Gå til innhold

Sapphire Radeon HD 6850 fryser Windows 7 (Linux funker fint)


poffa

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg oppgraderte nylig fra et HIS Radeon HD 46xx til et Sapphire Radeon HD 6850, og nå fryser maskinen til stadighet ved normal bruk av Windows 7. 3D-programmer (f.eks. spill) krasjer uten å starte engang. Før oppgraderingen har maskinen kjørt stødig og 100% krasjfritt i over 2 år, så jeg kan være rimelig sikker på at problemet er GPU-relatert. Under oppgradering fjernet jeg de gamle driverne, og la inn nyeste Catalyst. Jeg har også prøvd å bruke Windows' default-drivere istedet, uten forbedring.

 

Har noen noen forslag til hvor jeg bør gå videre med dette før jeg konkluderer med defekt produkt? Annen maskinvare er:

  • Core 2 Duo E8500 (ikke overklokket)
  • 4 GB DDR2 (ikke overklokket)
  • 550 W Corsair PSU; alle indikasjoner jeg har funnet indikerer i hvertfall at dette er nok for mitt oppsett. Sapphire selv anbefaler 500 W for det aktuelle produktet, mens diverse kalkulatorer lander under 400 W.

 

Det begynner å bli et tiår siden sist jeg diagnostiserte hardware-problemer, så jeg setter stor pris på tips her :)

 

Jeg har husket å koble til PCIe-tilkoblingen til kortet. Jeg har også prøvd å ta kortet ut og plassere det inn igjen.

 

Oppdatering: Nå satt jeg hoveddisken min, som kjører Linux, tilbake i systemet. Her ser alt ut til å være fryd og gammen. Jeg kjører med fulle desktop effects, og OpenGL-programvare funker flott som bare det. Nå har jeg bare holdt på en halvtime, men Windows har sjelden overlevd lengre enn 10 minutter... her lukter det ugler i mosen.

 

Oppdatering 2: Belastet CPU 100% i Linux mens jeg kjørte et lite 3D-program og observerte spenningsnivåene. Jeg kan ikke lese av GPU-spenning, men CPU V_core og alle rails var helt normale også under belastning. Jeg tviler derfor at PSU er problemet.

Endret av poffa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å ordne med driverne. Last ned siste versjon fra amd, pass på at ikke antiviruset blokkerer noe under installasjonen.

 

Når du fjerner det forrige så få med mapper fra harddisken, register osv.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å ordne med driverne. Last ned siste versjon fra amd, pass på at ikke antiviruset blokkerer noe under installasjonen.

 

Når du fjerner det forrige så få med mapper fra harddisken, register osv.

 

Takk for feedback. Alt dette er gjort (og gjort igjen, og igjen), så jeg får vel returnere kortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I utgangspunktet er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å ordne med driverne. Last ned siste versjon fra amd, pass på at ikke antiviruset blokkerer noe under installasjonen.

 

Når du fjerner det forrige så få med mapper fra harddisken, register osv.

 

Takk for feedback. Alt dette er gjort (og gjort igjen, og igjen), så jeg får vel returnere kortet.

 

Litt ros til Komplett er på sin plass: Kortet var demovare fra Komplett, så jeg RMAet det hos dem. Få dager senere sender de en flunkende ny versjon av samme kortet, som egentlig koster 50% mer enn demovaren. Bra, Komplett! Dette er service!

Endret av poffa
Lenke til kommentar

Får du samme problemet så kan du sjekke .NET framworken din, dette korthuset av ett lappverk fra Microsoft kan fort falle sammen og lage krøll.

Slipper du unna med reinstall av siste .NET framework 4 fra MS sine sider så er det greit, men i verste fall er det bedre å reinstallere Windows enn å begynne å grave og røske ut tidligere versjoner for å så forsøke å bygge det opp igjen.

 

Årsaken til problemene er at .NET ikke har en skikkelig versjonsjekk ved installasjoner slik som DirectX og alle versjonene er bygget på tidligere utgaver.

Resultatet er at en eldre versjon kan skrive over en fil som tilhører den nyere utgaven, og da er sirkuset igang med krasj og frys.

Hos meg fallt dwm.exe (Desktop Window Manager, den som håndterer vinduene i Win 7) ut grunnet .NET korrupsjon.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har samme erfaring med stort sett glimrende service fra komplett. Eneste negative er at komplett ofte krever at du sleper med deg pcen for at de skal sjekke og verifisere feilen selv om man er 100% sikker på hva det er. Har derfor hatt saker hvor jeg har hoppet over komplett og kontaktet produsenten direkte for å slippe plundrete innlevering for sjekk. Er litt som om pcskjermen ryker og man har testet på andre pcer osv så kan de kreve at man skal ha med stasjonær pc, og gjerne skanner og printer også for å verifisere at skjerm ikke funker. Ut over det så har de gitt meg glimrende service

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...