Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Seriøst rart nettverksproblem

Anbefalte innlegg

Har et seriøst rart nettverksproblem (jfr. overskriften).

Sitter nå på et hjemmenettverk med 2 tilkobla maskiner (begge winXP), den ene (pc2) har et 3com nic, og min (pc1) bruker nå et integrert broadcom netxtreme. Maskinene er kobla sammen vha en hub (en passe gammel Unex NexHub HD050 10/100Mbps).

Problemet mitt er hastigheten mellom disse maskinene.

Når jeg prøver å laste en fil fra pc1 til pc2 så ligger hastigheten på ca. 2000kbps (bruker TotalCopy).

Dette kan vel sies å være litt lite for et 100Mbit nettverk ?

Det rare skjer når jeg så prøver å laste opp den samme fila fra pc1 til pc2, da stiger plutselig farten til litt over 5000kbps, den samme farten får jeg dersom jeg prøver å laste ned en fil fra pc2 til pc1.

Og verre blir det: problemet er ikke pc2, problemet ligger i pc1, og nei: det er nok ikke nic.

Jeg drar ofte på LAN, og her skjer akkurat det samme, når noen prøver å laste over fra meg (pc1) går det seint, mens jeg kan laste raskt over fra andre, det tar i tillegg spesielt lang tid for andre å 'surfe' i de delte mappene mine i windows nettverket.

Prøvde å installere en FTP server, da gikk alt greit, folk kunne laste over fra meg på full hastighet, men det gikk fortsatt treigt via 'vanlig' deling.

Når jeg over sa at det ikke er nic sin skyld, så kan jeg si at jeg har prøvd minst 3-4 forskjellige uten resultat. Har tom prøvd å kjøre dobbelt opp (2 nic samtidig), uten resultat.

Det er ikke driverne (har prøvd flere forskjellige til alle korta), har reinstallert windows unevnelige ganger, disabla/tatt ut all annen hardware uten virkning, og jeg har prøvd såogsi alle kombinasjoner av instillinger til nic (halv/full duplex, mm...).

Kan også nevne at jeg i mellomtiden har byttet hk, grafikkort og fått meg ny hd.

Jeg har testet nettverket rett etter ny installasjon av windows, i ca. 1/2 til 1 time gikk alt topp, max fart over alt, så plutselig etter en restart kom problemet tilbake (installerte kun drivere til grafikkort og VIA drivere, + nic).

Dette er et problem som har irritert meg *lenge*, har prøvd alt jeg kan komme på, og trenger hjelp!

edit: blir mye det her, men jeg holdt på å glemme noe av det viktigste.

Dersom jeg ikke setter opp et passord på Guest kontoen, så kan ingen komme seg inn på maskina (se delte mapper). Dersom jeg slår Guest kontoen av så får man bare opp en beskjed om at maskina ikke er tilgjengelig. Med Guest på får man beskjed om å skrive inn et passord (som ikke finnes), blankt virker ikke...

Disse to probleme har jeg altså hatt nå i snart 1 år (minst).

Mvh

Alex, desperat pc-bruker

(ble mye txt, men det skulle beskrive alt, takk til alle som vil hjelpe...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...