pstub Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 HJELP! Jeg har en stasjonær PC med 2 nettverkskort hvor det ene er koblet til ADSL modemet. Det andre kobles til en Laptop for overføring av filer etc. Jeg ønsker å koble Laptop'en til den stasjonære slik at de både kan jobbe i nettverk OG at Laptop'en skal få tilgang til Internet via samme tilkobling. Jeg har fått nettverket til å fungere, og jeg har fått internett deling til å fungere, men aldri BEGGE DELER SAMTIDIG!!! Skal nettverkskortene være "Bridget"??? Eller skal kortet til nettverket være bridget med internett-tilkoblingen (vet ikke om det går en gang). Er det noen som har prøvd det samme (burde det jo være) og som har mulighet til å hjelpe en stakkar som sliter? Blir SVÆRT takknemmelig for svar! :oops: PS: Begge maskinene kjører WinXP og jeg har en krysset nettverkskabel mellom Stasjonær og Laptop. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 HJELP! Jeg har en stasjonær PC med 2 nettverkskort hvor det ene er koblet til ADSL modemet. Det andre kobles til en Laptop for overføring av filer etc. Jeg ønsker å koble Laptop'en til den stasjonære slik at de både kan jobbe i nettverk OG at Laptop'en skal få tilgang til Internet via samme tilkobling. Jeg har fått nettverket til å fungere, og jeg har fått internett deling til å fungere, men aldri BEGGE DELE SAMTIDIG!!! Er det noen som har prøvd det samme (burde det jo være) og som har mulighet til å hjelpe en stakkar som sliter? Blir SVÆRT takknemmelig for svar! :oops: http://www.online.no/guide/adslguide_veile...ninger.html#pk6 Lenke til kommentar
pstub Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Har vært innom der, men dessverre er det kun for å dele internett-tilkoblingen. Og det har jeg som sagt fått til. Men ikke både internett og nettverk! Lenke til kommentar
wil Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 hmmm, kan du ikke prøve med en router/switch da? funker fett det Lenke til kommentar
pstub Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Det var jo nettopp dette jeg ønsket å unngå, da.... Burde jo ikke være noe problem så lenge jeg har 2 nettverkskort på den stasjonære som skal dele Internett.... Et kort til Internett, og et til nettverk. Skjønner ikke at det skal være så jævla vanskelig å få til jeg. Burde jo være enkelt????!!!!!! Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 det nettverkskortet i den stasjonære pc'en som er koblet til laptop'en, prøv å sett ip'en på dette kortet til å være: 192.168.0.1, subnet mask 255.255.255.0 på laptopen, så setter du valgene slik at den skal motta ip-adresse. default gateway skal være 192.168.0.1 (default gateway må ha den samme verdien som ip-adressen på kortet i den stasjonære pc'en) workgroup må vel være de samme på begge pc'ene nå må du huske på at det er kun den stasjonære som kan dele filer... Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Har kjørt liknende opplegg med ISDN isteden for ADSL, det funket greit etterhvert. Tror jeg kjørte fast IP på nettverkskortene (DHCP på dial-up'en). Laptop'en (XP) var satt opp med 'connect to internet via LAN', 'internet connection sharing' aktivert på den stasjonære (2000. Litt detaljer hadde vært fint. OS? Innstillinger? 'Ser' ikke maskinene hverandre? Kan de ping'e hverandre? Like feil begge veier? Lenke til kommentar
pstub Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Hvorfor er det bare den stasjonære som kan dele filer? Det hørtes merkelig ut spør du meg.... Men kan man både motta IP-adresse automatisk og taste inn gateway? Eller skal man bare la IP-adressen stå blank? Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 stasjonær: nettverk til internett: motta ip osv nettverk til laptop'en: 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0 laptop: motta ip, deafult gateway= 192.168.0.1 grunnen til at det kun er den stasjonære som får delt filer, er fordi at det er den som blir stående som server. du kobler til laptop'en på den stasjonære, men du kan seff kopiere frem og tilbake i den katalogen som er delt på den stasjonære pc'en din Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 på laptopen, så setter du valgene slik at den skal motta ip-adresse. Må man ikke kjøre en dhcp-server-service på den stasjonære da? Kjøres det by default? Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Ganske sikker på at fildeling funket begge veier i mitt oppsett, men husker ikke detaljene, er ikke mine maskiner. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Får fortsatt bare en av tingene til å funke. Skal jeg taste inn noe på DNS, eller er ikke det nødvendig? Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Dette skal være en grei sak. Kjør veiviseren for nettverk på begge maskinene. Når nettberket funker, er det bare å velge internettdeling på det nettverkskortet som er koblet til modemet. Har du åpnet gjestekontoen? Lenke til kommentar
Bruker_PK Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 I maskinen med 2 nettverkskort, setter du det kortet som deler med laptopen med adresse 192.168.0.1 subnetmask 255.255.255.0 kortet som er koplet til adsl-modemet, finner du egenskapene for og velger internet connecting sharing. Dette kortet vil da funke som en DHCP. På den bærbare, gjør du ingen ting, la den stå som tildelt adresse på automatisk. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 heh...hadde du brukt 300 spenn på en router hadde du sluppet dette. kjipern. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Har inntrykk av at jeg har testet alt dette her, og da funker bare enten nettverk eller internett... Er det noen som har samme løsning selv og kan hjelpe meg med helt nøyaktige innstillinger? Skal nettverkskortene være bridget, eller er ikke det nødvendig? Skal jeg kjøre nettverks-wizard, eller er ikke det nødvendig? Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Stasjoner pc: 1-Internett nettkort: IP: 192.168.0.2 Subnet:255.255.255.255 2-Share nettkort: 192.168.0.1 Subnet:255.255.255.255 Aktiver internet sharing Bærbar pc: IP: 192.168.0.3 Subnet:255.255.255.255 (Tvistet kabel) Her kan du kjøre 192.168.0.1 på gateway og dns. Selv bruker jeg et program som heter winroute til å dele internetten med. Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Har inntrykk av at jeg har testet alt dette her, og da funker bare enten nettverk eller internett... Er det noen som har samme løsning selv og kan hjelpe meg med helt nøyaktige innstillinger? Skal nettverkskortene være bridget, eller er ikke det nødvendig? Skal jeg kjøre nettverks-wizard, eller er ikke det nødvendig? Som jeg sa tidligere: Kjør wisard'en på begge maskiner. sjekk at brukerkonto Gjest er åpnet. Det skal funke. Hadde nøyaktig samme sak selv for en stund siden. Plagdes som F**n. Kjørte wisard flere ganger på begge maskiner, bare for å finne ut at gjestekontoen ikke var åpnet. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Skal jeg fjerne alt av instillinger og bridger som jeg har gjort og prøvd meg fram med, sette alt til automatic, og så kjøre wizard? Gjeste-kontoen mener du fra control panel user accounts ikke sant? Det er ikke noe annet? Og så skal både delt internett og delte filer fungere som i vanlig nettverk begge veier? Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Skal jeg fjerne alt av instillinger og bridger som jeg har gjort og prøvd meg fram med, sette alt til automatic, og så kjøre wizard? Gjeste-kontoen mener du fra control panel user accounts ikke sant? Det er ikke noe annet? Og så skal både delt internett og delte filer fungere som i vanlig nettverk begge veier? Riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå