Arteju Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Har funnet selskapet Delta4x4.com i Tyskland. Som er store på ombygginger. De selger sett som kan sendes over hele verden. Er det noen som har god peiling på hva som skal til for å få godkjent ombygginger i Norge? Først litt Historikk : Jeg har alltid likt store 4x4 biler. Jeg leker med tanken på å få meg en skikkelig 4x4. Artic Trucks er rått, men de bygger ikke om Amarok. Og jeg liker den bedre enn Hi lux. Men synes Amarok ser litt kjedelig ut. Vil ha en mer offroad preget bil. Standard dimensjoner på Amarok er 24,9 cm bakkeklaring på bilen. Med 255/60R18 dekk. Tilsvarende 30" dekk Delta har et veldig tøft bygg for VW Amarok. De skriver ikke så veldig mye om alt som må gjøres. Og tysken min er litt shabby i beste fall. Men ser ut til at det innebærer bla : Et 100mm Body Lift Kit. Skjermbreddere pga større dekk. Samt stigetrinn, kufanger og styling bar bak på planet. Og 18x9 toms felger med 305/70-18 Dekk. Tilsvarende 35" (34,8") dekk. Hvis jeg tolker endringene riktig. Så vil det innebære noe sånn som : 5 tommer større dekk = ca 12 cm + 10cm body lift = 22cm totalt ekstra høyde. Bakkeklaring som standard rundt 25cm + ombygging 22 cm = 47 cm!!!! Litt usikker på hvilke dekk VW sin måling på 25 cm gjelder. Men kan jo tydeligvis gjøre regne med rundt 40cm bakkeklaring. Ser iallefall ut som en 4X4 da Det ser iallefall Rått ut!!! Bilde Og så kommer det store spørsmålet : Hva skal til for å få dette godkjent i Norge? Regner med bilen evt blir kjøpt i Norge hvis det blir noe. Men delta selger ferdige biler, så import er jo ikke utelukket. Men vet ikke hvordan det er med varebiler i Tyskland. Finner den bare som 5 seter. Kjøper jeg bil i norge, så kan jeg enten kjøre til Tyskland og få det montert der. Eller bestille deler, og få det montert i Norge. Prøvde meg hos vegvesenet. Men fikk bare dett tilsendt på mail : "2.7 Dokumentasjonskrav: For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøy-ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. –avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøy fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium, for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjon/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøregenskaper, og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. " Hjelper ikke så veldig mye?..? Hvis bilen er godkjent i tyskland, er den ikke godkjent i norge via EU regler? Har lest mange artikler. Og dette går igjen : "Ombyggingssett med medfølgende Dekra papirer, som henviser til kjøretøyet, og det som er beskrevet for monteringen er fulgt vil dette godkjennes i Norge. Det stilles krav til målebrev, ved heving og senking av kjøretøy." Hvor får jeg Dekra papirer? Hva innebærer et målebrev, og hvor får jeg det? Og det virker som om Tuv papirer på hevesett ol godkjennes?. Trenges ingenting mer om det er tuv godkjenning da? Regner med disse da er testet mot bilen, og typegodkjent for den bilmodellen settet er laget for? Er hevesett, kufangere, stigetrinn ol laget med Tuv papirer automatisk godkjent? Noen som vet med sikkerhet, ikke bare tror? Veldig mye troing og synsing der ute. Og jeg tør ikke handle på grunnlaget av det. Og ingen biltilsyn fra Nord til Sør tør komme med sikre svar.. Endret 7. februar 2012 av Arteju Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Nå gidder jeg ikke lese hele posten din, men jeg kan fortelle hva jeg måtte ha dokumentasjon på når jeg hevet min bil i 2010. - TUV-godkjent hevesett - Dokumentasjon på justering av lastavhengig bremseventil - Hengerfestet måtte senkes - Dokumentasjon på justering av lykter - Dokumentasjon på 4-hjulskontroll Har du alt dette i orden, skal det bare være å møte opp og få vegesenet til å kontrollere bilen å se på alle papirene. Jeg fikk samtidig godkjent større dekk (31"), dette trengte jeg bare ett skriv på fra Toyota Norge så var det greit. Bilen var en 4Runner. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Nå gidder jeg ikke lese hele posten din, men jeg kan fortelle hva jeg måtte ha dokumentasjon på når jeg hevet min bil i 2010. - TUV-godkjent hevesett - Dokumentasjon på justering av lastavhengig bremseventil - Hengerfestet måtte senkes - Dokumentasjon på justering av lykter - Dokumentasjon på 4-hjulskontroll Har du alt dette i orden, skal det bare være å møte opp og få vegesenet til å kontrollere bilen å se på alle papirene. Jeg fikk samtidig godkjent større dekk (31"), dette trengte jeg bare ett skriv på fra Toyota Norge så var det greit. Bilen var en 4Runner. Ble en lang post ja. Hvor store dekk var standard på den? Jeg drømmer jo om 5 hakk opp. Fra 30 som standard til 35.. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Jeg husker ikke hva som var standard, men det var nok 2-3" mindre. Det skal sies at jeg godkjente med 31", men kjørte med 35" På 4Runneren måtte jeg fjerne noe av hjørnet til torpedoveggen og noe av skjermen forran. Samt lage custom innerskjermer av glassfiber slik at jeg fikk utnyttet full svingradius med så store dekk. Det kan være noe å sjekke, hvor mye du kan svinge med dekk i x" uten å fabrikkere for mye Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Hva måtte til for å senke hengerfestet? Det vil nok bli et problem i en potensiell Amarok også Vet de har svingbegrensing på 305/70-18 dekkene. Så det er nok maks i Amaroken med 100mm heving. Iallefall om det skal være håp om at det skal være vei godkjent. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jeg er litt usikker på nøyaktig hva man må gjøre for å få hengerfestet godkjent senket hvis man ikke har noen justeringsmuligheter orginalt. Mitt hadde en justeringsmulighet på hengerfestet, slik at det akkurat holdt. De måler fra senter av kulen å ned til bakken... husker desverre ikke hvor mange cm. som var grensen, men det finner du sikkert ut av. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Husk at ved bodylift så hever du karoserriet fra ramma og øker ikke bakkeklaringen på understellet. 5" høyere dekk gir heller ikke 5" høyere bakkeklaring, men halvparten. 35" er totale høyden, så du må dele på to. Ergo hever du med det settet og 35" hjul bare drøyt 6,5cm. Husk også at du må dreve om bilen, noe som er litt kostbart... Den kommer til å gå dårligere enn en dass med 35" hjul. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå