arne22 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Hei ! Jeg bestilte og opprettet en VPS hos Godaddy.com Virtuell server er Centos 5. Det som viser seg å være et problem det er at mange av de ordinære linux kommandoer og muligheter er disablet. Uten å endre på dette, i det minste midlertidig, så kan man jo ikke få gjort det man skal mht installasjon. (Hadde først tenkt å kjøre i gang en Asterisk PBX). Problemer. 1. Remoot root pålogging for sshd. Behøver å ha denne muligheten for å kunne logge på Winscp. Har editert "den vanlige sshd config filen" og gitt adgang for remote root pålogging, men det virker ikke. (Det er også noe annet som disabler denne funksjonen.) 2. ipables commandoene virker ikke fra shell, heller ikke for root. (Logger på via putty og lager su til root, dette fungerer.) iptables -L gir bare "iptables unknown command". Ved å gå til init filene og kjøre en status via oppstartskriptet så kan man se at iptables faktisk kjører men at firewall er helt åpen. Hvordan får man mulighet å kjøre "iptables commands" ? 3. "service sshd restart" virker ikke. 4. "shutdown -r now" virker ikke. 5. Forsøkte å finne configfilen til selinux for å se om noe å forklaringen lå her. Standard lokalisering for Centos var imidlertid tom. Er det noen som har noen ide om hvordan man (kanskje) kan få redusert sikkerhetsnivået (midleritdig) på Godaddy sin VPS slik at det blir mulig å kjøre de kommandoene som man behøver ? I følge det som jeg finner på nett så skal Godaddy sin egen support være tilnærmet ikke eksisterende. (Men jeg har jo sendt inn et par spørsmål som så langt ikke har fått svar.) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Fant ut av en ting selv, dette virker: whereis iptables .. /sbin/iptables -L (Det var bare path som manglet.) (Det bør bety at firewll kan kondigureres via iptables.) Dette virket også /sbin/shutdown -r now (Da kan den rebootes og alle servises kan restartes.) Og dette virket for å restarte en servise /etc/init.d/sshd restart Neste viktige spørsmål .. Hvordan får man root pålogging på sshd (Det blir da så uendelig mye enklere å flytte litt og editere på filer vha Winscp. Kan eventuelt ta vekk denne muligheten når det hele er satt opp.) Hmmm.. trodde jeg hadde gjort akkurat dette .. må se på det en gang til .. Edit: Det viste seg at support hos Godaddy ikke hadde oppdatert sin artikkel, ettersom de hadde lagt inn noen ekstra restriksjoner i config filen som de ikke hadde fått med seg i support inforen. Satt og jobbet med disse problemene i flere timer før jeg postet dem på forumet her. Da kom svarene av seg selv, så det kan se ut som om en riktig problemformulering er halve løsningen. Ellers hvis det er noen som har noen interessante tips om Godaddy VPS eller andre VPS så er det bare å legge dem her .. Har ikke jobbet med disse tingene på et stykke tid, og er vel litt "rusten på praksis". Edit2. Siden denne tråden først ble opprettet, så legger jeg også et par tips "hvordan få installaert en Asterisk telefoniserver. Alternativ 1, Alternativ 2 " Edit 2. Det viste seg vel å være feil at VPS var satt opp med særlige sikkerhetsmessige begrensninger. Oppsettet er bare så "basic" at man må installere en del for at den skal virke "som normalt". Oppskriften i de to linkene for oppsett av Asterisk fungerte ikke av ukjent grunn. Brukte i stedet denne oppskriften og lastet ned filene her i fra. Hvis noen skulle ha bruk for en asterisk server hos GoDaddy, så ser det nå ut som om det fungerer. Endret 5. februar 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå