Gå til innhold

Kommentar: Mine favoritter er best

Anbefalte innlegg

Tror nok i veldig mange tilfeller, ikke alltid selvsagt, men spesielt innen teknologimedier, så snakker vi om smågutter i den andre trassalderen. De par første åra i tenåra er dominert av et høyt opposisjonsønske og søken etter konflikt for å hevde seg, være seg i kompisflokken eller i en større sammenheng ute på nettet. Kombiner dette med en voldsom grad av bortskjemthet blant norsk ungdom, så ender vi opp med gutteromper med holdningen "jeg har alltid rett og er du uenig kan du holde kjeft"-holdninger. Blir du aldri utfordret på dine meninger mens du vokser opp, og får puter sydd under armene av godtmenende men inkompetente foreldre, så ender du jo fort opp med å ta slike holdninger med deg inn i det voksne liv også.

Er jo ikke barna sin feil, er rett og slett møkk dårlige foreldre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med andre ord, denne tendensen til å favorisere ens eget valg ser ut til å stamme fra den ubevisste delen av hjernen vår. Tilsvarende resultater har også blitt påvist i studier hvor man lot kapusineraper og fireårige menneskebarn gjøre lignende valg.

ELLER så kan det bety - likhet til tross, at den valgte gjenstanden faktisk er bedre enn den andre, om enn så lite, og at dette er grunnen til at den ble valgt begge gangene.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

....

En ting er å kommentere på andre innlegg eller kommentere objektivt på teksten, men av det jeg får ut av dette "foredraget" av en teks du/dere har plassert i kommentarfeltet er direkte (etter min oppfattning) person angrep på Forfatteren av Artikkelen f.eks. "Kjersti som vanlig ikke har peiling". detter er etter min mening lavmåls og jeg synes du/dere kan holde du/dere for gode til dette. ellers et veldig interessant inlegg med mye gode poeng, helt frem til de siste poengene, dert ting bare ble litt for usaklig for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Its ok to not like things, just dont be a dick about it"

Det er det eneste problemet jeg har med fanboys. De som liker en ting, men bruker all energi på å slenge drit om det de ikke liker. ps3/xbox krigen er vel en av de største der, for ikke å si apple folk som på død og liv må si hvor fantastisk mye "bedre" deres produkter er.

Enig der, det er en grunn til at jeg til tider vegrer meg for å lese i konsolldelen av ymse fora. Man spaserer ofte rett inn i en skittstorm av dimensjoner.

Lenke til kommentar

Tøv og tant. Man har alltid et valg. At man er overbevist at det man selv har valg er bedre nn alle andres, selv om det ikke er det, viser at vi er mennesker som liker å bli fortalt hva vi skal kjøpe og gjøre. Derfor fungerer sosialisme. Andre tar valg for en og vi elsker det.

Det meste negative med å være fanboy er at man utelukker så mye gøy. En ekte nerd utelukker ingenting før denne har prøvd det siste nye og veid for og imot, uavhengig av merke. Det handler om bruk og bruekrvennlighet, samt tjenester. Jeg velger selv, og går dit dette er best. Trofasthet til produkter, banker, butikker etc er din største fiende som forbruker. Det er enkelt å være trofast, men man kommer i bakevja. Å være nerd og fanboy henger altså ikke sammen.

Man har alltid et valg. Bruk det hver gang. Det er litt mer jobb, men så veldig mye gøyere er det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De mest irriterende folka er de som er ikke har et snev av begrep om hva dingsen deres faktist kan, men kun har valgt den samme greia som den tøffeste gutten i klassen har.

Når disse trer inn i fanboy rustningen sin for å beskytte egne valg blir det til de grader meningsløst; Min dings (som jeg ikke vet noe om) er mye bedre enn din dings (som jeg ihverfall ikke vet noe om). Slikt fører ofte til noe som i beste fall kan karaktriseres som komisk argumentasjon.

Meh... følelser og dingser passer egentlig ikke sammen.

Jeg tror mange valg folk gjør egentlig baseres på ønsket om å bli godtatt; Velger man det samme som de man ser opp til kan man jo vanskelig trå feil.

Alternativet er å lære seg dingsene en velger mellom og aktivt ta et eget valg. Dette virker imidlertid å være slitsomt for mange.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hensikten med artikkelen. Ikke konkluderer forfatteren med noe eget, og ikke er den vitenskapelig fremstilt. Dette hører kanskje mer hjemme på en blogg?

Det er ikke ofte jeg gidder å kritiserer kildebruken deres, men til og med konklusjonen deres er jo så godt som oversatt fra Techreport, som igjen bruker kildene sine mye bedre. Ikke viser dere kilder til universitets-undersøkelsen på 50-tallet heller.

Det er ikke meningen å være utelukkende negativ, jeg liker at dere har flere kommentarer og artikler som ikke går utelukkende på nyheter eller tester av/om et produkt. Men denne føler jeg detter litt gjennom.

Lenke til kommentar
Hva med fangirls ?
Det finnes ikke så mange ting på kjøkkenet man kan være fan av.
Tuller du? Kjøkkenmaskiner, stekepanner, stavmiksere, kaffetraktere, espressomaskiner... :new_woot:
Siden du sier det, så er faktisk dama KitchenAid fangirl :lol:

HEY! FISKARS KJØKKENKNIVER ER BEST FOR FAEN!

... :innocent:

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Litt enig med en kommentator lengre opp her, men er uenig i konklusjonen.

At folks (og primaters) underbevissthet er programmert til å være fanboy betyr ikke at man er uten kontroll selv. Det samme kan sies om høydeskrekk, edderkoppskrekk, en irrasjonell frykt for løver og slanger osv, eller f.eks. jegerinstinktet.

Sistnevnte er interessant fordi vi for både ti- og hundretusener av år siden var delvis avhengig av jakt for å overleve. I litt varierende grad i forhold til flora og fauna i områdene hvor mennesker levde.

Når man i dag vurderer personer som tar flere liv, og i noen tilfeller knytter dette opp mot en mangel eller særegenhet hos det aktuelle individet, så støtter man seg iblant til instinkter og betinget adferd. Det betyr ikke at alle går rundt og vil myrde alle de ser, og det betyr heller ikke at alle med... la oss kalle det "fanboy-genet" nødvendigvis blir fanboys. Det er individuellt, men egenskapen ligger der og er tilgjengelig i hjernen på samme måte som de fleste av oss vil være i stand til å ta liv i spesielle situasjoner, men vi gjør det altså ikke under normale omstendigheter.

I tillegg er det langt mer akseptert å være fanboy enn å være forbryter, ihvertfall i den skalaen med grov vold hvor man tar andres liv, evt. med våpen. Derfor kan det være nærliggende å anta at fanboy-genet møter langt mindre og svakere sperrer på vei opp i bevisstheten hvor slike holdninger kan spille en mer aktiv rolle.

Dermed har uttrykket "de vet ikke hva de gjør" en viss relevans likevel, siden de som er fanboys ikke har lært på en god nok måte at fanboyisme er antisosial adferd, eller evt. har tillatt seg å falle hen til slik adferd fordi de ikke skjønner det. Noe av det samme spiller inn i forhold til fotballfans, gjerne da i kombinasjon med gjengmentalitet hvor man har sett mange eksempler på horder av hooligans.

Eller det kan tenkes at jeg er helt på bærtur, og det er helt ok. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...