Gå til innhold

[LØST] Kingston HyperX 120GB - Viser "lite" ledig lagringsplass

SILK88

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt inn en ny Kingston HyperX 120GB SSD og installerte Windows 7 på den. Etter at windows var installert, sto det på "min datamaskin" at det var brukt 40 GB av plassen på disken, noe jeg ikke får til å stemme. Etter å ha installert en del programmer på den, så gikk jeg inn og markerte alt på disken for å sjekke plassbruken. Da sto det at det var 18 GB brukt, mens det sto omtrent 50 GB på min datamaskin...

Er det firmware-issues med denne typen SSD?

Endret av SILK88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det vanlige problemet er skjulte filer, spesielt System Restore. Ser dette spørsmålet ganske ofte.

Mulig det, men jeg synes allikevel at 40 GB med en ny ren windows 7 installasjon er vel drøyt.

EDIT:

System restore er forresten skrudd av. Microsoft må ha voldsomt gode komprimeringsalgoritmer for å få plass til windows på en DVD dersom det tar 40 GB ferdig installert.

Endret av SILK88
Lenke til kommentar

Tror det vanlige problemet er skjulte filer, spesielt System Restore. Ser dette spørsmålet ganske ofte.

Mulig det, men jeg synes allikevel at 40 GB med en ny ren windows 7 installasjon er vel drøyt.

EDIT:

System restore er forresten skrudd av. Microsoft må ha voldsomt gode komprimeringsalgoritmer for å få plass til windows på en DVD dersom det tar 40 GB ferdig installert.

Clean w7 skal vel ta rundt 15GB? Og hvis du har 120GB versionen står det på kingston sine sider at 120GB egentlig er 111GB, siden noe blir brukt til et eller annet:P

Lenke til kommentar

Forskjellen i formatert kapasitet kommer av at det brukes to forskjellige enheter for kapasitet. I dette tilfellet GiB og GB.

Hvor mye minne sitter det i denne pcen? Har du f.eks 8GB minne har Windows generøst generert en 8GB vekslefil og en 8GB dvalefil for deg under installasjonen. Disse er skjulte systemfiler så de vises ikke hvis du bare åpner c:, merker alt og sjekker egenskaper for størrelse.

Endret av Ash
Lenke til kommentar

Forskjellen i formatert kapasitet kommer av at det brukes to forskjellige enheter for kapasitet. I dette tilfellet GiB og GB.

Hvor mye minne sitter det i denne pcen? Har du f.eks 8GB minne har Windows generøst generert en 8GB vekslefil og en 8GB dvalefil for deg under installasjonen. Disse er skjulte systemfiler så de vises ikke hvis du bare åpner c:, merker alt og sjekker egenskaper for størrelse.

Har 16 GB minne. Vil det da si at 32 GB er "satt av" til dette? Er det mulig å få disse filene på en annen disk i PCen?

EDIT:

...

Clean w7 skal vel ta rundt 15GB? Og hvis du har 120GB versionen står det på kingston sine sider at 120GB egentlig er 111GB, siden noe blir brukt til et eller annet:P

Ja, den tar 111 GB. Det jeg stusset på var at det var ca. 70 GB ledig på disken etter installasjonen. Men om det er som Ash sier, så stemmer det vel ganske greit med at 32 GB er satt av på grunn av mye minne i PCen...

Endret av SILK88
Lenke til kommentar

Ja det stemmer. Hvis du ikke bruker dvalemodus (hibernation i eng windows), kan denne fjernes helt. Vekslefilen (eng: pagefile) kan du endre størrelsen på selv, det er anbefalt å beholde en mindre vekslefil da noen programmer forventer at den eksisterer, selv om du har mer enn nok minne til å klare deg helt uten.

Microsoft har en support artikkel her som viser hvordan du deaktiverer dvalemodus.

Vekslefilen endres slik. Personlig anbefaler jeg at du lager en 2GB stor vekslefil på c:, skriv isåfall 2000 i størrelse siden den oppgis i MB.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer. Hvis du ikke bruker dvalemodus (hibernation i eng windows), kan denne fjernes helt. Vekslefilen (eng: pagefile) kan du endre størrelsen på selv, det er anbefalt å beholde en mindre vekslefil da noen programmer forventer at den eksisterer, selv om du har mer enn nok minne til å klare deg helt uten.

Microsoft har en support artikkel her som viser hvordan du deaktiverer dvalemodus.

Vekslefilen endres slik. Personlig anbefaler jeg at du lager en 2GB stor vekslefil på c:, skriv isåfall 2000 i størrelse siden den oppgis i MB.

Takk, takk :)

Funka som bare det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...