Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lurt ved bilkjøp

breiviken

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg en bil i Oktober som viste seg å være en stor tabbe. Det viser seg nå at bilen langt i fra forsvarlig stand. Staget bak er sveiset fast ved bærearmsforingen, noe som er svært farlig og ulovlig med tanke på at det da skal være en bolt og mutter, og ikkje være sveiset fast. Dette ble jeg ikke informert noe om, så det jeg lurer på er om jeg kan kreve penger tilbake ved dette kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skrev du noen for for kontrakt når du kjøpte den

jeg klarer ikke helt og se for meg hvor det er sveiset , men så lenge det er sikklig sveiset er vell ikke noe som heter at det må være bolt og mutter .

Jeg skrev desverre ikke noe kontrakt når jeg kjøpte den

Viss jeg skal prøve å forklare det på en annen måte, så det punktet som holdet hjulet oppe, der skal det være en bolt med mutter på, men her er det da sveist. Det er nå sveist med sikaflex over sveisen igjen da for å sjule dette.

Lenke til kommentar

vell hvist du har befart bilen sikklig , og sveisen gjør så bilen stryker på en eu kontroll så har du vell en sterk sak med heveing av kjøpet ,

hvist du ikke befarte bilen sikkelig så er det urimelig og kalle det en skjult mangel selv om selger ikke direkte opplyset om det .

Lenke til kommentar

så lenge det er sikklig sveiset er vell ikke noe som heter at det må være bolt og mutter .

+1, så lenge det er skikkelig gjort, så holder en skikkelig sveis bedre enn en boltet forbindelse (og det kommer fra en mekaniker), men om det er en forbindelse som må løsnes ved utskifting av slitedeler er det jo en smule ugunstig...

Lenke til kommentar

så lenge det er sikklig sveiset er vell ikke noe som heter at det må være bolt og mutter .

+1, så lenge det er skikkelig gjort, så holder en skikkelig sveis bedre enn en boltet forbindelse (og det kommer fra en mekaniker), men om det er en forbindelse som må løsnes ved utskifting av slitedeler er det jo en smule ugunstig...

For meg høres det ut som staget ikke bare skal festes ved denne bolten, men at det også til en viss grad skal kunne rotere rundt den? Hvis så er tilfelle, så vil ikke sveising være et fullgodt alternativ.

Lenke til kommentar

Dette ble jeg ikke informert noe om, så det jeg lurer på er om jeg kan kreve penger tilbake ved dette kjøpet?

For å svare på spørsmålet ditt kan det være greit å vite litt mer.

F.eks:

• Hvor mye har du betalt for bilen?
  • Hvor gammel er bilen?
  • Hva ble avtalt (muntlig) ved kjøpet? Stikkord: Solgt som den er. Dele-bil.
  • Hva ble opplyst ved kjøpet om bilens tilstand? Stikkord: Muntlig. I annonse.
  • Er sveising gjort av selger eller viste han ikke om det?
  • Privat kjøp eller bilforhandler?
  • Vil sveising føre til at bilen ikke blir EU godkjent?
  • Hvordan vurderer en mekaniker en slik sveising?

Se Kjøpsloven kapitel 4 hvis du vil forstå hvorfor jeg stiller de fleste av disse spørsmålene: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#map004

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

skrev du noen for for kontrakt når du kjøpte den

jeg klarer ikke helt og se for meg hvor det er sveiset , men så lenge det er sikklig sveiset er vell ikke noe som heter at det må være bolt og mutter .

Skal det ikke sveises så er det sikkert en grunn til det.

Med bolt og mutter er det mulighet for foringer å få en viss bevegelse mellom delene. Uten denne muligheten blir trolig belastningen for stor over tid, selv for en sveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...