Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Liker ikke å spise foran andre. flere som sliter?

hun

Anbefalte innlegg

hei,

problemet mitt er at jeg har store problemer med å spise foran andre mennesker.

det går helt greit å f.eks sitte i en sofa med en annen person å spise men når mennesker sitter OVENFOR meg, eksempelvis rundt et bord synes jeg det er kjempeubehagelig. har trent masse på det, feks sitte litt sidelengs mens jeg spiser sånn at jeg ikke blir sittende å se personen rett inn i øynene men jeg synes allikevel det er vanskelig. klarer liksom ikke å nyte middag/lunsj. på jobben er det veldig plagsomt siden vi har et rundt bord på pauserommet sånn at alle blir sittende å glo på hverandre, ofte unngår jeg matpausen på jobben og blir da sett på en som trekker seg unna gruppen selvfølgelig. hva kan jeg gjøre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt om flere som har det slik, så helt uvanlig er det ikke.

Det første du burde gjøre er å øve på dette selv. Jeg vet hvordan det er å ha fobier, da jeg har et par selv, men du må prøve å tenke rasjonelt. Om du ikke klarer å overkomme redselen aleine vil jeg anbefale deg å søke hjelp. Fastlegen din kan henvise deg. Det er ingen vits i å leve med dette når det finnes hjelp å få.

Lenke til kommentar

Har samme problemet, selv om jeg har blitt mye flinkere til det enn før og klarer meg fint på f.eks julemiddag og sånt.

Du kan jo prøve, som foreslått ovenfor her, øve litt selv. Prøv f.eks å sette deg i en park eller lignende (kanskje når det har blitt noe varmere, er ikke så kos med det nå) og spise en matpakke.

Prøv også å fokusere veldig på maten, så slipper du å se at de ser bort mot deg. Kompliserte lunsjer er fine, som f.eks gårsdagens spagetti og sånt, fokuser på å spise istedet for at alle ser på deg.

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke det samme problemet men det kommer an på hva jeg spiser. Hvis jeg spiser masse usunt så syntes jeg at det kan være litt ubehagelig, men hvis de som sitter ovenfor meg også spiser usunt så er det ikke noe problem. Hvis jeg spiser sunt så syntes jeg ikke under noen omstendigheter at det er ubehagelig. Hvis jeg spiser masse sunt og alle rundt med spiser usunt så kan det variere fra å føle meg stolt til å føle meg litt rar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...