Gå til innhold

Flytte data ubuntu server

Kveru

Anbefalte innlegg

Jeg kjører ubuntu server på en virtuell maskin, og trenger å flytte til en ny virtuell maskin. Ser for meg å nyinstallere ubuntu, men ønsker å flytte alle innstillinger (brukere, apache konfigurasjon, mysql - konfigurasjon og data), dvs beholde alt likt som nå.

Men, jeg har ikke full kontroll på Linux, og vet ikke hva som må kopieres over av filer etc. Finnes det noen bruksanvisning for den slags operasjoner noe sted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikkje veit det, korleis har du fått innstallert det og satt opp?

Installasjon med Ubuntu's installasjons cd, og oppsett vha tidkrevende inntastinger. Det er disse tidkrevende inntastingene jeg håpet å slippe å gjøre på nytt.

Det er (sannsynligvis) ikke en løsning å flytte hele installasjonen som en virtuell applikasjon, så spørsmålet er fremdeles åpent: Finnes det en enkel måte å flytte alle innstillinger fra en server til en annen? Kan det være så enkelt som å flytte hele mappestrukturen, eller vil det skjære seg?

Lenke til kommentar

Du kan lære mer om backup og restore her: http://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem

Det er mulig å ta full backup av den gamle maskinen, kjøre en minimal installasjon på den nye, kjøre full restore, og så endre ting (maskinnavn ++) manuelt etterpå.

Spørsmålet er bare om det tar kortere tid enn en full installasjon av den nye maskinen + restore kun av dataene fra den gamle...

Lenke til kommentar

Du kan lære mer om backup og restore her: http://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem

Det er mulig å ta full backup av den gamle maskinen, kjøre en minimal installasjon på den nye, kjøre full restore, og så endre ting (maskinnavn ++) manuelt etterpå.

Spørsmålet er bare om det tar kortere tid enn en full installasjon av den nye maskinen + restore kun av dataene fra den gamle...

Takker for lenken, men det var forsåvidt ikke noe jeg ikke visste om backup her. I hver fall så klarer jeg ikke å finne ut av hva / hvor konfigurasjoner ligger i ubuntu, hvor databaser lagres og hvor rettigheter til filer og mapper ligger.

Det er ingen som bekrefter at det lar seg gjøre å kopiere direkte (via egnet ftp program) filer fra en installasjon til en annen. Det må altså tas backup av en maskin og så en restore på en annen?

Lenke til kommentar

Det går faktisk å kopiere oppsett i stor grad fra en maskin til en annen. Ikke alt mulig, men en god del. Jeg har brukt det når jeg har flyttet til nyere versjoner av samme distro osv. Det jeg gjør da er å kjøre installasjon av all programvare som skal inn (jeg bruker et eget script som kjører apt-get), og etterpå kopierer jeg over databaser, filer og erstatter standardoppsett i f.eks htpp.conf, my.cnf, php.ini etc.

Alt av konfigurasjonsfiler finner du under /etc (dette er hvor php, mysql, apache, fstab, cron er konfigurert). Mysql sine databaser ligger standard under /var/lib/mysql

Når det gjelder standardbrukere som www-data, mysql etc har de som oftest samme id over hele fjøla. Brukerene blir også laget når programvaren blir installert. Når man kopierer via scp vil man i de fleste tilfeller kunne opprettholde identiske brukerrettigheter på begge seteder.

Men i ditt tilfelle så er nok en ren speiling av installasjonen det beste. Det finnes mye programvare (f.eks dd) for slike speilinger, men det krever at man kan speile partisjonen uten at den er montert/oppe. Dett for å sikre full dataintegritet. ISP-er som leverer virtuelle maskiner har garantert de nødvendige verktøyene for å lage en slik speiling som kan installeres på nytt (dvs ta ut et image).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hva er det som egentlig hindrer deg i å flytte selve imaget? Akkurat det er jo en av de store fordelene ved å kjøre noe virtualisert.

Feil i boot sektor/området som jeg ikke finner ut av...

...

Alt av konfigurasjonsfiler finner du under /etc (dette er hvor php, mysql, apache, fstab, cron er konfigurert). Mysql sine databaser ligger standard under /var/lib/mysql

...

Takker! Akkurat det jeg var ute etter å få vite. Da er jeg klar for ågjøre et forsøk. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...