Har CCNA selv, men har samme problem som deg .... er støvet ned kunnskapen dessverre Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 da jeg studerte hadde jeg Cisco opp til CCNA men det er vel 8-9 år siden så det er ikke alt jeg lærte da som sitter like godt. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps628/products_password_recovery09186a0080094184.shtml Password recovery på blant annet 2940. Bekrefter det enden sier om adresserangen du får, 169.254.0.0/16 er APIPA; en privat range som windowsklienter automatisk benytter en tilfeldig adresse fra om det ikke får info fra DHCP eller annet er konfigurert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå