Gå til innhold

Kommentar: Mine favoritter er best

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt hensikten med artikkelen. Ikke konkluderer forfatteren med noe eget, og ikke er den vitenskapelig fremstilt. Dette hører kanskje mer hjemme på en blogg?

Det er ikke ofte jeg gidder å kritiserer kildebruken deres, men til og med konklusjonen deres er jo så godt som oversatt fra Techreport, som igjen bruker kildene sine mye bedre. Ikke viser dere kilder til universitets-undersøkelsen på 50-tallet heller.

Det er ikke meningen å være utelukkende negativ, jeg liker at dere har flere kommentarer og artikler som ikke går utelukkende på nyheter eller tester av/om et produkt. Men denne føler jeg detter litt gjennom.

Duh..

Vi må vel konkludere med at "gamer.no" ikke er et forskningstidsskrift, og at artiklene ikke er doktoravhandlinger.

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Den står jo linket fra amobil også. Det er vel for å få litt blest tenker jeg, litt aktivitet :)

Stort sett enig i han langpostskribenten her, den eneste vettuge konklusjonen er at Kjersti ikke har peiling.

Det er tekniske duppedingser vi snakker om. Alt av tekniske ting er kompromisser, men det er også slik at den beste løsningen er den med færrest kompromisser, eller i det minste den løsningen som har den best balanserte balansen mellom mer eller mindre motstridende faktorer. Sånn er det med alt som er laget av menneskehender og -hjerne.

Å påberope seg "journalstisk subjektivitet" under bedommelse av slike ting, er bare en annen måte å si at vedkommende ikke har peiling på. Hun klarer ikke å se nyansene og de forskjellige valgene i de tekniske forskjellene, og derfor tyr hun til ren synsing og skuler seg bak at det er smak og behag som betyr noe. Det er det samme hos amobil. Dette er totalt misforstått journalistikk.

Det er vel få gjenstander som er så følelsesladet som biler. Men når jeg leser biltester er jeg interessert i fakta og nøkterne vurderinger av tekniske valg basert på kunnskap og erfaring, ikke overfladisk synsing om hva vedkommende føler i det gasspedalen trykkes ned. For sistnevnte kan jeg lese biografier og intervjuer, eller til og med en roman fra noen som kan skrive.

Skal jeg få tak i nøkterne vurderinger av mobiltelefoner fra folk med peil, så er eneste plassen å dra til fanboy-blogger og fanboy diskusjonsfora. Og nei, det er ingen vits å dra til slike plasser å komme med "fornermende" spørsmål eller kommentarer, da blir du regelrett kastet ut, men spør du pent, så får du bestandig svar av en eller flere lokale superguruer, selv om du også ofte får masser av dårlig skjulte spydigheter i fleisen for å stille "dumme" spørsmål.

Noen ting er faktisk bedre enn andre ting. Samsung ER for eksempel bedre teknisk enn alt annet for øyeblikket. Bada ER teknisk sett et bedre OS enn Android, men ikke på langt nær så bra som WP osv. Det er ikke dermed sagt at Bada har tjangs i havet til å overleve, eller at WP ikke vil bli annet en en parantes i historien. Men alt dette får du ikke vite med mere du tør å bli litt skitten på fingrene og dra til fanboysa. På amobil og "søstrene" får du kun vite hva Kjersti "føler".

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som ofte kritiserer gamer.no og andre nettsteder for dårlig dekning av det jeg er mest interessert i - nemlig Nintendo - og kan sikkert karakteriseres som en fanboy (selv om jeg overhodet ikke håper på en ny monopolsituasjon slik den vi hadde eksemelvis forrige generasjon eller på åttitallet). Dog vil jeg si at det er forskjell på kritikk: Mesteparten av min kritikk av gamer.no går rett og slett på at de mangler kunnskap - eller vilje til å skaffe seg dette. Jeg vet ikke hvordan det står til med deres dekning av andre selskaper, da jeg ikke kjenner disse så godt, men når det kommer til Nintendo så er artiklene fulle av faktafeil, fordommer og annet idiotisk som jeg synes vi burde forvente at folk som får betalt for å følge spillindustrien klarer å unngå. Mye av denne kritikken blir sikkert lest som "fanboyisme" av artikkelforfatter og andre, men det er faktisk viktig, fordi dere har innflytelse på folks meninger og kjøp - og i siste instans slikt som hvilke selskaper som overlever og hvilke som ikke gjør det. Derfor er det minste vi kan forlange at dere forholder dere til fakta. Og det inkluderer å bruke orginalkilder, kross-sjekke kilder, ha oversikt over kontekst osv. Har dere problemer med dette, så burde dere heller skaffe dere journalister som faktisk har den nødvendige kunnskapen og viljen til å utføre dette arbeidet korrekt. Så blir det også mindre kritikk å få fra slike som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...