Lekri Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Hei! Jeg har lyst på en noe mer spennende sommerjobb enn hva jeg kan finne her hjemme i Norge, og ønsker derfor å dra til utlandet for å jobbe litt i sommer. Både for mer utfordring, erfaring og spenningens skyld. Gjerne et "charter-sted", hvor det er en del turister, da jeg ikke kan andre språk enn Norsk, Svensk og Engelsk. Type jobb har jeg ikke tenkt noe særlig på, alt fra servitør til butikk, selger og andre jobber som inkluderer å jobbe rundt, og med andre mennesker. Har hørt at dette for det meste går på kontakter, at det er vanskelig å få jobb hvis man ikke kjenner noen, som kjenner noen.. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Noen tips eller veileding for hvordan jeg kan få det til? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Har jobbet i syden i flere år og kan komme med noen tips : *Innkaster / Promo jobber for utesteder : Betalingen er litt avhengig av hvor mange du kan få inn på utestedene, ofte mange andre som du må konkurrere mot , du må se ok ut og ha det lille ekstra for å trekke folk. Kan tjene nok til å leve normalt / billig. Noen steder tilbyr måltid i lønna, noe som selvsagt er et pluss, mange ønsker også å betale svart. *Timeshare : Du har som regel to muligheter her, selger eller Opc , som selger skal man få solgt timeshare leiligheter eller lignende "feriepakker" til turistene gjerne akkompagnert med litt vin og diverse lure salgstaktikker. Som Opc er man ansvarlig for å få tak i folk til visning. Er man en god selger så kunne man tjene på Anfi del Mar ca 5000 til 10.000 Norske per salg (nå er dette en god del år siden) som Opc tjente man på den tiden (ca 1993-8) en plass mellom 500 til 1000 kroner per kvalifiserte par som kom på visning. -Mitt råd : Hold deg unna, Timeshare gir ofte mye problemer i ettertid. *Diverse andre selger jobber : Båtturer , grisefester og ungdomsfester : Mye fyll, mange pene unge damer og ikke så ille betaling , jo flere som kommer på festen jo mer tjener man. Var nok den artigste jobben å holde på med og man fikk mange "muligheter" men det gjorde man jo også som innkaster. Har også hatt diverse restaurant jobber og sånn , men det var stort sett enklere å jobbe i de jeg nevnte ovenfor. 1 Lenke til kommentar
Lekri Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 @Malvado Tusen takk, dette hjalp mye! Hvordan fikk du disse jobbene? Feks innkaster og selger for div fester, som du nevnte. Fikk du jobbene der du var, eller kan jeg kontakte noen ang dette? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Jeg har bodd på Gran Canaria siden jeg var 10 år ( 10 - 23 ca ) så det var ikke så vanskelig å få jobbene. Som regel kan man få slike jobber om man spør litt rundt , er ikke akkurat noe som blir annonsert. Noen jobber vil bli annonsert direkte via NAV , som regel kan dette være telefonselger jobber hvor man får ganske dårlig betalt og jobber på ukurrante tider , har ikke selv jobbet hos en Norsk aktør men vet av kjente som jobber / har jobbet der at både lønna og jobbvilkårene er elendige (feks, du må forholde deg til Spanske regler , noe som kan være ille om sjefen ønsker å sparke deg fordi du er for mye syk (til lege) og du har en gyldig grunn. Om du kjenner noen der du skal reise kan det være lurt å ta kontakt og forhøre deg med dem om de vet om noe. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Vil man ikke sitte igjen med betraktelig mindre penger når sommeren er over, enn de man ville om man jobbet i Norge? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Der jeg reiser i Spania, så finner du ikke Timeshare om dagen, men husker de veldig godt fra da jeg var liten, 97-03 tenker jeg var de åra med flest av dem Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Husk at arbeidsledigheten blant unge i Spania er nærmere 40% for tiden, er ikke mye bedre i land som Hellas heller. Allikevel er det nok mulig å finne jobb om du virkelig prøver, sier bare at det kan være litt risikabelt å dra ned uten en klar plan. http://e24.no/makro-og-politikk/hoeyeste-ledighet-i-spania-paa-14-aar/20051873 Lenke til kommentar
Lekri Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Vil man ikke sitte igjen med betraktelig mindre penger når sommeren er over, enn de man ville om man jobbet i Norge? Joda, mest sannsynlig. Men nå er ikke jeg ute etter å jobbe kun for pengene. Opplevelsen og alt rundt er det som frister. Jobben er et bonus for opplevelsen Lenke til kommentar
Marbyz Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Vil man ikke sitte igjen med betraktelig mindre penger når sommeren er over, enn de man ville om man jobbet i Norge? Joda, mest sannsynlig. Men nå er ikke jeg ute etter å jobbe kun for pengene. Opplevelsen og alt rundt er det som frister. Jobben er et bonus for opplevelsen Husk at det ikke er snakk om norske arbeidsforhold. Mange starter arbeidsdagen klokken 0800, hvorpå man har 2-3 timer pause midt på dagen, før man så går på jobb igjen. Hver dag. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle jobber, men mange. Gjelder spesielt jobber der hvor restauranten har tilknytning til eget serveringsområde på stranden. Ellers kan man søke jobb som reiseleder osv. hos Ving, Star Tour, Apollo m.fl. Lønn på rundt 6-8 tusen pr. mnd. Bolig, strøm og forsikring blir dekt av reiseselskapet. I tillegg har man fri minimum 1 dag pr uke. Endret 11. februar 2012 av Marbyz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå