Lauen Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Hei der! Har for øyeblikket en AMD Athlon II x4 630, @ 2.8 GHz. En kamerat av meg anbefalte å kjøpe en ny prosessor, og har akkurat oppgradert hovedkort, GPU og PSU. men: burde jeg oppgradere til FX-4100, eller vente på Piledriver til høsten? Har ikke penger for øyeblikket, men skal tjene litt, og spare seddu! ikke bare-bare når skolepenger og internat tar 5200 i måneden! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 FX-4100 kan knapt kalles en oppgradering. Om du først skal oppgradere hadde jeg kjøpt Intel eller ventet. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Som fyren over meg sier, intel oppgraderer du til i5 eller i7, eller så kan du vente. Lenke til kommentar
Lauen Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Når jeg akkurat har kjøpt nytt hovedkort (am3+) for fremtidig oppgradering, blir det kanskje litt dyrt.. Men Bulldozer er hvertfall et steg opp fra Athlon II, som ikke har L3 cache, og relativt lav klokkehastighet.. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Hva med AMD Phenom II X6 1100T Black Edition? Riktignok er jo den utdatert og et dårlig kjøp fortiden men har man hovedkort for am3 så er det lite poeng å satse på noe annet her, så får man heller overklokke hvis det er mulig. Bulldozer er nok dårlig kjøp også til overklokking da bør du vente på windows 8 og håpe prosessoren blir litt raskere i 8ern. Endret 4. februar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Når jeg akkurat har kjøpt nytt hovedkort (am3+) for fremtidig oppgradering, blir det kanskje litt dyrt.. Men Bulldozer er hvertfall et steg opp fra Athlon II, som ikke har L3 cache, og relativt lav klokkehastighet.. FX-4100 review Selv i tyngre trådede oppgaver som videoredigering klarer FX-4100 såvidt å hamle opp med en i3-2120 (to kjerner på 3.3GHz.) A8-3850, som bruker samme arkitektur som Athlon II X4 og er ment for laptoper, er faktisk bedre. Om det er spilling som er målet ditt vil selv en i3-2100 være bedre enn FX-8150. AMD ble danket ut da Nehalem lanserte, etter dette har de levd på pris/ytelse. Problemet er bare at Intel drar fra dem grunnet deres aggressive tick-tock strategi og AMD har ingenting å stille opp med siden de mangler fabrikker og penger til å holde tritt. Det er som å sloss mot et troll med en tannpirker. Eneste du kan håpe på er at Piledriver blir en enorm forbedring i ytelse. Riktignok har Bulldozer mange ting som kan fikses på (cachen er ekstremt treg), men det er likevel en lang vei de må ta for å hente inn de 30% de trenger for å fortsette å kunne konkurrere på pris/ytelse. Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Har også vurdert FX-4100 og ett nytt HK med AMD3+ socket. Sitter idag med i3-2120 prosessor, og høres da ut som jeg vil gå på en smell? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 (endret) Sending!: Styr unna AM3+ plattformen hvis du ikke vurder å gå på bruktmarkedet. Eneste argument å vurdere AMD er FM1 platformen hvis man vil droppe å ha et seperat skjermkort f.eks HD 3450 som pci-E. Der kan FM1 platformen være brukbar til blueray + enkel spilling f.eks counter strike + halflife etc. Eventuelt crysis på lav grafikk. Men ellers er intel platformen som gjelder ennå. Endret 5. februar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Lauen Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) FX-4100 review Selv i tyngre trådede oppgaver som videoredigering klarer FX-4100 såvidt å hamle opp med en i3-2120 (to kjerner på 3.3GHz.) A8-3850, som bruker samme arkitektur som Athlon II X4 og er ment for laptoper, er faktisk bedre. Om det er spilling som er målet ditt vil selv en i3-2100 være bedre enn FX-8150. AMD ble danket ut da Nehalem lanserte, etter dette har de levd på pris/ytelse. Problemet er bare at Intel drar fra dem grunnet deres aggressive tick-tock strategi og AMD har ingenting å stille opp med siden de mangler fabrikker og penger til å holde tritt. Det er som å sloss mot et troll med en tannpirker. Eneste du kan håpe på er at Piledriver blir en enorm forbedring i ytelse. Riktignok har Bulldozer mange ting som kan fikses på (cachen er ekstremt treg), men det er likevel en lang vei de må ta for å hente inn de 30% de trenger for å fortsette å kunne konkurrere på pris/ytelse. Som sagt, blir det kanskje litt unødvendig med nytt hovedkort fa jeg kjøpte nytt for 2 uker siden. Men med mindre jeg har lest feil, blir det 20-30 % bedre ytelse pr kjerne i Piledriver, og med mindre AMD "plutselig" går konk og ikke skal lage noe nytt innen høsten, klarer jeg meg med Athlon II x4 foreløpig. EDIT: Så skal jeg for det meste holde på med spilling, men grunnen til at jeg lurer på ny prosessor er at jeg ville konvertere en film til å spille på iPad for noen dager siden, og så tok det 10 min å konvertere en 350 MB .mkv fil -.- Endret 6. februar 2012 av Lauen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Som sagt, blir det kanskje litt unødvendig med nytt hovedkort fa jeg kjøpte nytt for 2 uker siden. Men med mindre jeg har lest feil, blir det 20-30 % bedre ytelse pr kjerne i Piledriver, og med mindre AMD "plutselig" går konk og ikke skal lage noe nytt innen høsten, klarer jeg meg med Athlon II x4 foreløpig. EDIT: Så skal jeg for det meste holde på med spilling, men grunnen til at jeg lurer på ny prosessor er at jeg ville konvertere en film til å spille på iPad for noen dager siden, og så tok det 10 min å konvertere en 350 MB .mkv fil -.- AMD har lovet 10-15% ekstra ytelse for hver generasjon fremover nå. Med den hastigheten Intel har (Ivy Bridge blir tydeligvis ~10% raskere per MHz og det er ikke mer enn noen småfikser på Sandy Bridge) vil AMD henge lengre og lengre bak med mindre de tar seg inn kraftig og klarer 30-35% bedre ytelse per generasjon, og selv da trenger de tre generasjoner for å ta igjen forspranget. EDIT: Det scenariet du beskriver er perfekt for Intel Quicksync, jeg får en spillefilm på 1.5GB konvertert til min Samsung Galaxy Tab i løpet av 15 minutter takket være Quicksync. Endret 6. februar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Lauen Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 AMD har lovet 10-15% ekstra ytelse for hver generasjon fremover nå. Med den hastigheten Intel har (Ivy Bridge blir tydeligvis ~10% raskere per MHz og det er ikke mer enn noen småfikser på Sandy Bridge) vil AMD henge lengre og lengre bak med mindre de tar seg inn kraftig og klarer 30-35% bedre ytelse per generasjon, og selv da trenger de tre generasjoner for å ta igjen forspranget. EDIT: Det scenariet du beskriver er perfekt for Intel Quicksync, jeg får en spillefilm på 1.5GB konvertert til min Samsung Galaxy Tab i løpet av 15 minutter takket være Quicksync. Jeg er klar over at AMD ligger en del bak Intel (lengter til de gode årene med Athlon x64) men for meg er egentlig det greieste (og relativt billig) å vente til jeg klarer å få noe penger, og kjøpe det jeg kan da. Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Når kommer denne såkalte Ivy Bridge, og kan noen gi noe mere info rundt disse? Tror jeg klarer å holde ut litt lenger med min i3, og kanskje gå for noe av det nye som kommer. Om det kommer til å fungere på mitt nye Hovedkort da Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Når kommer denne såkalte Ivy Bridge, og kan noen gi noe mere info rundt disse? Tror jeg klarer å holde ut litt lenger med min i3, og kanskje gå for noe av det nye som kommer. Om det kommer til å fungere på mitt nye Hovedkort da http://www.anandtech.com/show/5626/ivy-bridge-preview-core-i7-3770k Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) AMD ble danket ut da Nehalem lanserte Det var vel kjørt da Conroe kom. Endret 10. mars 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå