greenman Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Hei! En kompis av meg har en Onkyo TX-NR509B hjemmekinoreceiver. Og jeg har en hjemmelaget sub som består av 2 stk 12" elementer som er på 150W pr stk. Fant litt info om elementene: http://www.dynabel.no/subdet175.htm Vil forsterkeren klare å drive suben? Endret 4. februar 2012 av Bibow Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 En receiver har ikke forsterker for sub. Sub må ha egen forsterker. I spesifikasjonen: "1 x basshøyttaler-utgang ( RCA phono ) - bak" - dette er signalutgang, ikke høyttalerutgang. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 så lenge det er passiv sub må den nok ha en dedikert forsterker ja. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Var det jeg tenkte meg. Måtte bare bobbeltsjekke. Av ren nyskjerrighet: Hvis jeg hadde koblet suben til den forsterkeren, kunne forsterkeren blitt ødelagt på noen måte da? Ville den ikke klart å spille med lavt volum engang? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Signalet ut av signalutgangen er altfor lavt til å i det hele tatt bevege på elementene dine, overhodet ikke noe poeng å engang prøve! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Du bør skaffe deg en forsterker av denne typen til dette (ikke nødvendigvis akkurat denne da, finnes i mange prisklasser). Kan få mye moro for 2000 kr :-) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Det er ikke noe problem å la forsterkeren kjøre suben. Men det krever en del til. Du vil ikke få LFE signalet alene. Du må si til forsterkeren at du ikke har sub. Så må du la forsterkeren tro den biamper frontene med back-surround kanalene. Hvis den har mulighet for dette, noe vel 509 ikke har siden det vel er en 5 kanals forsterker og ikke 7 kanals som er mer normalt i dag. Sier du at du ikke har sub, så mikses LFE signalet inn i frontene, når disse settes til Large, og resten av høytallerene til small. Hver sub element må da kobles til her sin utgang. Og hver av disse må ha en form for delefilter, hvor du kun lar sub elementene få de laveste frekvensene. Kommer ann på dine andre høytallere. Men normalt ved store og gode høytallere 60-80 Hz, eller 150 Hz ved mindre. Frekvensene over må kappes vekk. Dette vil i teorien fungere ok. Problemet er at mange av disse forsterkerene ikke takler den lave impedansen som Suber gir, ned mot 2 ohm. De trives best 4 og opp. Den kan faktisk ryke. Og det andre er at slike billige forsterkere helst ikke skal drive noe under 100 Hz, fordi de rett og slett ikke er kraftige nok til å holde kontroll på høytallerene. Kanskje i stereo, men i hvertfall ikke med fullt surround oppsett. Da er en dedikert subwoofer med egen forsterker det som skal til. Sjekk Dynabel.no. De har dedikerte forsterkere for dette som kan brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå